Jump to content

Goldfish 32 Sportscruiser m/MerCruiser 4.2Dtronic 300, erfaringer?

Rittmester

Recommended Posts

Etter informasjons- og erfaringsutveklinger med kyndige båtfolk i denne tråden, tenker jeg det er like greit å blåse retrett med "prosjekt toppfartøkning". Vil ikke trimme motorene ettersom de allerede er i det øvre sjiktet av originalt prestasjonsuttak på denne blokka. Jeg er også blitt mer i tvil ved om det egentlig er noe å utsette på Bravo I propellene. De ble nok ble valgt av verftet fordi de gir bortimot optimal toppfart med denne motorpakken. Proffene har talt. Min følelse av at den kanskje overplaner ved 40 knop + skyldes nok at jeg sammelikner med GF22 - som opptrer veldig luftig og lett i høy fart. En båt som er 3 ganger tyngre vil naturligvis flytte mer sjø og kjempe mer med fysikken.

Med tiden er det mulig jeg bytter installasjoner til f.eks 525 EFi eller Yanmar 6LY3. Noen som har forslag/anbefalinger på motorer mellom 350-500 hk? Og hvor mye får man trolig solgt de nåværende motorene for? (500 og 700 timer)

Angående skroggeometrien på 24 grader, må jeg si jeg ble imponert over hvor store bølger som måtte til før jeg mistet motet da det blåste liten kuling midt imot. Båten er utrolig selvsikker i høy sjø. Selv om det etter hvert begynner å slå når det blir for store skumtopper, er det ingen knirkelyder eller andre protester som tydet på svakheter i konstruksjon eller sammenføyninger. Båten en dimensjonert for å yppe seg mot havet, og man blir raskt fortrolig med at den tåler langt mer herjing enn kapteinen. Legger opp noen bilder av skroget:

bilde

bilde

bilde

• 2 måneder senere...

Hei igjen!

Da har skuta kommet ut fra innendørs opplag og det begynnes endelig så smått med vårpussen.

Har nettopp fått hjelp av en kamerat til å bytte ut den gamle Clarion Marine CD-spilleren med en ny Pioneer DAB+ og bluetooth radio med sprut-deksel. Den kom med microfon, så man får også hands free til telefonen - funker sikkert ikke noe særlig med støyen under sjøgang. Men det var veldig greit å kunne koble til ipad/phone og få spotify i båten. Radioen benytter FM-antennen der DAB ikke har dekning. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=12383&katid=1204

Har i vinter vurdert å bytte ut kartplotteren, en ca 10 år gammel Raymarine c120 widecreen. Ble litt skeptisk til den etter jeg kom farlig nær et overflateskjær som ikke var markert. Dessuten har ekkoloddet skrantet og mest oppgitt 7 meter over alt. Men etter at jeg skaffet meg ipad i et solid gummi-etui (og ser kvaliteten på sjøkartene med den), ser jeg at et duo-system nok vil funke bra. Padden plasseres skråstilt under plexiglasset i dashbordet, hvor den også får strømforsyning. Blir greit å ha 2 skjermer med forskjellige zoom-nivåer - slipper å trykke så mye.

Jeg var på Sjøen for alle i Telenor Arena tidligere, og der mente Raymarine at ekkoloddet burde komme tilbake med en programvareoppdatering. Dette fikk jeg gjort med hjelp fra Grimstad baadsenter, som lånte meg en minnebrikke. Vil nevne at Grimstad Baadsenter er en god serviceyter som besitter mye verdifull kunnskap. Men det vil gjenstå å se om ekkoloddet virker.

Så var det vel også på tide å ta et oppgjør med vannkrana på badet. Denne lekker fra stengemekanismen når vanntrykket skrus på. Det er nok en gåen pakning inni der - men hvordan bytter man den? Alt virker til å sitte fast, og jeg finner ingen måter å demontere på. Det er mulig jeg kan komme til under servanten, men det er et veldig styr som jeg helst vil slippe.

bilde

Har også fått noen muggflekker i kahytt-taket i løpet av vinteren. Takdekket er av ett eller annet puse-stoff som minner om semsket skinn. Litt lysegult av farge. Ser at klor anbefales her på baatplassen til fjerning av mugg, men er skeptisk til evt. bleking. Andre forslag?

Redigert av Rittmester (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...