Jump to content

Goldfish 32 Sportscruiser m/MerCruiser 4.2Dtronic 300, erfaringer?

Rittmester

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg har røket ut for et alvorlig tilfelle av 3-fotssyken og anskaffet en 2003 GF 32 med 2 x MerCruiser 4.2 D-tronic 300 /Bravo 2. Tidligere hadde jeg en GF 22 skjærgårdsjeep som jeg i og for seg var aldeles fornøyd med, men behovet for overnattingsmulighet og toalett gjorde seg gjeldende. Etter råd fra en båtfaglig guru, valgte jeg å gå for en utgave med originale, pålitelige Mercruiser dieseler. Det var ingen båter med originale Yanmar 280 hk på markedet i år. Det var noen med Goldfish sine trimmede Yanmar D-max 370 hk, men disse rytes å ha en del havarier. Tror de tidlige utgavene ble strukket litt vel langt i forhold til prestasjonsuttak og drevslitasje. De fleste av Goldfish 32ene går i Oslofjorden, og der virker det ikke til å være stort annet å gjøre enn å komme seg langt sørover så fort som mulig. :wink: Derav mye gange på høyt turtall for disse båtene.

img_0749.jpg

Sesongen med den nye båten ble kort i år. Etter å ha avtalt kjøp med privat selger i juni, fikk jeg den ikke overlevert før i slutten av august. Det var en pine å vente i ukesvis på at verftet skulle medvirke til å skipsregistrere den (dvs lage dokumentasjon og inngravere kallesignal slik at banken min fikk pant). De hadde forståelig nok mye annet å gjøre i sin høysesong, så jeg måtte purre ofte for å holde oppe presset slik at noe ble gjort. Jeg ble i grunn ganske irritert over dette etter hvert som de beste sommerferiedagene og ukene på mange år kom og gikk. Fikk en viss prisreduksjon som plaster på såret til slutt, men 2 mnd synes jeg var for drøyt å måtte vente på noe slikt.

Etter min erfaring har de altså et klart forbedringspotensiale i forhold til kundeservicen hos Goldfish. Jeg har bestillt deler og utstyr flere ganger som må purres på opptil flere ganger før de blir sendt. Jeg er en tålmodig fyr, så for at jeg skal gidde å reagere, må det virkelig være noe å reagere over.

Goldfish er svært dyktige og lager utsøke båter som er dyre. De har en upåklagelig kvalitet og finish, sjøegenskaper og fartsressurser er ypperlige. Dermed kan de med god grunn forsvare høye priser, for kundesegmentet er kjøpesterkt og betaler stort sett det som forlanges. De klassiske båtene som ikke er i produksjon lenger - som 22 og 32-foterne - holder seg også meget godt i pris og er etter min vurdering gode investeringer fremfor modeller som er i produksjon og taper verdi langt raskere.

Min båt har gått ca 700 og 500 timer på hver motor. Jeg antar at den ene har gått lenger ettersom den driver styringshydraulikken til begge drevene, og som derfor brukes alene på langsom og drivstoffbesparende gange.

Som sagt er båten 'strøken' som vi sier på Sørlandet, og det er ikke én ripe noe sted i gelcoaten. Den har alt av ekstrautstyr, unntatt ankervinsj forran og innfeldte lykter i baugen. Greit nok. Jeg har snakket en eier av et søsterskip som har dårlig erfaring med sin fremre ankervinsj fordi bølgeslagene i skroget får kjettingen til å knyte seg i uløselige indiske elefantknuter.

Bauglyktene skal visstnok ikke være tøffe nok til å tåle dype bølgedaler, fortalte min "svoger".

Jeg selv fikk meg en overraskelse i høst, da jeg var på ærfugljakt (kajak) og brukte båten som moderskip. Da jeg vinsjet opp det syrefaste M-ankeret, løsnet dette i kjettigfestet og gikk til bunns i det kalde, mørke vannet. Det viste seg at ankeret er festet med vanlige skruegjenger, og at disse altså må inspiseres og strammes til jevnlig. For meg innebar denne overraskelsen en snorkeltur i panisk vanntemperatur. Da jeg var blitt blå og var i ferd med å gi opp, så jeg en liten lysning i dypet - og dagen ble reddet. Men, dere med ankervinsj - "be advised" - hold øye med kjettingfestet.

Det er en ting med motorene som gjør meg betenkt. Det er denne olje- eller eksoslekkasjen man ser på motorlokket over babor maksin. Flekken kommer fra området rett til høyre for Mercruiser-merket på bilde 2, zoomet inn på bilde 3.

img_0779.jpg

img_0781.jpg

img_0780.jpg

Er det noen som har erfaring med eller ideer om hva dette skyldes?

Har tenkt til å få en fagmann til å se på dette til våren. Jeg er glad for å ha funnet firmaet Alltech i Arendal, for innehaveren der har usedvanlig god peiling på maritime motorer - og da særlig Mercruiser. Jeg var innom for å kjøpe dieseltilsetning på vei til et viktig møte. Men da karen bak disken begynte å fortelle og dele sin kunnskap om dieselmotorer, ble jeg nærmest trollbundet og lot møtet vente.

Gøy å komme i gang med egen båt-blogg. Det er flott med dette forumet og alt man kan lære om båtlivets sorger og gleder. Kommer tilbake med mer etter hvert. :smiley:

Hei, gratulerer med flott båt!

Først ville jeg forsøkt å legge en avis/papir tett over motoren for å forsøke å finne ut hvor dette kommer fra. Skal man gjette blir det mye og lange svar. Men jeg skal prøve:

1. Den enheten med Mercruisermeerket på (bilde2) er intercooleren. Den inneholder vann og luft. Derfra kommer det ikke eksos/olje. Med mindre turboen er gåen og olje lekker ut i innsuget. Da er det i såfall den knekken som sitter lengst akter og inn på intercooleren på bildet. Og at det er slangeklemmen rundt gummiforingen her som er litt løs. Da har du mange feil etterhverandre. Men det er luft under høyt trykk her så om det blandes med olje og kommer ut under høyt trykk, ville det nok sette mye verre ut. Og lett å finne ut av - se&hør på motoren på et turtall der turboen er inne - så vil det sikkert blåse ut! Både synlig og hørbart.

2. Men det kan komme fra CV slangen - det går en Crankcase Ventilation slange på bilde 2 og 3. Du har to runde enheter akter og styrbord på motoren med hver sin slage til motorens topp. En slange går ut fra toppen midt imellom to gule oljepåfyllingslokk. Du ser kun uttaket fra toppen til høyre på bilde 3. Denne aktre CV-slangen inneholder varm olje og luft fra toppen som skal filtreres gjennom de to plastdingssene akter og styrbord på motoren og tilbake i bunnpannen. Dette skal utligne trykkforskjell mellom bunnpanne og toppen. Om det er lekkasje i denne slangen ville det bli litt sprut som på bildet. Men det ville du kanskje sett tydeligere? Det kan være defekt plast eller sprekk i det uttaket som slangen sitter på eller slangen/klemme. Men da er vi mer styrbord på maskinen...? Det ville ikke være eksos - kun sliten olje... Og det på bildet er vel tørt...?

3. Ellers har du jo turboen med eksosdelen på babord side av babord motor mest akter. Det er en innfesting mellom turbo og eksosbend som er en rar slangeklemme med u formet indre diameter som holder på eksosbend og turbo ved at U-en går på hver side av en flens på disse (skjønte du den?) og om det er lekkasje her? Men det sitter et stykke fra motorlokket. Og du har så liten konsentrert flekk at det virker heller ikke sannsynlig....

Ikke lett å lage noen gode hypoteser, men du får tenke og kikke!

Lykke til!

Mange takk for din tilbakemelding, alfaalfa. Interessant lesning!

Jeg mener at sputen på motorlokket ligger rett over området mellom Mercruiser/serienr.-merket og det aktre gule oljelokket. På bilde 3 i min første post har jeg zoomet ned i sprekken i dette området, og der det ligger litt olje oppå blokka. Jeg vil tro vibrasjonen fra motoren på høyt turtall får denne oljen til å "danse", og derav kommer dotten på lokket..? Skal prøve med avis-trikset for å lokalisere mer presist - thank you!

Nå begynner jeg å tenke på at jeg sannelig bør sjekke om oljelokket er skikkelig skrudd på...

Jeg oppdaget tidligere at lokket til kjøleveska på styrbord motor var løs, for der var det blått både her og der. Kanskje mekanikern var litt slapp i klypa den dagen.

Tror ikke det er noe galt med intercooler eller turbo for båten går som "ei kula", og med en halt turbo vil jeg tro man mistet en del knop?

Har litt bedre oversikt på disse bildene:

4.

bilde

5.

bilde

6.

bilde

Redigert av Rittmester (see edit history)
  • 1 måned senere...

Joda Alfa, det var bare et oljesøl..

Mitt neste båtprosjekt er: Propeller!

Båten har standard Bravo 1 propeller som gir ca 50 uanstrengte knop. Jeg har en gefühl om at båten bør gjøre ca 55 med optimale propeller, for det synes som at den overplaner litt fra 40+. Derav tapes energi av friksjonen selv om drevene tiltes slik at kjølvannet står i bue.

Med bare 3,4 tonn fordelt på 2x 300 hk, 645 nm, og sterk akselerasjon fra 30-50 knop når turboene setter i gang, tror jeg det er en del toppfart å hente på mer stigning og kupping.

Min forrige båt (GF 22) hadde Ballistic stålpropell med kuppede blader, og denne løftet baugen/skroget godt og gav optimal toppfart. Dette gikk helt åpenbart på bekostning av aksellerasjonen, og den hadde en drøy planingsterskel. I 40-48 knop var skroget derimot veldig "lett og luftig". Ulempen med Ballistic, var at den fikk små tretthetsbrudd i det ytterste og tynneste delen av bladene (med Mercruiser 4.3 bensin og Alpha one drev fordelt på 1,2 tonn). Er derfor skeptisk til å benytte det samme og ganske skjøre designet til den vesentlig tyngre oppgaven det er å dytte 3 ganger så tung båt.

Er det noen som har erfaring med dette? Propeller som anbefales?

Hm, jeg ville gjerne sett noen tall før jeg begynte anbefalingen. Ut fra det du skriver trenger du nok en baugløftende propell. Dvs høyere rake enn Bravo1 har. Du kan prøve med de Bravo 1 du har å kutte litt av lengden på propell senteret. Men det er marginalt hva du får av økt løft på det.

Men har du tall for rpm og knop? Gjerne flere målinger som fart pr 500 prm økning. Om du overplaner - ligger i med baugen, vil du kunne se at økningen i fart reduseres med rpm (obs ikke at farten reduseres, men at fartsøkningen reduseres pr økning i rpm)

Jeg tror nok at du må ha en viss bladareal for å skyve denne - og tror de vanlige utenbordspropellene som foreslås over blir litt små i diameter og bladareal. Men det kan hende du bør se etter feks:

-Revolution 4 -en 4 blads versjon av Tempest Plus - er for liten i diameter antar jeg, men har mye mer baugløft enn Bravo1.

-Solas Rubex L4 er noe større - 15 1/4" dia. Og bør ha nok skyv. Aldri prøvd denne.

-Hydromotive Intimidator Quad IV X er en baugløftende versjon av "Bravo1"-type propell. Gir godt grep og godt med cup.

Selv opplevde jeg at min 32 fot rib kunne ha nytte av å løftes litt opp av sjøen (hele båten) og noe baugløft. Jeg fikk håndbanket en Mercury Maximus - en 5 blads hos BBlades i USA og fikk mer av skroget ut av sjøen og kan løfte baugen opp for å ligge på paden (har flat del i bunn av akterenden av skroget).

Du kan også ringe Hydrolift - de er hjelpsomme!

Kan gjerne med tall!

Kremt, det er også andre som lager gode/bedre propeller til drev som Hering og Hydromotive. Men et viktig poeng er å finne den propellen som gir deg en båt/motor kombinasjon. Det gjør svært stor forskjell, men de færreste tar seg tid og råd til å teste. Hadde 6 ulike propeller til forrige båt... men så dro den også 60 knop med 150hk på det værste. Og har 2 til nåværende der den ene er tilpasset for hånd.

Men tall må til!

Jeg tror nok at fireblads er lurt for å få hekkløft på din båt, med to tunge motorer vil nok det være bra for hastighet og økonomi. Og at du trenger 4 blad for å få nok skyveflate/bladareal. Og at du må ha baugløft, ihvertfall noe mer enn std Bravo1 gir. Enten med rake og eller cupping.

Jeg har en håndbanket Bravo1 som er modifisert med dobbeltcupping som gir realt grep og baugløft, så det er mulig!

Takk for mange gode innspill, karer!

Etter å ha lest en del mer om tema, er jeg ganske overbevist om at båten vil ha godt av å komme forbi standardpropellene.

Alfa, du har nok rett i at jeg må kartlegge fart i o/min for så å forhøre meg med f.eks Winrace i Froland. Hydromotive virker kanskje lovende. Hering er spennende - og dyrt!

Men mens vi er på tema - hvordan får man sjømatte propeller til å skinne som nye? Vet ikke om jeg våger å ta frem saltsyra til våren..

Det er nok enkleste og korteste vei til sukssess som også kanskje er den billigste, og som nevt litt tidligere i tråden er nok å ta kontakt med Goldfish.

De har testet mye med forskjellige propeller på denne, 32'en er levert med flere andre motorer og de har hatt bensin installasjoner som har gått over 70 knop.

De har kanskje noen propeller du kan låne og teste. De har mye rart liggende.

Og gratulerere med en kjempe fin båt, de er nydelige å se på og flotte å kjøre :-)

Hva har du for et drev ?

I innlegg 1 står det Bravo 2 og i innlegg 6 nevner du Bravo 1 propell.

Du får ikke Bravo 1 prop på et Bravo 2 drev, forskjellig dia på aksel.

Alpha prop passer på Bravo 1. (High Five er et populært alternativ).

Om du har Bravo 2 drev, er største pitch ca 25" på standard Mercruiser prop.

Men du får forskjellig diameter, max 18,5" om jeg ikke tar helt feil.

Men er det "racing" du skal bruke båten til og trenger ekstra knop, må drev utveksling og tas med i beregningen.

Og at du ikke overskrider max turtallet.

Jeg har en litt tynger båt, ca 4 t, med 2x240 hk 4.2L Mercruiser diesel med 17,25" x 25" trebladet stål prop på Bravo 2. Går lett i plan.

Jeg er ikke ute etter å tyne ut knop, så 40 holder, med 25 som passe cruise fart.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Pst - High Five er ikke stor nok i dia og er en typisk outboard propell. Den har små blader for ikke å få for stort bladareal og påfølgende friksjonstap. Liten rake og cup som ikke gir baugløft, men mange blader som løfter akter.

Artig propell til katamaraner og skrog med step med naturlig baugløft.

Ikke relevant her til dette skroget og det momentet som skal overføres - etter min erfaring.

Du har rett i dette Chris, jeg har lett etter mulighet for å rette opp i den første posten, men finner ikke noen adgang til å redigere.. Jeg har Bravo 1.

Mange gode tips om hvordan å få propellene til å skinne igjen - det er en takknemmelig jobb å få frem det sølvblanke blinget.

Drevene er påført et slags sort bunnstoff som gjør dem matte og med en ganske ru overflate. Kan det være en ide å evt polere også disse med et teflonbasert middel som gir mindre friksjon?

Aldeles strålende med alle innspillene her. Godt med en slik kilde av kunnskap! :thumbsup:

Jeg bruker International Trilux på drevet. Jeg begynte jo på nytt drev med primer i flere lag som så ble vannslipt til jevn flate. Men ved påføring av tre lag Trilux pr år så vannsliper jeg dette ned med 800 papir. Det blir aldeles glatt og lekkert. Jeg gidder kun å slipe fra kavitasjonsplaten og ned.

Prøve å spraye drevet med PTFE etter min positive erfaring mot groe på propellen, men det ga tilsynelatende ingen ekstra grohindrende effekt.

For hastighetens skyld er det større areal som gir friksjon i skroget - om du vil slipe og kose deg litt. Alltid en god følelse å ta skroget helt ned til gelcoaten å prime og stoffe det glatt og blankt med bunnstoff med lav friksjon - bruker selv Hempel GlideSpeed som inneholder PTFE.

Du har rett i dette Chris, jeg har lett etter mulighet for å rette opp i den første posten, men finner ikke noen adgang til å redigere.. Jeg har Bravo 1.

Mange gode tips om hvordan å få propellene til å skinne igjen - det er en takknemmelig jobb å få frem det sølvblanke blinget.

Drevene er påført et slags sort bunnstoff som gjør dem matte og med en ganske ru overflate. Kan det være en ide å evt polere også disse med et teflonbasert middel som gir mindre friksjon?

En mulighet er å glassblåse, (nb! ikke sandblåsing). Får en veldig fin overflate. Men må vel maskinpoleres om de skal få lab finish.

Hadde mine propeller til litt rep, retting av kantene og balansering hos Winrace. De kom tilbake som nye, de bruker glassblåsing.

Ellers så kan du sjekke ut om du har riktig prop om du trimmer ut til litt mer enn maks turtall og så tilbake til du ligger riktig på vannet. Har du maks turtall da, har du iallefall et bra prop valg, om jeg ikke tar helt feil.

Bravo 1 har flere muligheter i prop valg enn Bravo 2. Men du trenger i allefall store blader og da faller vel 5 blads prop vekk i denne sammenheng som eksperten over nevner.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

En båt består av tre deler: båten, motoren og propellen. De som har konstruert båten bør vite hvilken motor og propell som matcher båten best. Det skal ikke være nødvendig å bruke en masse egen tid og penger for å finne frem til en håndbanket spesial propell.

Har du en slik normal båt som nevnt, med drev, er det mirage propell som gjelder.

Har du montert motoren for høyt, kan du prøve å redde deg med bravo 1 propell.

Får ingen av disse propellene båten til fungere bortimot optimalt, har båtkonstruktøren gjort det helt unødvendig komplisert å være en vanlig båteier.

Jeg tror nok at Goldfish har kommet frem til at den beste all round propellen på denne båten er Bravo I. Jeg jakter på de siste ekstra knopene.

Propellene jeg har i dag er merket med følgende: "48-831915 28P". Hva betyr dette? (Antar at 28P er rotasjonslengden?)

Jeg har et lite problem til. Har mistet en pinnebolt fra den ene hengslen til motordekselet. Vært i kontakt med verftet flere ganger for å få tilsendt en ny - men det skjer ikke. Nok et eksempel på treg respons i Son. Får bare finne noen andre som selger disse.

Bolten er ca 10 cm lang. Noen som vet?

bilde

bilde

Propell: Bravo1 er ofte den propellen som man ender på. Det er få gode 4bl med stort bladareal. Om du sjekker Mercury sine websider så har de videreutviklet denne propellen en del. Den finnes nå i tre modeller. Mest med ulik lengde på propellstammen og med/uten eksoshull å gjøre.

Om du sjekker Hydromotive sine Quad og Quad X er det mye samme propellen som Bravo1, men Quad har mindre baugløft og Quad X er mer elefantøre (baugløft).

Hering lager også en variant av en 4bl "Bravo-style" som har noe bedre skyv enn Bravo1. Så det er alternativer, men da må du bort fra Mercury.

Dette kan gi mer knop på topp og/eller bedre marsfart. Igjen - tall på slip her kan gi en indikajson på hva og hvor man bør gå for å forbedre.

Hengsel: Til ditt hengsel så har Roca.se ulike karroserihenglser som det du har. Jeg har ikke funnet pinnen som egen del, men hele hengslet er tilgjengelig på http://www.watski.no/Hengsel-11MOK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...