Jump to content

Redningsflåte i bag, for 4 personer. Erfaringer?

Seajoy

Recommended Posts

Ja, det er greit, dvs vanntrykket åpner den, max. ned 4 meter sies det. Men jeg er fremdeles like klok på nytten i en fritidsbåt. Jeg tenker man hiver flåten på sjøen, utløser den og stiger ombord og forlater havaristen. Man hopper vel ikke i havet, venter på at havaristen synker og at flåten skal dukke opp å bli tatt av vinden? Ja, man kan utøse den uten..men hva er hensikten da? Kanskje noen har et svar :-)

Ideelt vil man jo utløse flåten og stige ombord i den(kan ofte være vel så enkelt å gå i vannet først og så klarte opp i flåten men det er en annen sak). Poenget med en hydrostatutløser er jo at man har en backup i tilfelle man av diverse grunner ikke rekker å sette ut flåten før båten går ned eller legger seg i en posisjon hvor flåten er utilgjengelig.. Denne backupen har man ikke uten, og da er det bedre med en flåte som KANSKJE blåser vekk enn en flåte som ligger i båten enda.

Et eksempel på hvorfor man ikke rekker å løse ut flåten manuellt kan være at man prioriterer å evakuere sovende mannskap først. I en situasjon hvor man må gå i flåten er båten enten i brann eller ganske raskt på vei ned.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

• 2 uker senere...

Det beste må ikke bli det godes fiende er det noe som heter. En redningsflåte i en bag er bedre enn ingenting. Hvis du allikevel skal stue flåten i et stuerom er det like greit med bag. Container er jo et must hvis du fester den på dekk, men det er en del grunner til at det muligens ikke alltid er hensikstmessig. Plass er en ting, mer utsatt for sol og vann, mer utsatt for tyveri etc. er andre. at flåten virker når du skal bruke den er et annet must.

Du må spørre deg: NÅR er det aktuelt å bruke en rednignsflåte? Svaret er når det er siste utvei for å redde livet fordi båten enten brenner og du ike klarer å slukke, eller at den er lekk og er i ferd med å synke (klarer ikke å stenge lekkasjen). Vil det i en slik sitasjon være mulig å få en flåte på vannet som ligger i et stuerom? Jeg mener ja, men her heldigvis aldri prøvd det.

Redigert av Krimart (see edit history)

Det beste må ikke bli det godes fiende er det noe som heter. En redningsflåte i en bag er bedre enn ingenting. Hvis du allikevel skal stue flåten i et stuerom er det like greit med bag. Container er jo et must hvis du fester den på dekk, men det er en del grunner til at det muligens ikke alltid er hensikstmessig. Plass er en ting, mer utsatt for sol og vann, mer utsatt for tyveri etc. er andre. at flåten virker når du skal bruke den er et annet must.

Ja for all del, alt er bedre enn ikke noe. Om du absolutt ikke har råd til den lille prisforskjellen, så for all del kjøp den nest beste. Hvis det absolutt ikke er plass til å montere den ute, så er det jo ikke det. Men ikke velg nest beste løsning fordi du synes det ser stygt ut med en flåte på dekk eller fordi du vil ha litt mer plass å sole deg på, da er sikkerheten viktigst for deg selv og mannskapet ditt/passasjerene dine.

Det er utrolig vanskelig å gjette på forhånd hva man har tid til eller ikke i en nødssituasjon, man blir stressa, ting går sjeldent akkurat som forventet, og det er også vanskelig å vite hva man skal forvente. I de fleste av nødstilfellene vil man nok ha tid til å sette ut en flåte i bag, men da kan man også argumentere med at de aller fleste som har flåte kommer aldri til å bruke den, så hvorfor ha den i det hele tatt?

Enkelt og greit, kjøp den beste løsningen innenfor ditt budsjett. har du mulighet til å strekke budsjettet for å legge til ett ekstra sikkerhetsledd, så høres det for meg ut som en logisk ting å gjøre. Sett hensynet til sikkerhet før estetikk, selv om DU kanskje båten din ser stygg ut med redningsflåte, epirb, MOB markørbøye, livbøye, kasteline osv. hengende lett tilgjengelig så vil alle andre gi deg et anerkjennende nikk og tenke at "der er en kar som tar sikkerheten på alvor".

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg er ikke veldig opptatt av estetikken ved en redningsflåte, men jeg har grublet litt på sikkerhetsfaktoren ved å ha den på dekk. Eneste naturlige stedet å plassere den på min (relativt lille) båt er akkurat samme sted som jeg står på dekk om jeg må røske storseilet ned.

Min tankeprosess rundt dette er nokså enkel: sannsynligheten for at jeg må frem på dekk fra tid til annen for å bale med seil er høy, og selv om sannsynligheten for at noe går galt er mikroskopisk øker den unektelig litt om jeg ikke kan stå støtt bak masta. Sannsynligheten for å få bruk for redningsflåte (og attpåtil i en situasjon der hydrostatutløser på dekk er eneste løsning) er mikroskopisk, men konsekvensen potensielt langt større om ting ikke går som det skal. Totalt sett velger jeg å vekte det relativt sannsynlige høyere enn det ekstreme katastrofetilfellet.

Uansett hva man går for er det ufattelig viktig å være drillet på hvem som gjør hva og hvordan utløsermekanismen fungerer.

Ellers risikerer man å stå til livet i sjø og se en bag flyte avgårde, eller kommer plutselig på en nedpakket flåte i en benk.

I stressede situasjoner gjør de fleste det de har øvd på.

En vanlig stor bag med litt tauverk oppi for vekt og "utløserline" kan være en grei dummy å øve seg på.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Jeg personlig hadde vært mye mer redd for brann ombord, enn at fartøyet skulle få en plutselig lekkasje, og nærmest forsvinne under bena på en...

De aller fleste her på forumet har plastbåter, og da hjelper det lite med en hydrostatisk utløser som slipper løs flåten fra stativet. Flåten er sannsynligvis brent opp, før båten går ned...

Flåte i container, plassert ute på dekk, der men raskt kan komme til den, og få lempet den over bord. (Helst av èn person). Og kjøp gjerne en litt større flåte enn antallet tilsier. Å ligge seks mann i en 6-manns flåte i tung sjø, er ikke en opplevelse som frister til gjentagelse :-)

Mvh
Simon

• 8 måneder senere...

Ungene har vokst fra gummibåten. (Er lite med etter hvert) Vil derfor anskaffe flåte. Mener at brann er den største risikoen. Det krever også hurtigst sjøsetting av flåte. Reiser stort sett langs kysten i dagslys, og ser ikke for meg at jeg må oppholde meg så mange timene i flåte hvis uhellet virkelig er ute.

Synes en plassering under benken på bakdekket virker mest egnet. Å hale en bag opp fra et stuerom når brannen har kommet ut av kontroll virker håpløst.

Bag eller Boks ? Bør ha plass til 6 personer Blir oppbevart inne i kabinen om vinteren.

Hva anbefales `?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...