roadking67 Startet 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2005 Jeg lurer på om båtkalesjen skal impregners på den utvendige siden eller invendige siden,eller begge sider? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Bruk malerull og impregnèr yttersiden. Unngå å få impregnering på plastvinduer. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Jeg lurer på om båtkalesjen skal impregners på den utvendige siden eller invendige siden,eller begge sider? <{POST_SNAPBACK}> Når du smører på impregneringen vil du ganske raskt skjønne at det er liten grunn for å smøre inn innsiden av kalsesja i tillegg. Det trekker gjennom. Min erfaring er ihvertfall at det er viktig å unngå vinduer, samt å smøre inn sømmer ekstra godt. Dte første for å unngå skjolder. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Erik Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Jeg har lært at det mest effektive er å impregnere fra innsiden, på oppspent kalesje. Mulig dette bare gjelder enkelte typer impregnering, men det er nå ihvertfall slik jeg har gjort det. Jeg har brukt kost. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
eysteind Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 har selv brukt spruteflaske og synes dette er meget effektivt! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 (redigert) har selv brukt spruteflaske og synes dette er meget effektivt! <{POST_SNAPBACK}> Brukte selv sprute flaske her om dagen, men det var bare for å gå over sømmene, som har vist seg å lekke litt enkelte steder. Til det bruket var sprøyteflaske greit (om det faktisk virket gjenstår å se). For full impregnering tror jeg fortsatt jeg vil holde meg til å 'male' det på, tror det er både mer effektivt og ikke minst billigere. Redigert 25.Mars.2005 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
GOE Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Har bestandig impregnert kalersjen fra yttersiden. Bruker malerull og malekost. Sørger for å mette sikkelig. 1 liter dekker vel 4-8 m2 alt ettersom hvor mye stoffet trekker. Har i år brukt impregnering fra Seajet for første gang, har ingen erfaring med den så jeg er litt spent på resultatet. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Skvulpen Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Jeg lurer på om båtkalesjen skal impregners på den utvendige siden eller invendige siden,eller begge sider? Har aldri hørt om at en kalesje skal impregneres fra innsiden. Trodde det var selvsagt at det må være på utsiden? Å impregnere innvendig, - blir ikke det omtrent som om man la takpappen på huset sitt under takbordene? Prinsippet for tettemiddel er vel alltid at det skal være det første hinder mot det man skal hindre inntrenging av? Er ikke kalesjen impregnert på utsiden, så vil vel vann og skitt kunne trenge litt inn i kalesjen, lage flekker (f.eks. fugledritt), og bli vanskeligere å fjerne? Vel, jeg trodde dette var logisk, men som alt annet med båt, det er nesten like mange meninger som båteiere! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Kalesjeimpregnering på vinduene fjernes med white spirit,rødsprit,parafin. Lett som en plett Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret Svart 4.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2005 Impregneringen skal påføres utvendig Sitér dette innlegget Link to post
mikael Svart 4.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2005 heilt klart, det skal føres på utvendig Sitér dette innlegget Link to post
Stubben Svart 4.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2005 Jeg har på alle mine kalesjer (i løpet av 20 år) sprayet på innvendig. Aldri noe lekkasje. Sitér dette innlegget Stubben. Pensjonist som nyter livet Link to post
Tine IV Svart 4.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2005 Blir sikkert et fett da kalesja blir våt tvers igjennom når du gjør jobben . Da vinterkalesja min lakk litt i sømmane sist vinter spraya jeg på innsia ,tett som ei potte . Måtte bare nevne det så ser du at det går sikkert like bra bare du for rulle,spraya eller kosta på guffa ..... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
tjuagutt Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hva er det det dere sprayer med da? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 http://www.biltema.no/ Kalesjeimpregnering : 36-2120 Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Kommer vel litt an på type kalesje. På min HH kalesje sitter impregneringen på innsiden. Veldig praktisk å kunne vaske og børste kalesjen for drit utvendig uten å ødelegge impregneringen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Jens Sagen sa til meg i fjor at all kalesjeduk er impregnert på innsiden. Men at det er to typer impregnering (mener jeg å huske). Vasking skal skje med Zalo på utsiden. Det skulle ikke ødelegge impreg. Regner med at de kan det :-) Så da er det bare øret som hører som kan ha hørt feil... :yesnod: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tjuagutt Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hva med kun å bruke grønnsåpe som vask og impregnering? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Biltemas imp og utvendig er helt knall... Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Alf Hansen anbefaler kun vask med mild grønnsåpevann. ikke noe impregnering, grønnsåpe skal holde... Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.