Ask Startet 18.November.2013 Link til dette innlegget Startet 18.November.2013 Hei Eg har kjøpt ein brukt 2004 mod. Yamaha autolube. Den har ikkje elektrisk start. Motoren ser pen ut. Fin kjølestråle. Ein eigar. Eg tenkjer å skrifta pluggar og girolja, og oljetanken er nesten full. Er det noko anna vedlikehald eg bør vera merksam på? Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Hei! Høres ut som du har fått deg en bra motor! Jeg syns du selv er inne på det mest vesentlige allerede. I og med at "kjølestrålen" ser OK ut, så er sannsynligvis også impelleren og kjølingen OK. Jeg ville imidlertid tatt en prøvetur med belastning og uten motordekslet på. Da kan man kjenne med hånda på sylinderveggen til den øverste sylinderen etter som motoren går seg varm. Så lenge den ikke blir varmere enn at du såvidt klarer å holde hånda på den, kan du gå ut fra at kjølingen er i orden. Hvis motoren starter lett og går jevnt og fint på både tomgang og full fart, så ville jeg ikke "fingret" noe mer med den! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Et par ting jeg glemte i farta ovenfor: Skru ut avtappingsskruene i bunnen på flottørkamrene, slik at du får drenert ut eventuell forurenset bensin. Ta eventuelt også av underdelen på flottørkamrene og gjør disse rene innvendig Sjekk/rens/bytt bensinfilter Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Selv sprøyter jeg ofte litt totaksolje inn i sylindrene og drar noen ganger i snoren. Av den grunn skifter jeg ikke plugger før etter første oppstart om våren. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Hei Takk for svar. Bør eg bytta impeller? Kor kjøper ein deler? Eg har høyrt at Yamaha sine deler er dyre... Ask Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Etter boka skal man vel bytte impeller med jevne mellomrom, men det skjer vel sjeldent i praksis på utenbordsmotorer.. Har du kjølestråle er nok impelleren fin. Om du føler det er en ekstra trygghet å bytte den, så er de ikke så dyre. Jeg kjøper hos Yamaha-forhandleren, aner ikke om det er andre som produserer impellere til Yamaha. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
glalaks Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Har hatt to gamle yamahaer. En 20 hk og en 30 hk 2 syl.. Begge fra tidlig 80 tall.. Pluss en 2004 Yamaha 130 totakt.. Felles for alle 3 er at jeg ikke gjorde noe som helst med de.. De fungerte alltid.. Så min erfaring er at de funker bra! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ask Svart 25.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2013 Hei I helga prøvekjøyrte eg motoren på båt. Då eg kjøpte den blei den berre kjøyrt i stamp. Motoren gjekk fint, men på tomgong falt turtallet med jamne mellomrom. Turtalet gjekk opp til "normalt" av seg sjølv. Då eg tappa av girolja var den kvit, så det var mykje vatn i olja. Pakningane på pluggane såg fine ut. Eg fryktar lekkasje langs akslingen. Er dette dyrt å fiksa? Bør det gjera at eg leverer motoren attende? (Kan nok det om eg vil.) Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.November.2013 Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Hvor lenge har motoren gått på den gamle giroljen, tro ? Hvis den er skiftet årlig, burde den ikke være helt hvit. Men noe vann vil det alltid komme inn på en eldre motor...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.