eysteind Startet 25.Mars.2005 Del på Facebook Startet 25.Mars.2005 Hallo og god påske! Se at maritim har fått et nytt bunnstoff som vistnok skal vare i opptil 10 år! Noen som har erfaringer med dette? Ikke var det dyrt heller. 970 kroner for 3 kg... Hadde vert deilig å sluppet å tenke på stoffing før om 10 år! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2005 Igen erfaringer? Finnes det omtale/tester av dette bunnstoffet? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 26.Mars.2005 Del på Facebook Svart 26.Mars.2005 Det har stått noen linjer om det i seilbladene, består av epoxy og kobber i blanding, må slipes etter påføring for å bringe kobberet frem i dagen. Kan etterslipes mange ganger for å få frem "nytt" kobber. Skal visstnok fungere greit i områder med moderat eller lite groe. Samme greiene fra annen produsent heter Copperbot, prøv et søk på Google. Geir Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2005 Hei og takk for svar. Bur i et område med lite groe. Har en 17 fots robåt som ligger ute hele sommeren uten noe for for pleie/bunnstoff, og har aldri oppdaget noe groe. Har planer om å ha båten ute heile året, og med dette bunnstoffet slipper eg å ta opp båten på minst fem år! Anoder på drev kan vel byttes i sjøen? Når bunnstoffet inneheld epoksy, så beskytter jo dette ekstra for plastpest. Ser forreste at West system ambefaler å grunne med vanlig epoksy(ikke epoksyprimer) før eg tar på dette bunnstoffet, og da burde eg vel vere rimlig godt vernet!? Noen som vet noe om fartsområde? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Lady H Svart 27.Mars.2005 Del på Facebook Svart 27.Mars.2005 Jeg smurte dette på i 1999, har en halvplaner med ca 15 kn marsjfart. Jeg får groe på våren og båten må opp for spyling. Jeg har sammenlignet med en helplaner som ligger i nabobåsen og har blå Seajet, denne er helt ren. Antar at bruksmønsteret er omtrent det samme. Hadde jeg valgt i dag, hadde jeg brukt vanlig bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mars.2005 Del på Facebook Svart 27.Mars.2005 Ikke var det dyrt heller. 970 kroner for 3 kg... Vær klar over at bunnstoff er tungt pga metall-innholdet, 3kg behøver ikke være stort mer enn 1 liter.. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2005 takker for svar. Har også lest et par artikler på Båtmagasinet, og funnet ut at dette ikke så bra som eg hadde håpet. Der var det snakk om en Saga 27 som etter 3 sesonger ar så grodd at eieren ville gå over til vanlig bunnstoff igjen. Det blir nok 5 lag antipest og hardt bunnstoff første året, deretter selvpolerende i annen farge. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.Mars.2005 Del på Facebook Svart 27.Mars.2005 Seajet selvpolerende begynte jeg med ifjor og er skikkelig imponert over det. Bedre enn alt annet som er prøvd . Har lest om Coppershield i utenlandske båtblader og der har den fått ganske bra kritikk. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Noen flere som har gode erfaringer med dette Coppershield-stoffet nå, eller er det bare å "glemme" det noen år til? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Coppershield er etterfølgeren til Copperbot, og inneholder 1kg vannbasert epoxy og 2kg rent kobberstøv. Grunnes med et lag WestSystem epoxy først, og påføres i 2-3 lag. Lettest å føre på når det tynnes med litt vann. Stoffet er tungt, så man må smøre tynne lag for ikke å få sig. Slipes til slutt for å exponere kobberet. Tror det er WestSystem som er importør. Smurte 5 lag på min forrige båt, men fikk ikke gleden av de ti årene med bare spyling selv, da den ble solgt. Det blir fjerde sesongen den går på nå, og har ikke hørt annet en at han er fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.