Han dar strilen Svart 11.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Det har vert stille her ei stond no, men eg ska prøva å holda dåke oppdatert. no har eg fyrt igang motoren å kjørt frostvæske i blokka. Da va litt styr får han gjekk men no går han so ei klokka! eg støtta godt oppunder båten å sørga for at den stod godt. så kobla eg til batteri for å sjå om startaren gjekk... nei. så eg tok startaren av, smørte innslaget, å sette han på att. Då funka den som varm kuk i kram snø! men, eg opna tappekranen på dieseltanken.... der va da KUN kondensvatn, fleire liter faktisk. så eg tappa av driten, skylte tanken med rein diesel, å fylte ny diesel på. Eg bytta filter i samme slengen. Så lufta eg dieselsystemet, GODT etterpå tok eg ein slange frå vannpumpa, oppi ein stamp me reint vatn. så tok eg ein slange fra der vatnet kjem ut på eksospotta og oppi samme stampen så vatnet sirkulerte. Då va sannhetens øyeblikk komt ! starta han, eller starta han ikkje ? Eg vridde nøkkelen, han gjekk rundt og alt var fint men han starta ikkje.... men eg såg jo at når eg kjørte han på startmotoren funka heller ikkje vannpumpa...og ikkje glødingen.... så eg demonterte vannpumpa og glødesystem og delvis "overhalte" det med enkle midler bere sånn på gøy opna eg inspeksjonsluka på eksospotta der va da mykkje gøy !!!!! full i koks og sot og røst om ein annen ! ho va HEILT TRAKKA full i drit ! så eg flekkte ho av å gjekk laus me høgtrykksvaskar meeeget flott vart da ! eg lagde nye pakninga på alle luker og porter på potta og satt den og vannpumpa sammen igjen å satt det på motoren att eg sprøyta litt 5-56 olje inn på sylinderane å satt glødepluggane i att. DÅ va alt klart for å prøva gjen eg kjidna i ca 5-10 sekund å då starta den å gjekk finare enn ein rols royce !!!! eg kjørte han varm ca 60-70 grader på ca 900 omdreininger. (veldig lite vibrasjon) Par daga seinare starta eg den gjen me frostvæske i vatnet no funka den fett ! Eg har og fått vinterplass til båten skal stå i naustet til besten der e lys og varme og gode arbeidsforhold Eg takka ikkje nei til respons på arbeidet eg har gjort men eg har et spørsmål sil nåken som har vert borti trebåt: På båten min e da ein god del, såkalla "blåmann" der treverket har blitt sånn blå-svart. E da nåken som veit ka stoff som funka for å få vekk detta Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 men eg har et spørsmål sil nåken som har vert borti trebåt: På båten min e da ein god del, såkalla "blåmann" der treverket har blitt sånn blå-svart. E da nåken som veit ka stoff som funka for å få vekk detta Hei, bra du fikk start på den:) Ad blåmann kan du bruke hydrogenperoksid / rustvask. Bare vær litt forsiktig så du ikke pensler på for mye (treet kan få en litt kunstig blek farge) litt av gangen, og skyll av etterpå. Søk på blåmann/blåved her på forumet. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Får du ikke tak i hydrogenperoksid kan du også få vekk blåmannen ved å impregnere med ren amerikansk/vegetabilsk terpentin. Snakker da impregnering over en stund, amerikaneren fortrenger soppene og lysner treet. Når du er fornøyd kan du impregnere med en tykkere blanding (f.eks. 1/3 rå linolje, 1/3 antiparasitt og 1/3 amerikaner.), eventuelt en herdende olje på topp. Denne siste metoden er bedre egnet til horisontale flater da den krever at amerikaneren får ligge og "jobbe" litt. Har selv brukt begge metoder med hell. For å unngå tilbakeslag av blåmannen må treet holdes mettet med olje så ikke fuktighet gjør at sopp får fotfeste igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Hehe, likte den biletlege fortellinga di. :-) Eg brukar fosforsyre/Ferro-bet til fjerning av blåved. Det er gjerne ikkje den raskaste metoden, men saman med antiparasitt og linolje/terpentin, blir blåflekkane sakte men markant lysare. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Han dar strilen Svart 15.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2013 Eg har no fått båten under tak ! den står trygt og godt i naustet til bestefar no fekk ikkje tatt bilde. pga da va ganske mørkt... Han ska vertfall stå dar ei stond å tørka seg før eg begynna me pussing og lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 her e et bilde av båten der den står no som deko ser, har eg skrapa heile denne sida da vart ikkje så gale, men treverket e veldig vått... hadde heile båten vøre bygd i amerikansk furu (to øverste bord) så hadde da ikkje vert gale ! vart ikkje gale bakpå akterdekket heller litt uklart bilde, men taket va heller ikkje så gale onna all lakken heile overbygget e lagd i edeltre ! så alt på overbygget e strøkent onna lakken Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 8.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 8.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 gjekk frå svart til kvit.... Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 8.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 no har eg skrapa 90% utvent. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Du gjør en kjempejobb, Han dar strilen, og er det ikke gøy få til et så fint utgangspunkt. Selv om du blir en tanke lei, må du ikke senke kravene dine til kvalitet. Bruker du bare "handemakt" eller har du maskinell hjelp? Gleder meg til fotsettelsen, og pøs på med bilder!!! Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 pure man power ingen maskiner så langt Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 No har eg tatt av den stygge kryssfinerplata på skanddekket har og tatt av fremste del av rekka (va pill råte) men sjølve dekket va veldig bra til å ha lagt onna ei røten kryssfinerplate i MANGE år.... Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 No har båten blitt så å sei heilt tørr, og da har vørte mellomrom mellom bordene. Eg har fått vekk gammalt spant og fjerna heile hekken. Så no e da ganske åpen løsning... eg har grovskjært nytt spant i eik Og skal snart lima, høvla og fintilpassa ! Så har eg laga styrekonsoll. So har eg et par spørsmål til dei som har vert borti trebåt før: ka impregnering og lakk e best å bruka utvendig, uten at da kosta ein formue ?er jotun clipper gode ting ? Og så lurte eg på ka olje eg ska bruka innvendig på skrogsiena? Funka Owatrol d1 fint? Et siste spørsmål: ka lakk/maling ska eg bruka til kvit stripe rett over vannlinje ? Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Owatrol D1 funker fint både inn-og utvendig. Om du så bruker D2 eller lakk utvendig etterpå er en smakssak. Du får se etter D1'en hvordan skroget ser ut. Kanskje hvit maling også er et alternativ? Til den hvite linjen ville jeg ha brukt Shipolin, dette er en blank og elastisk maling som egner seg godt til glatte flater med litt bevegelse i. Vurder evt også å kutte 4-5 cm av hekken for å komme inn på bedre trevirke i hudplanken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Han dar strilen Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 No har eg limt spantena samen og e klar for å tilpassa dei :-D Sitér dette innlegget Link to post
Han dar strilen Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Owatrol D1 funker fint både inn-og utvendig. Om du så bruker D2 eller lakk utvendig etterpå er en smakssak. Du får se etter D1'en hvordan skroget ser ut. Kanskje hvit maling også er et alternativ? Til den hvite linjen ville jeg ha brukt Shipolin, dette er en blank og elastisk maling som egner seg godt til glatte flater med litt bevegelse i. Vurder evt også å kutte 4-5 cm av hekken for å komme inn på bedre trevirke i hudplanken. Takk for svar ;-) ka e prisen på owatrol ? Eg har vurdera sterkt om eg ska kappa av båten litt slik at, som du sa, for å komma inn på bedre treverk... ska få fatter'n med meg å sjå litt på da ;-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Enkelte malersjapper selger D1 i løsvekt til behagelige priser. Du trenger myyye D1 for å mette et gammelt og tørt skrog. Du må sprøyte eller smøre vått i vått til det ikke trekker mer, og tørke vekk overskuddet. 15-20 strøk er ikke uvanlig. Deretter lar du den tørke noen dager før du fortsetter med toppstrøkene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Han dar strilen Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 No har eg tilpassa spant, og da gjenstår bere å skru dei fast, å setta hekken i igjen ;) ette da, e da bere nye dolbord, lakk, elektrisk anlegg, styring og bunnsmørja ;) kjenne eg glede meg til å bli frrdig!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.