Jump to content

Beregning av ballast/ kjølvekt


H.H

Recommended Posts

Er det noen som vet om en plass på internett der man kan beregne kjølvekten på en seglebåt, eller eventuellt hvor mye ballast man må ha i en båt?

 

Det skal være en matemasisk formel for dette der man kan finne ut hvor mye ballast det må være i en båt for at den skal reise seg opp dersom den ligger flat. Den har stått i et Practical Boat Owner, men jeg kann ikke finne numeret. Ser for meg at dette er en formel der man sumerer vekten langs en vertikal akse fra kjølen og opp, og at man så finner et midtpunkt, men for å finne dette må vekten på de ulike nivåene diskonteres med en faktor for gravistasjonskraft eller lignende.

 

Om det er noen som vet hvilket blad dette har stått i, eller som har peiling på fysikk og som kjenner til en ligning for vektballanse, så hadde det vært midt i blinken.

Link to post
Share on other sites

Den har stått i et Practical Boat Owner, men jeg kan ikke finne numeret.

Practical Boat Owner har et diskusjonsforum likt vårt. Det kan være en mulighet å spørre der, dersom du ikke får svar her.

 

www.pbo.co.uk Velg "Reader to reader"

 

Gerhard

 

P.S: Man blir vel ikke like upopulær om man foreslår andre form her, som man blir andre steder.

Link to post
Share on other sites

Prinsippet er forholdsvis enkelt; man tenker seg alle båtens vekter samlet oppover langs en vertikal akse. Den tilnærmelsen er forholdsvis riktig etter som båten vanligvis ligger "i likevekt" (altså uten slagside).

 

Neste skritt i prosessen er at man forestiller seg båten liggende "flat"  -  altså med 90 grader slagside. I den situasjonen foregår beregningene på samme måte som i den helt grunnleggende fysikken: Moment = kraft x arm.

 

Alle vektene ombord får en avstand fra vektstangens dreiepunkt (som er et punkt man kan velge selv). Alle vektene trekker nedover med sin kraft og multipliseres med sin respektive arm og summeres (pass på riktig fortegn). Båtens oppdrift virker naturligvis oppover og multipliseres med sin arm. Hele dette "vektstangsystemet" beregnes for å være i likevekt.

 

I ditt tilfelle kan du sikkert bruke en tilnærmet metode for "små krengninger" ved å tenke deg at en krengning omkring båtens naturlige dreiepunkt bringer kjølvekten en viss "arm" ut fra senter. Motvekten her er vindpresset på seilet, multiplisert med en arm som består av avstanden fra dreiepunktet og opp til vindens "angrepspunkt" i seilet. Men i tillegg må du ta litt hensyn til båtens naturlige stabilitet.

 

Forhåpentlig kan dette gi en liten peiling på beregningsmetoden; det praktiske resultatet vil allikevel bli et "Royal Norwegian Guesstimate". . . .

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei H.H. !

 

Det er mange faktorer som spiller inn når du skal bestemme kjølvekten på en seilbåt. Hvis du kikker litt nærmere på datatbladene for div. moderne seilbåter vil du se relativt store variasjoner avhengig av skrogform og hvilke "egenskaper" båten er ment å skulle ha sett fra konstruktørens synspunkt. Du vil stort sett finne at kjølvekten ligger i området 30-40% av totalt deplasementet.

 

Ved bestemmelse av kjølvekt er det viktig å fokusere på båtens stabilitet og selvrettende evne. Det sier seg selv at man må inngå kompromisser,- igjen bestemt av hva man primært er opptatt av å oppnå.

 

Det finnes regattamaskiner og hurtigseilende båter der man ønsker så liten våt flate som mulig, gjerne i kombinasjon med lite deplasement. Båter med lav %-andel kjølvekt og som har brede og jollelignende skrog er "stive" til f.eks 90 graders krengning. Hvis de krenger mer enn 110 grader mister mange sin selvrettende evne.

 

De er et anerkjent faktum at båter som skal ferdes i åpne sjø (langtursbåter) og som kan bli utsatt for store bølger og vindkrefter er konstruert slik at de har god selvrettende evne, gjerne ned til 130-140 grader.

 

Uten å vite noe mer om din båt blir det vanskelig å si noe eksakt. Hvis du ikke skal seile regatta og kan flytte mannskapsvekten rundt på dit det passer, vil jeg tro du ender opp med en kjølvektprosent på 30-40 av ditt totale deplasement.

 

Det finnes en bok som heter "Aero-Hydrodynamics of Sailing" skrevet av C.A. Marchaj som er veldig teknisk, men hvor temaet dekkes både bredt og dypt.

 

Hvis jeg skulle gi et råd ville jeg foreslå at du kontakter en båtkonstruktør eller noen av de anerkjente svenske seilbåtverftene som sikker kan gi deg synspunkter på hva du bør velge

eller hvor du kan finne veiledning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...