Jump to content

Plattgatter 24fot prosjekt

Han dar strilen

Recommended Posts

Hei :) eg har fått meg ein gammel plattgatter hos oldefar, som han bygde ein gang. Den er fin i skroget, men dekket er litt dårlig fordi den har stått ute under ei presenning i mange år... Det er ikkje råte, men lakken er heilt gåen å den har blitt litt svart... Planen var å skrape å pusse dekket. Men om det er for gale, må eg sikkert legge nytt dekk på den... (Håper eg slipper det...) eg har tenkt å gjøre denne båten spesiell, siden det er et klenodium, å så er det litt spesielt når det er oldefar som har bygget den :) eg har ikkje så veldig mykje erfaring med trebåt men er veldig handy og lærer fort så om du har tips/råd e r eg evig takknemlig ! i båten står det ein sabb 18 hk 2 sylindret. Om du har erfaring eller info om desse motorene, hadde det vert flott med litt tilbakemelding. Her kommer eg til å legge ut bilder fra henting til eg er ferdig :)

Gratulerer så mye med ny båt, og velkommen til Båtplassen, Han dar strilen!(jeg regner med det ligger mye humor i det navnet :thumbsup: ).

Det skal bli flott å se bilder av den fine skuten din. Det er ikke all verdens jeg kan bidra med, men som du sikkert vet har du et hav av kompetanse her på BP, og bruk den for alt det er verdt!!!

Jeg tror du har startet en laaang tråd, om du vil det, tilo glede for mange av oss!

Lykke til!!!

Okei, berre lurte. Eg og har ein Plattgatter med 18 hk Sabb, lurte på om det kunne vere samme kar som bygde dei. Men det var nok mangen rundt om i dei gyldne tider som bygde slike båta. :-D Min var bygd i Florø, etter teikningar i Skib O hoi bladet.

Blir artig å følge med på denne tråden, er det ferskvannskjøling på motoren?

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Min er Kravell. Men om motoren er skylt med ferskvann i ny og ne, er den nok god som gull. Men om motoren er frå før 1975 kan det vere lurt å sjekke oljetrykket, den gamle versjonen av oljetrykksventilen kunne ha ein svakheit, men om det so skulle vere er det berre å bestille ein ny, tar 10 minutt å skifte. Er trykket bra, da treng du ikkje skifte. :-)

Det skal stå på motorskiltet, som antakelegt vis er bak på motoren, under sveiva. Ellers så kan du sjå om det går eit rør/slange opp frå toppen på ventildekselet, det tyder på at den er ein -75 eller seinare modell (ca.).

Ein annan indikasjon, er om det på startmotor sida går fire rør opp frå veivhuset til toppen, dei som støtstengene går i. Om dei røra ikkje er der, men det er massivt gods der, så er den -75 eller nyare.

Kan vere eit år til eller frå, har ikkje akkuratt åra dei gjorde endringar i hodet, men du kjem no ein god veg med tipsa ovanfor. :-D

bilde

båten var vist 20 fot, ikkje 24... båten stod ferdig våren 1973. bilde seie resten :thumbsup:

bilde

da e et problem :thumbsdown: akterspeilet har løsna i limingen rundt kanten pga. spantene va limt sammen med tynne trestrimler. Så har limen på bakerste spant gått i oppløsing :nonod: så egentlig har heile bakerste spant gått i oppløsing :eek: men da e ikkje råte ! bilde

bilde

Ikke fyr den igang mens den står i båten. Båten bør absolutt være trutnet før den blir utsatt for ristingen av motoren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Om du er forsiktig kan du nok starte motoren menst båten er på land, den er jo ikkje tørr no som du seier. Men ver isåfall varsam, båten må stå på kjølen og ha gode sidestøtter. Støtt gjerne ekstra opp med sidebjelker.

Denne motoren rister ikkje så mykje sidan den har 2 sylindra, om du lar den gå på rundt 900 O/min vil eg tru vibrasjonane er minimale, og vil berre vere under oppstart og stopp. :-)

Det ville jeg ikke tatt sjangsen på. At den står ute i regnet er laaaangt fra det samme som om den ligger på vannet i så hensende. Du risikerer å få deg en båt som alldri vil "trutne" helt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Kjekk båt du har fått deg :thumbsup:

Det kan være lurt å dekke båten til med en god presenning i vinter. Ville laget det til slik at f.eks. en langsgående 2x4 blir støttet opp over båten slik at det er gode muligheter for lufting under presenningen. Latt presenningen gå nesten ned til bakken og festet den godt med tau til f.eks. spylervæskedunker med sand og vann i. Ferskvann vil i motsetning til saltvann få treet til å råtne. Spesielt hvis det blir stående "gammelt" ferskvann i kjølrenna over tid.

Så vil skroget tørke ut i løpet av vinteren og du kan komme i gang med skraping og pussing før oljing og lakkering til våren. Ja, det vil komme tørkesprekker, men disse vil trutne igjen når den kommer på sjøen. Er noen av sprekkene skremmende store finnes det løsninger for det også, enten i form av asfaltkitt (som Farm) eller lusing (utfresing langs sprekkene og innliming av list i sporet).

Ville som Jon-Kåre skriver aldri startet en innenbordsmotor i en trebåt som står på land. Med trykk på aldri i dette tilfellet! Det blir noe annet med en flersylindret motor, selv om det også da bør unngås. Når båten ligger på sjøen blir vibrasjonskreftene godt fordelt, noe de ikke blir om båten står på land. Da er det bedre om du bruker dekompresjonshendelen og sveiver motoren rundt for hånd for å få spylt gjennom kjøleveska. Gjerne du da må ut med termostaten, men det er bedre det enn å risikere større skader på grunn av brutal risting fra en motor. En Sabb rister godt, selv om den er tosylindret. Kraftig vibrasjon kan føre til utglidning av bunnbordene, at rekspiker og andre festemidler løsner med mere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...