Jump to content

skal kalesjen impregneres utv eller inv??

roadking67

Recommended Posts

Jeg lurer på om båtkalesjen skal impregners på den utvendige siden eller invendige siden,eller begge sider? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Når du smører på impregneringen vil du ganske raskt skjønne at det er liten grunn for å smøre inn innsiden av kalsesja i tillegg. Det trekker gjennom. Min erfaring er ihvertfall at det er viktig å unngå vinduer, samt å smøre inn sømmer ekstra godt. Dte første for å unngå skjolder. :smiley:

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

har selv brukt spruteflaske og synes dette er meget effektivt!

<{POST_SNAPBACK}>

Brukte selv sprute flaske her om dagen, men det var bare for å gå over sømmene, som har vist seg å lekke litt enkelte steder. Til det bruket var sprøyteflaske greit (om det faktisk virket gjenstår å se).

For full impregnering tror jeg fortsatt jeg vil holde meg til å 'male' det på, tror det er både mer effektivt og ikke minst billigere.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har bestandig impregnert kalersjen fra yttersiden.

Bruker malerull og malekost.

Sørger for å mette sikkelig.

1 liter dekker vel 4-8 m2 alt ettersom hvor mye stoffet trekker.

Har i år brukt impregnering fra Seajet for første gang, har ingen erfaring med den så jeg er litt spent på resultatet.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Jeg lurer på om båtkalesjen skal impregners på den utvendige siden eller invendige siden,eller begge sider? :confused:

Har aldri hørt om at en kalesje skal impregneres fra innsiden. Trodde det var selvsagt at det må være på utsiden?

Å impregnere innvendig, - blir ikke det omtrent som om man la takpappen på huset sitt under takbordene? :wink: Prinsippet for tettemiddel er vel alltid at det skal være det første hinder mot det man skal hindre inntrenging av? Er ikke kalesjen impregnert på utsiden, så vil vel vann og skitt kunne trenge litt inn i kalesjen, lage flekker (f.eks. fugledritt), og bli vanskeligere å fjerne?

Vel, jeg trodde dette var logisk, men som alt annet med båt, det er nesten like mange meninger som båteiere! :wink:

• 8 måneder senere...

Blir sikkert et fett da kalesja blir våt tvers igjennom når du gjør jobben . Da vinterkalesja min lakk litt i sømmane sist vinter spraya jeg på innsia ,tett som ei potte .

Måtte bare nevne det så ser du at det går sikkert like bra bare du for rulle,spraya eller kosta på guffa .....

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 3 år senere...

Jens Sagen sa til meg i fjor at all kalesjeduk er impregnert på innsiden. Men at det er to typer impregnering (mener jeg å huske). Vasking skal skje med Zalo på utsiden. Det skulle ikke ødelegge impreg.

Regner med at de kan det :-)

Så da er det bare øret som hører som kan ha hørt feil... :yesnod: :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...