Chrisa Startet 12.November.2013 Link til dette innlegget Startet 12.November.2013 Jeg har en ny Kubotamotor. Denne er venstregående sett bakfra mot svingjulet. Denne motoren er påmontert et volvo penta 120SE seildrev. Jeg har sett at andre som har denne sammensetningen med venstregående motor og VP 120SE drev, er påmontert en venstregående propell. Giret går altså mot klokka i forward sett bakfra mot propell. Stemmer dette, og hva er frem og revers på girspaken til giret på bildet over? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 (redigert) Ingen båter i heile verda har revers. Redigert 12.November.2013 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 VP motor med VP seildrev skal ha venstregående propell. Kubota motor har da tydeligvis samme rotasjonsretning som VP. På VP sine seildrev mener jeg bestemt at "kvadranten" på toppen(bildet) av drevet skyves frem når gearvelger skyves til stilling "forover". Sitér dette innlegget Link to post
Chrisa Svart 24.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2013 Girvelger på bildet under står i nøytral. Hvis jeg setter girvelger i posisjon merket "frem" på bildet over, så går propellaksel mot klokken når jeg dreier girets innputaksel mot klokken slik som vist på bildet under. Hvis vp gir bruker venstregående propell, så må vel det bety at propellakselen må gå mot klokka? Det igjen betyr at fremover på giret må være slik som jeg har merket på bildet av girvelgeren i dette inlegget? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.