Han dar strilen Startet 13.November.2013 Link til dette innlegget Startet 13.November.2013 Hei :) eg har fått meg ein gammel plattgatter hos oldefar, som han bygde ein gang. Den er fin i skroget, men dekket er litt dårlig fordi den har stått ute under ei presenning i mange år... Det er ikkje råte, men lakken er heilt gåen å den har blitt litt svart... Planen var å skrape å pusse dekket. Men om det er for gale, må eg sikkert legge nytt dekk på den... (Håper eg slipper det...) eg har tenkt å gjøre denne båten spesiell, siden det er et klenodium, å så er det litt spesielt når det er oldefar som har bygget den :) eg har ikkje så veldig mykje erfaring med trebåt men er veldig handy og lærer fort så om du har tips/råd e r eg evig takknemlig ! i båten står det ein sabb 18 hk 2 sylindret. Om du har erfaring eller info om desse motorene, hadde det vert flott med litt tilbakemelding. Her kommer eg til å legge ut bilder fra henting til eg er ferdig :) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Hei Blir kjekt å følge med på arbeidet! Bilder er aldri feil Det er flere her som har litt peiling på trebåter, så du har kommet til det rette forumet! Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Skal hente båten lørdag så da begynner eg å legge ut bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Gratulerer så mye med ny båt, og velkommen til Båtplassen, Han dar strilen!(jeg regner med det ligger mye humor i det navnet ). Det skal bli flott å se bilder av den fine skuten din. Det er ikke all verdens jeg kan bidra med, men som du sikkert vet har du et hav av kompetanse her på BP, og bruk den for alt det er verdt!!! Jeg tror du har startet en laaang tråd, om du vil det, tilo glede for mange av oss! Lykke til!!! Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Hei. Gartulerer med det som høyrast ut som ein fin båt! Kvar er båten bygd? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Han dar strilen Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Det er oldefar som bygde den ein gong. Eg ska snakka med han om årstall og om han har tegninger på den osv når eg henter båten på lørdag. Men den er kravel-bygd å eg ttrur han bygde den på tunet hjå seg sjøl på sletta (radøy) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Okei, berre lurte. Eg og har ein Plattgatter med 18 hk Sabb, lurte på om det kunne vere samme kar som bygde dei. Men det var nok mangen rundt om i dei gyldne tider som bygde slike båta. :-D Min var bygd i Florø, etter teikningar i Skib O hoi bladet. Blir artig å følge med på denne tråden, er det ferskvannskjøling på motoren? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Han dar strilen Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 nei desverre er det saltvannskjøling.. men oldefar var veldig flink å skylle gjennom me ferskvatn kvar gong båten vart tatt opp Men om eg får tak i billig vannpumpe og eksospotte me ekspandsjonstank, så bygger eg om til ferskvann kjøling Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Er din kravel eller sua :? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Min er Kravell. Men om motoren er skylt med ferskvann i ny og ne, er den nok god som gull. Men om motoren er frå før 1975 kan det vere lurt å sjekke oljetrykket, den gamle versjonen av oljetrykksventilen kunne ha ein svakheit, men om det so skulle vere er det berre å bestille ein ny, tar 10 minutt å skifte. Er trykket bra, da treng du ikkje skifte. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Han dar strilen Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Eg ska ha da i tankane når eg begynna å sjå øve motoren :) takka for tipset ! Ka e forskjellen mellom dei før 1975 og dei etter ? E da nåke eg kan sjå ette ? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Det skal stå på motorskiltet, som antakelegt vis er bak på motoren, under sveiva. Ellers så kan du sjå om det går eit rør/slange opp frå toppen på ventildekselet, det tyder på at den er ein -75 eller seinare modell (ca.). Ein annan indikasjon, er om det på startmotor sida går fire rør opp frå veivhuset til toppen, dei som støtstengene går i. Om dei røra ikkje er der, men det er massivt gods der, så er den -75 eller nyare. Kan vere eit år til eller frå, har ikkje akkuratt åra dei gjorde endringar i hodet, men du kjem no ein god veg med tipsa ovanfor. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Banarne Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Trebåttråden her på Baatplassen kan du jo lese igjennom for tips og triks til ditt eget prosjekt :D ellers så er bilder alltid kjærkomment. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Han dar strilen Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 kjempefott me litt tips og triks bilder kommer snart Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Grattis med båt, og velkommen som medlem ! Blir spennende å følge denne tråden videre :-) Er det en såkalt lettvekts-sabb du har ? I såfall har den felles topp og toppdeksel til begge sylindrene. Tror jeg har noe deler og papirer til en sånn motor. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 16.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 kordan får eg store bilder ? kordan skal eg egentlig laste opp bilder ??? eg e heilt grønn på data... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.November.2013 Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 Ligger oppskrift opplasting her: https://baatplassen.no/i/topic/96401-hvordan-legge-inn-bilder/ Er spent på å se hva du skal i gang med! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Han dar strilen Svart 17.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 båten var vist 20 fot, ikkje 24... båten stod ferdig våren 1973. bilde seie resten da e et problem akterspeilet har løsna i limingen rundt kanten pga. spantene va limt sammen med tynne trestrimler. Så har limen på bakerste spant gått i oppløsing så egentlig har heile bakerste spant gått i oppløsing men da e ikkje råte ! Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 17.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Tenkte eg sku fyre igang motoren å kjøra frostvæske i blokka og potta å så setta båten vekk i vinter ;) så begynner eg å skrape, pusse og lakke til våren :) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.November.2013 Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Ikke fyr den igang mens den står i båten. Båten bør absolutt være trutnet før den blir utsatt for ristingen av motoren Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Han dar strilen Svart 19.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Båten e ikkje serlig tørr.... han e nok trutna for presseninga e tett som ein sil ;) å den har stått ute i fossregn ei stund... Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Om du er forsiktig kan du nok starte motoren menst båten er på land, den er jo ikkje tørr no som du seier. Men ver isåfall varsam, båten må stå på kjølen og ha gode sidestøtter. Støtt gjerne ekstra opp med sidebjelker. Denne motoren rister ikkje så mykje sidan den har 2 sylindra, om du lar den gå på rundt 900 O/min vil eg tru vibrasjonane er minimale, og vil berre vere under oppstart og stopp. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Jon-Kåre Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Det ville jeg ikke tatt sjangsen på. At den står ute i regnet er laaaangt fra det samme som om den ligger på vannet i så hensende. Du risikerer å få deg en båt som alldri vil "trutne" helt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hakkannen Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Kjekk båt du har fått deg Det kan være lurt å dekke båten til med en god presenning i vinter. Ville laget det til slik at f.eks. en langsgående 2x4 blir støttet opp over båten slik at det er gode muligheter for lufting under presenningen. Latt presenningen gå nesten ned til bakken og festet den godt med tau til f.eks. spylervæskedunker med sand og vann i. Ferskvann vil i motsetning til saltvann få treet til å råtne. Spesielt hvis det blir stående "gammelt" ferskvann i kjølrenna over tid. Så vil skroget tørke ut i løpet av vinteren og du kan komme i gang med skraping og pussing før oljing og lakkering til våren. Ja, det vil komme tørkesprekker, men disse vil trutne igjen når den kommer på sjøen. Er noen av sprekkene skremmende store finnes det løsninger for det også, enten i form av asfaltkitt (som Farm) eller lusing (utfresing langs sprekkene og innliming av list i sporet). Ville som Jon-Kåre skriver aldri startet en innenbordsmotor i en trebåt som står på land. Med trykk på aldri i dette tilfellet! Det blir noe annet med en flersylindret motor, selv om det også da bør unngås. Når båten ligger på sjøen blir vibrasjonskreftene godt fordelt, noe de ikke blir om båten står på land. Da er det bedre om du bruker dekompresjonshendelen og sveiver motoren rundt for hånd for å få spylt gjennom kjøleveska. Gjerne du da må ut med termostaten, men det er bedre det enn å risikere større skader på grunn av brutal risting fra en motor. En Sabb rister godt, selv om den er tosylindret. Kraftig vibrasjon kan føre til utglidning av bunnbordene, at rekspiker og andre festemidler løsner med mere. Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 21.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Takk for mange gode råd :) ska tenka på kordan eg gjer da... ska kanskje ha båten i ein svær hall som bestefar eig ;) der kan eg sikkert skrape å pusse i vinter. Men er ikkje sikkert det er plass der... ska snakke me han i måro :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.