Jump to content

Konstruksjon av kartbord ca 89x84cm

JohanPaaSnippen

Recommended Posts

hei, har sjekket litt i enmeoversikten men ikke funnet noe om dette.

Tenker å kombinere pentryplassen (89x84cm) med kartbord.

Har ingen mulighet for å stue ei slik plate tilside i båten (Maxi-77).

Vurderer da et fleksibelt foldesystem av rektangulære plater (ca 6x89cm?) ,som kan foldes ut/inn og ha base i ene pentryenden.

Høyde sammenfoldet ikke større en ca 10cm.

Det vil være støtte i begge ender og på midten av flaten.

Noen tips til hvilke materialer som kan anvendes, samt hvordan foldemekanismen kan være?

mvh johan

bastard30000 skrev:

Som foldemekanisme ville jeg nok brukt pianohengsle!

Av matriale er det vel kanskje teak som gjør seg.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i dette, alle fargehandler, byggevareforretninger kan levere pianohengsler som du kan kappe i passende lengder.

I og med at det kun blir 10 cm "staver", har dette lett for å bøye unna ved tyngde. I stedet for teak (som er tungt) kan du bruke teaklaminat eller andre ting fra 4 mm og oppover....

en annen måte å gjøre det på er kansje å lime fast et slags sterkt lerret på baksiden. så kan du bare rulle det hele sammen, slik som på gamle radikabnettdører....

smale staver av eik hadde jo vert både vakkert og sterkt. ?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

(OK, litt på siden, men jeg kan vel ikke starte ny tråd for hvert eneste spørsmål jeg har:)

Teak er jo ofte et aktuelt materiale når det skal pusses litt opp i båten. Noen som kjenner til om det finnes "politisk korrekt" teak i handelen; altså som ikke kommer fra regnskog? Eller er det bare å innse at alt tropisk trevirke er fy-fy?

Redigert av Belly (see edit history)
  barx skrev:

pianohengsle blir bra, men spar regnskogen; sats på

anna trevirke & teakbeis!

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Prøver på det ja, men bare synd at Pellemann puttet inn masse teak i fabrikasjonen. :cryin:

Kunne heller tenke meg kirsebærtre med en kladd lakkbeis for dyp glød, på interiøret.

(Noe som kan sees på njordforumet).

Kjøpte listverk i eik istedet for ny teakdørk, men glemte at den ene sia var vinkelrett :headbang: , så de ligger foreløpig iro.

Men plast/metall kan oxo duge hvis de ikke er for myke til en tykkelse som ikke overskrider ca 10cm

i sammenpakket form.

mvh johan

"politisk korrekt" teak finnes nok ikke.

Jeg bruker masse teak, ja mengder. Har jeg dårlig samvittighet ? nei. Dersom forbruk av teak er så ille, ja da vil nok myndighetene stoppe innførselen av dette. Med dette menes at så lenge teak er i handelen, ja da bruker jeg det.

Dersom du har motforestillinger til det, kan du gjøre som mange andre : kjøp gamle teak ytterdører, teakmøbler på loppemarkeder etc., og lag dine egne produkter ut av dette. Det er ikke vanskelig. Man må kun ha god rippesag, og gjerne overfres med forskjellige kniver til. Kostnader til verktøy har fort betalt seg kontra det å kjøpe ferdige produkter hos teaklevererandører.

majali skrev:

en annen måte å  gjøre det på er kansje å lime fast et slags sterkt lerret på baksiden. så kan du bare rulle det hele sammen, slik som på gamle radikabnettdører....

smale staver av eik hadde jo vert både vakkert og sterkt. ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

Dette må jeg tenke nærmere på som et alternativ.

Samtidig vil jeg tro lerrettet var med på å stabilisere (og kanskje avstive?) konstruksjonen.

Jeg må finne ut av den minimale tykkelsen jeg kan ha på forskjellige tresorter før konstruksjonen blir for myk/bøyelig for å vurdere total diameter på rullen.

Det er støtte på hver side ende samt midten av bordet.

mvh johan

Suzuki skrev:

alternativt kan plata være løs, og settes opp ved behov. Isåfall er taket i stikkøya et perfekt "stuested" til sådant "kombinasjonsbord". Et par glide beslag, og voila..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Hei. :smiley:

Ska sjekke om den går inn i stikkøya (84cm).

Etter husken og øyemål tror jeg det skal holde hardt.

Kunne alternativt dele plata i 2 med hengsel.

mvh johan

bastard30000 skrev:

Ta deg en titt her

<{POST_SNAPBACK}>

Takker.

Vet ikke helt hva jeg skal legge i de forskjellige parametre her:

Bøyefasthet,

Trykkfasthet

Slagbruddarbeid

Hardhet (radielt)

Til mitt behov er det viktig at ikke plankene er stive mot bøyning.

Antar at det er bøyefasthet som skal være styrende da(?)

Og da blir isåfall FURU også interessant og bruke.

mvh johan

Det kan hende jeg har litt Sibirk lerk igjen etter dørken er ferdig. disse stavene er 24X7mm og helt kvistfri!

Lerka er mye bedre enn furu i alle målinger!

Jeg skal kappe opp resten i påsken og hvis jeg har nok, kan du få dette av meg.

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

majali skrev:

Det kan hende jeg har litt Sibirk lerk igjen etter dørken er ferdig. disse stavene er 24X7mm og helt kvistfri!

Jeg skal kappe opp resten i påsken og hvis jeg har nok, kan du få dette av meg.

Hei.

Takker hjertligst. Kanskje du sender en IM hvis det blir aktuellt?

Blir det et annet alternativ kan du få de igjen eller kanskje jeg kan formidle de videre her på båtplassen.

mvh johan

har en lignende løsning i min maxi 77. Det er en fast plate jeg hekter på et par stablehengsler som er festet i forkant av pentry. plata holdes oppe av en kjetting som er festet til en krok i taket. Når den ikke er i bruk ligger den under puta inder. Funker greit. men som regel blir det bare til at kartet slenges på bordet, og det jobbes der... Med tanke på alternative trsalg har jeg brukt litt bjørk i min Maxi, dette har funket glimrende de to årenee jeg har hatt den. Om du bruker beis på bjørk får den ganske lik teak...

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

majali skrev:

Erik

<{POST_SNAPBACK}>

For alt hva du enn gjør, behandle den sibirske lerka fortere enn svint. Sibirsk lerk har beklagligvis den evne å meget lett oppta skitt i form av saule, olje, gummimerker etter sko etc., slik at eneste måten å bli kvitt svineriet på er å pusse enormt mye..............

Jeg taler av erfaring etter legging av terasser med dette materiale........

Egentlig rart det der, da sibirsk lerk er svært fet tresort. (et tips her er å la emnene tørke meget godt før bruk).

Forøvrig brenner sibirsk lerk meget godt i ovnen og gir meget god og behaglig varme :cheers:

JohanPaaSnippen skrev:

Noen som vet hvilke teakutseende plate som har best stivhet i forhold til tykkelse?

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Teaklaminatplater, kan få de til 10-11-12-13 mm plater, mest vanlig er 13 mm. Imidlertid selger de kun store plater og det har du ikke bruk for. Resteavkapp i den størrelse du trenger har jeg nok liggende, betaler du porto, så skal du få dem.....

Perlen skrev:

Teaklaminatplater, kan få de til 10-11-12-13 mm plater, mest vanlig er 13 mm. Imidlertid selger de kun store plater og det har du ikke bruk for. Resteavkapp i den størrelse du trenger har jeg nok liggende, betaler du porto, så skal du få dem.....

<{POST_SNAPBACK}>

Tusen takk. Har sendt deg en IM.

mvh johan

Sitat

Jeg bruker masse teak, ja mengder. Har jeg dårlig samvittighet ? nei. Dersom forbruk av teak er så ille, ja da vil nok myndighetene stoppe innførselen av dette. Med dette menes at så lenge teak er i handelen, ja da bruker jeg det.

Det er det dummeste argumentet jeg har hørt på lenge. Snakk om å finne argumenter som passer sine egne behov.

Skal ikke dra det så veldig langt, men om alle tenker på denne måten i alle saker så sliter vi....

Jeg trodde faktisk at den teaken som ble benyttet i båt var "politisk korrekt". Merkelig at båtbransjen har sluppet unna når importører av hagemøbler har fått så mye pes.

tj

tj skrev:

Det er det dummeste argumentet jeg har hørt på lenge. Snakk om å finne argumenter som passer sine egne behov.

Skal ikke dra det så veldig langt, men om alle tenker på denne måten i alle saker så sliter vi....

Jeg trodde faktisk at den teaken som ble benyttet i båt var "politisk korrekt". Merkelig at båtbransjen har sluppet unna når importører av hagemøbler har fått så mye pes.

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Det er forskjell på teakfiner og hel teak :wink:

Og det er vel ikke opp til forbrukeren og stanse salget, det er vel de øvre makter som må sette foten ned for dette!

Så lenge dette finnes i handelen så er det jo klart at folk bruker dette!

Stopp importen så er saken løst

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...