Jump to content

Rust på foldepropell

`MINA'

Recommended Posts

Har nå kommet meg ut av kahytten med vårens båtpuss. I den forbindelse er det drevet / foldepropellen som står for tur.

Bilde

Propellen er "full"av rust. Hvordan skal jeg best mulig behandle denne ?

Tenkte å demontere bladene, og deretter pusse de rene for rust. Men hva skal jeg "smøre" på disse igjen ? Noen som kan anbefale en effektiv måte å pusse disse ned på også kanskje ? Pusse skive til vinkelsliper kanskje ?

Det er vel kanskje en fiordel å behandle propellen på høsten. Har en mistanke om at denne rusten har kommet i løpet av vinteren.

Motoren er en MD 5 med 110 S drev.

Ser jo enkelt ut å demontere denne også.

Bildeh

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

`MINA`

hei,

kjøpte en smergel og stålbørste og monterte denne på el bormaskinen.

Ruer og rust forsvant som sola.

Vet imidlertid ikke om dette er anbefalt metode.

Foldeproppisen ble ihvertfall blank.

Hva du gjør deretter er det visst mange teorier om :-)

mvh johan

Hei

Sandblåste mine et år, la på 2-komponent primer etter alle kunstens regler. Det er vanskelig å få noe til å henge på jern når det blir utsatt for kavitasjon. Det falt av i store flak den dagen jeg tok båten opp. Endte opp med å ta bladene hjem hver høst , påføre "Rust Bjørn", deretter slipe litt, før PropOdrev ble påført. Det var er prosess som ikke var for arbeidskrevende, og ga et ok resultat.

Jeg tror nok det er like mange løsninger på dette som båteiere.

Lykke til.

Hei! Tror jeg ligger som nærmeste nabo i havna. Kan hjelpe deg med å stålbørste og deretter glassblåse om du vil male den opp selv. Du ser oss sikkert i Augland dagene fremover. Om det var din jeg mener så er propellen også noe løs på aksel.

Hei!  Tror jeg ligger som nærmeste nabo i havna.  Kan hjelpe deg med å stålbørste og deretter glassblåse om du vil male den opp selv.  Du ser oss sikkert  i Augland  dagene fremover.  Om det var din jeg mener så er propellen også noe løs på aksel.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Celia

Hvis du ligger i Auglandsbukta er det nok noen andre i tilegg til meg som har samme problem. Min ligger på Andøya :wink:

Glassblåse ? Samme som sandblåsing, bare med glass ? Tenkte å kjøpe en børste til drillen for å pusse den ned. men hadde sikkert vært bra å kunne blåst den også. Kan det gjøres mens propellen henger på ?

GeV

Mvh

`MINA`

Min propell så også ut som GeV sin etter en sesong. I fjor gjorde jeg følgende:

Slipet bladene med smergel og stålbårste.

La på 3 lag west-system epoxy. Slipet med smergel mellom hvert strøk (400 papir)

Sprayet tilslutt med Drev bunnstoff.

Bildet viser propellen etter en sesong.

Bilde

Rusten var ikke kommet frem igjen. Det var også veldig lite groe på bladene.

Nå er bladene pusset ferig. Kjøpte diverse "pusse remedier" på Biltema som funket bra til formålet. Hadde nok hatt glede av disse lengre hvis jeg hadde kjøpt dyrere. Men holdt til dette formålet. ( ca kr 100.- )

Slik ser de ut nå :

Bilde

Og slik så de ut først :

Bilde

Nå skal jeg kjøpe et eller annet å smøre / male disse med ett eller annet, når jeg finner ut hva jeg vil ha :wink:

GeV

Mvh

`MINA`

hei.

Jeg ble anbefalt seajet 017. 2.komponent epoxy primer fra en som solgte Seajet på båtmessa.

På Seajet's norske hjemmeside finner du stoff spesielt beregnet på propell.

Jeg har ikke klart å skille propellbladene fra huset.

Hvordan gjorde du det?

mvh johan

Proppisen likner akkurat på min, men den er klinket fast  :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Låseboltene ( 6 ) er avrundet i begge ender. Dette gjorde at jeg fikk intrykket av at disse var "klinket" før jeg dunket i disse med en liten skiftenøkkel og et skrujern. ( Husk å fjern låseboltene ( 5 ) først )

Har du prøvt å slå forsiktig på disse ? Har du evt bilder ?

GeV

Mvh

`MINA`

Låseboltene ( 6 ) er avrundet i begge ender. Dette gjorde at jeg fikk intrykket av at disse var "klinket" før jeg dunket i disse med en liten skiftenøkkel og et skrujern. ( Husk å fjern låseboltene ( 5 ) først )

Har du prøvt å slå forsiktig på disse ? Har du evt bilder ?

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

hei. :seeya:

Oh my, trodde de var klinket :blush:

Er det umbracoskruen på propellbladet du mener? De sitter bom fast. :headbang:

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)

Er det umbracoskruen på propellbladet du mener? De sitter bom fast. :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er umbracoskruene jeg mener ja. Satt passe fast hos meg. Men med litt makt kom de.

Det fine med umbraco er at man kan dra til ganske hardt før de ryker ( kanskje litt rustløsespray hjelper ? ).

Boltene ser like ut som mine. Når umbracoskruene løsnet, slo jeg de lett ut.

Lykke til ( med maktbruken )

GeV

Mvh

`MINA`

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...