Jump to content

Redningsflåte i bag, for 4 personer. Erfaringer?

Seajoy

Recommended Posts

Her henger jeg meg gjerne på. Har planer om redningsflåte til Saowanee som skal være til (helst ikke)-bruk ved fiske i kystnære farvann i sene høst- og tidelige vårmåneder. Den bør være i bag og for maks 4 personer. Har plass i benk på akterdekket.

Forslag? Hva med å kjøpe brukt?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

En flåte i container til 4-6 mennesker er nokså plasseringsvennlig, ser trådstarter har Saga 325, der vil jeg tro du kunne plassert den enten på hekken eller på taket uten at den er nevneverdig i veien. Flåte i bag er rimeligere, men det er ikke så voldsom prisforskjell om du ser på f.eks. seatronic. Poenget mitt er at om man har mulighet til å strekke budsjettet litt er flåte montert utenpå båten med hydrostatutløser det sikreste alternativet, hjelper lite å ha flåte ombord om den blir med båten ned.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg henger meg på her, tenker også anskaffe en redningsflåte i løpet av vinteren. Tenker meg en med plass til 4-6 personer. Ser at prisene på flåter varerier ganske mye fra ca 6.000 til 20.000. Jeg ferdes for det meste lang kysten, men noen avstikkere til våre naboland med kryssing av Skagerak. Tok kontakt med Nimbus, og de sa at de brukte Viking flåter. Viking ligger i det øvre prissjiktet. Tenkte å plassere flåten på rekka bak med en hydrostatutløser.

Noen med erfaring om bruksvennlighet, holdbarhet og vedlikeholds-behov / -pris?

Godt argument littmild! Jeg er også i beitet etter en ny flåte etter hvert. Har vurdert både bag og container. Skulle jeg valgt flåte i bag måtte den i alle fall ha blitt plassert i benken ute, ikke nedi en lugar slik jeg har sett enkelte oppbevarer flåten sin.

Et alternativ hvis man velger container er å ha trekk utpå containeren når båten ikke er i bruk. Det vil beskytte mot sol og fukt. Eventuelt ta den inn i båten utenom sesongen. Ser at det siste ikke er så vanlig her i området, noe jeg finner litt rart. En god flåte koster mer enn en OK arbeidsbil, så at det er mange som ikke bryr seg særlig om verdiene de har liggende er sikkert. Her i området henger flåtene oftest på båtene gjennom hele vinteren. Greit nok om båten brukes jevnlig, men det er mange som lar båten ligge helt brakk hele høsten/vinteren. En på brygga måtte kassere sin fire år gamle flåte p.gr.av at det hadde lekket inn vann i containeren, så lurt å tenke gjennom hvordan man plasserer flåten. De mente lekkasjen kunne komme av frostsprengning, noe som ikke skal kunne skje hvis containeren er tett og er montert riktig.

Seatronic har ofte tilbud på flåter etter Two-star regattaen. De leier ut flåter til regattaen og selger disse etterpå.

Jeg har selv hatt to forskjellige flåter, begge i bag. Begge ligger inne i båten. Og sant å si vet jeg ikke om jeg kan få flåten ut tids nok hvis det blir nødvendig. En 4 pers flåte veier jo ca. 35-40 kg...

Med i regnestykket er også prisen for å få sertifisert flåten. Det skal gjøres hvert 3'ede år. Hvis flåten er i bag skal bag'en etterses hvert år. (hvis man seiler regatta). Prisen er ca. 4500 for full services, med bytte av div. utstyr. Jeg er usikker på pris for sjekk av bare bag.

Har man kun behov for flåte i ferien svare det kanskje å leie frem for å kjøpe.

Jeg kjøpte denne da den var på tilbud http://www.seatronic.no/redningsflater-flater-c-249_96/almar-alive-international-p-3662

Da jeg skal bruke den i flere båter (18 og 27 fot så ble bag den beste løsningen).

Ofte står den hjemme da jeg kun har hatt 18 foteren i drift, og tar med bagen når jeg skal på lengre turer eller værmelding er tvilsom. Eller andre ting skulle tilsi det.

Håper derfor at jeg trygt kan strekke inspeksjonsintervallet noen år. Kommer det et nytt tilbud så er det jo like greit å kjøpe ny enn å bruke tusenvis av kroner på service.

Kan evt. selv teste den eldste flåta etter x antall år og se om den er OK.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har benk på akterdekket for redningsvester og hvor det er plass til redningsflåte. Jeg vil absolutt ikke ha den på rekka eller annet sted hvor den er i veien når jeg fisker eller trekker teiner.

Jeg kommer til å gi blaffen i sertifiseringer, men vil ta den hjem ofte og besørge vedlikeholdet selv. Jeg vil ha den oppbevart hjemme om vinteren og når jeg ikke bruker båten over litt tid. Jeg vil absolutt vurdere brukt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg er ikke overbevist om at flåte i container på dekk eller hekk er det eneste saliggjørende. En har ingen garanti for at containeren er 100% tett etter en stund på havet, og saltvann som lekker inn kan ha ødelagt utløsermekanismer eller annet. Med bag i et lett tilgjengelig stuerom ligger flåten langt mer beskyttet, men hydrostatutløser på dekk er selvsagt lettere å få sjøsatt, om det skulle bli aktuelt.

Som nevnt kan de helt fint løses ut manuellt, kjappere også om du monterer den så den bare kan vippes overbord. Det er ideelt selvfølgelig å utløse flåten før båten har sunket(man bør ikke gå i flåten før man er sikker på at båten vil synke, det har skjedd at man finner omkomne i flåte fra en havarist som fortsatt flyter), men dersom du ikke rekker det vil den komme opp. Selvfølgelig kan det hende du allerede er blåst vekk, og får du ikke tak i flåten er den jo selvfølgelig like verdiløs som en flåte i bag som fortsatt ligger i båten.

Poenget er at man bør gi seg selv så god sjanse som mulig om uhellet er ute. Det er vel en grunn til at alle yrkesfartøyer har flåter i container med hydrostatutløser?

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Siden denne tråden kan leses av alt fra gamle sjøulker til den letteste av den letteste matros:

En flåte med hydrostatisk utløser som er montert forskriftsmessig er fortsatt festet med line i skipet når det går ned. Hydrostaten frigjør surringene som holder den til stativet/krybben. Når nesten all utløserline er halt ut av containeren blir membranen på co2flasken punktert så flåten blåses opp.

Utløserlinen har et svakt punkt som gir etter når påstanden blir stor nok f.eks. hvis skipet synker på stort dyp. Da vil den komme til overflaten. Er det grunt vann kan linen fortsatt være fast i vraket og holde flåten ved havaristen.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Å ha en flåte nede i båten har vel liten menig. Den bør ligge i en benk/rom oppe slik at den svakeste av mannskapet klarer å få den overbord. For øvrig mener jeg at båter som i hovedsak beveger seg i kystfarvann klarer seg vel så bra med god gummibåt som er oppblåst. Det er alltid en viss usikkerhet med en flåte .

Jeg har flåten spent fast på dørken rett over kjølen og da jeg kun har flåten med på regatta hvor det er krav, kan jeg leve med det, men er helt enig i at det ikke er noen god løsning. Jeg har en luke bak i cokpiten hvor der er plass, med da jeg fikk "godkjent" å ha flåten på dørken ble det slik pga vekten..

Siden denne tråden kan leses av alt fra gamle sjøulker til den letteste av den letteste matros:

En flåte med hydrostatisk utløser som er montert forskriftsmessig er fortsatt festet med line i skipet når det går ned. Hydrostaten frigjør surringene som holder den til stativet/krybben. Når nesten all utløserline er halt ut av containeren blir membranen på co2flasken punktert så flåten blåses opp.

Utløserlinen har et svakt punkt som gir etter når påstanden blir stor nok f.eks. hvis skipet synker på stort dyp. Da vil den komme til overflaten. Er det grunt vann kan linen fortsatt være fast i vraket og holde flåten ved havaristen.

Ja, det er greit, dvs vanntrykket åpner den, max. ned 4 meter sies det. Men jeg er fremdeles like klok på nytten i en fritidsbåt. Jeg tenker man hiver flåten på sjøen, utløser den og stiger ombord og forlater havaristen. Man hopper vel ikke i havet, venter på at havaristen synker og at flåten skal dukke opp å bli tatt av vinden? Ja, man kan utøse den uten..men hva er hensikten da? Kanskje noen har et svar :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...