CaptnT Startet 13.November.2013 Link til dette innlegget Startet 13.November.2013 Hei! Jeg jobber med å klargjøre en Comfort 30 fra 1983 til ettårig langtur fra sommeren 2015. Da jeg er student på budsjett og med tilgang til veldig gode verksteder, tenker jeg å bygge og gjøre så mye som mulig selv. Jeg har allerede planer for å sveise sammen en egen targabøyle. I den forbindelse lurer jeg på om noen her har erfaring med å bygge egne vindror? Eller om noen har detaljerte tegninger eller forslag til hvordan et slikt kan bygges? - Båten har tradisjonelt, lukket akterspeil, rorkult og ikke roret på utsiden av akterspeilet. Takker for alle konstruktive svar! Sitér dette innlegget Link to post
Asheim Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Jeg vurderte det samme en gang, men konkluderte med at det krever for mye fikling med det tekniske når roret er innabords. Med tilgang på verksteder kan du kanskje få det til. Du må vel enten lage et ekstraror eller et servopendelsystem tenker jeg, og i begge fall må det dimensjoneres ganske kraftig, eller hva? Skal du ha et konstruktivt svar, da har jeg denne bildeserien som jeg fant nyttig da jeg studerte emnet: https://plus.google.com/photos/117577898580678608498/albums/5541356756911284753?banner=pwa Og en gratis ebok: http://www.windpilot.com/n/pdf/bookeng.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Du kan lage en patent der stor seil og rorkult samspiller via litt tauverk noen blokker og en fjær. Har link til det ett sted, skal se om jeg finner det. Ikke like nøyaktig som skikkelig vindror, men nesten gratis og enklere enn å sveise noe selv.... Her er en link : http://www.jsward.com/steering/ Linking funker vist ikke på padda, men google "sheet to tiller" så får du både denne, andre og tilogmed youtube treff på dette. Ps : har ikke testet dette selv enda, så står ikke inne for hvor effektivt det er. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
CaptnT Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Takk for svar! Sheet to tiller ser jo utrolig smart ut, nesten for godt til å være sant... men det er vel ikke like bra som et vindror? Asheim, ja det må nok dimensjoneres kraftig.. skal se gjennom boka til linket til, den ser bra ut, tenkte å lage et servopendelsystem Håper å ha det ferdig innen sommeren slik at jeg kan få testet det.. Tenker å lage en blogg her inne etter hvert så skal oppdatere der Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Erik Postet I dag 18:33 Sakset fra denne tråden om selvstyring antydes ett kursavik på 10-20 grader som nok ike var ille med sekstant navigering, men som er litt mye etter dagens standard kanskje : https://baatplassen.n...vindror-altsaa/ Jawik, skrev den 19 Jan 2012 - 19:48: Joshua Slocum og HO-HO gutta sine beretninger er mine favoritter den dag idag og jeg plukket opp en god del finesser derfra. Også nevnte selvstyring som Joshua brukte fikk jeg prøvd ut og den fungerte utmerket på langfart, når en bare fant trimmepunktet for seil og blokker, i så og si alle vindretninger med et avvik på ca. 10-20 grader og det er vel her dilemmaet ligger i forhold til nyere anretninger. Det tar lengre tid å anløpe neste havn og denne ekstra tiden har vel de færreste kalkulert med. Merkelige greier dette med tiden. Først vil en på sjøen å seile og er en der så skal en helst komme fortest mulig i havn igjen. Hadde vel vært bedre å velge en kortere rute og kost seg med seilasen. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
CaptnT Svart 15.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Erik, jeg kommer bare til Baatplassens startside når jeg trykker på lenken din? hehe helt enig, spesielt på langtur burde man vel ha god tid :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Linking via tafseplate er tydeligvis ikke så vellykket, men essensen i det er egentlig det Jawik oppsummerte den egentlig veldig korte tråden min med og som jeg har sitert over. Jeg snakket med en pensjonert sjømann (Onkel Per) som reiste kommersielt over Atlanteren i tank og godsfart før GPS (og forgjengeren). De navigerte da med sekstant til de fikk inn radiofyr på andre siden. Ett avvik på bare 3 grader var det fornøyd med på en overfart, og opp i 6 grader avvik kunne forekomme på en Atlanterhav kryssing uten at noen fikk sparken. I den sammenheng er ikke 10-20 grader avvik for en fritids seiler mye. I våre dager kan mann jo teoretisk sette opp kart plotteren på hvilken bås man vi inn i på andre siden, kaste loss og la autopiloten gjøre resten. DA er ett avvik på 10-20 grader mye. Jeg ville nok vurderte å lage til "Sheet to tiller" hvis jeg skulle krysse over i rorkult båt. Om ikke annet så ihvertfall som en reserve dersom de andre innretningene skulle ryke. Det er jævla langt å håndstyre over !! Men uansett, her er linken : https://baatplassen.no/i/topic/87829-seil-til-rorkult-selvstyring-alternativ-til-vindror-altsaa/ Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.