Jump to content

Bensinforbruk- 30 hk eldre totakt mot 30 hk firtakt

ballsund

Recommended Posts

Hei, da er tiden inne for en ny motor på båten. Båten er en gammel Malo på 14 fot som er en slags mellomting mellom helplanende og halvplanende. Skråget under vannlinjen er så og si kliss lik gh. Motoren som står på nå er en Yamaha 9,9 som yter 13,6 hk og med den så får jeg den opp i 20 knop når jeg sitter alene bak. Men saken er at det er vindskjerm på båten med to seter fram og båten ligger helt ben med motor på og bare noen kommer fram (til styreposisjonen som er litt lenger fram en midt på båten) så er den veldig framtung, spesielt med to stykker i, da skvetter det over vindskjermen bare det er en krusning på havoverflaten.

Dette retter seg opp selvsagt når båten planer. Men saken er det at jeg blir 16 neste sommer og skal ta båtførerbeviset. Og da skal jeg ha ny motor siden 9,9'n blir litt vel liten skal man være flere i båten. Med bare jeg i så er det bra fartsfølelse siden det dundrer og slår litt men med to da den har bare 16 knop på full vreng og båten er skikkelig i vannet så kjennes den så sinnsykt treg, må jo nesten drepe motoren for å føle at det går.

Så nå sitter jeg på finn og ser på motorer og det jeg fant som jeg har råd til var en 30 hk mariner totakt fra sånn ca 1988-1990 til bare 5500. Da er tingen så at jeg har kontrollboks som passer siden pappa har to 40 hk og en kontrollboks til overs som fulgte med en delmotor han kjøpte. Jeg mener at den motoren blir såpass billig at den er verdt å satse på mens pappa mener at den drikker for mye bensin og at man ikke får råd til å bruke det. Hvis det ikke blir den så har vi en 25 hk honda firtakt opp i garasjen som er krasjet og den er det MINST 13000 i påkost i tillegg at motoren koster 4500. Dette blir jo 12 000 til gode for bensin, regner med at det er litt mer futt i 30 hk'n enn hondan så det blir jo den lettere kjørt òg.

Er det noen som har erfaringer med bensinforbruk og kan regne ut dette for meg? Så lenge båten holder 25 knop på marsjfart så trenger jeg ikke å kjøre på full gass hele tiden slik jeg gjør nå, regner med at det lønnner seg da?

Takk på forhånd for svar :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...