Majali Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Si meg en ting; er ikke den teaken en får kjøpt stort sett kanadisk? jeg mente jeg hadde hørt det en gang? Hvis histoien jeg hørte stemmer så kommer den fra plantefelt som er til en viss grad kontrllert og har ingenting med regnskogen å gjøre. Det ville forbause meg om det en får kjøpt på en trelasthandel er fra regnskogene. jeg vet iallefall at det er sgtrenge krav til det som selges i disse forretningene. ( feks gamle typen impregnering (CCA )) På samme måte som den sibirske lerka kommer fra så store felt at de har kalkulert at med en viss hugst, så vil disse områdene fornye seg i samme takt... Er kansje naiv, men jeg tror ikke det er regnskogteak vi får i velrenomerte butikkene....?? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Allan E Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Det kommer vel ganske mye teak fra plantasjer nå. Det er vel bare regnskogen vi ikke skal hogge ned. Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 (redigert) Og det er vel ikke opp til forbrukeren og stanse salget, det er vel de øvre makter som må sette foten ned for dette! Så lenge dette finnes i handelen så er det jo klart at folk bruker dette! Stopp importen så er saken løst i påsken for en haug år sia toa en fyr ved navn pilatus sine hender, men vi treng vel ikkje være like ansvarslause? boikott trevirke frå regnskogane, og be din nærmaste folkevalgte om å jobbe for forbud! barx Redigert 25.Mars.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Det er det dummeste argumentet jeg har hørt på lenge. Snakk om å finne argumenter som passer sine egne behov. Skal ikke dra det så veldig langt, men om alle tenker på denne måten i alle saker så sliter vi.... Jeg trodde faktisk at den teaken som ble benyttet i båt var "politisk korrekt". Merkelig at båtbransjen har sluppet unna når importører av hagemøbler har fått så mye pes. tj <{POST_SNAPBACK}> Javel ?? Var du en av ca 2% som lovpriste lovendringen om at bunnstoff til båter skulle bli miljøvennlig ?? Når du anskaffet bunnstoff tidligere, kjøpte du den med effekt eller ikke ?? Røyker du ?? Alle vet at det er uhyre skadelig, alkohol likeså i større mengder. KJøper du det også? Du skjønner det, at det er svært mange vareslag i handelen som slettes ikke er politisk korrekt, men vi handler det, kanskje du også. Hva i all verden er da det i prinsippet så forskjell på om jeg kjøper teak eller ikke, all den tid det forefinnes i handelen ?? En annen ting, dersom teaken i båten din som skal leveres er "politisk korrekt", da ville det overraske meg veldig !!! Du må huske på at når der har skjedd reaksjoner overfor hageselskaper som har operert med burmateak, så har de sluttet med det, for å gå over på en annen type, men som allikevel kommer fra samme sted ! Teak fra Canada. Teak fra plantasjer. Nei det tror jeg neppe. Aner dere hvor lang tid det tar å gro opp et tre i teak?? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 JohanPåSnippen : beklager, tråden er noget avsporet, håper det går greit ?? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 i påsken for en haug år sia toa en fyr ved navn pilatus sine hender, men vi treng vel ikkje være like ansvarslause? boikott trevirke frå regnskogane, og be din nærmaste folkevalgte om å jobbe for forbud! barx <{POST_SNAPBACK}> Vel, påsken fantes ikke da! Med andre ord så ble den rappa av hedningene for og gjøre den religiøs! Folkevalgte i Holmestrand, der sliter vi litt maken til inkompetent rådmann og de sosialistene som sitter der! Må bare si det en gang til, så lenge det er i handel så kjøper folk! hadde det ikke vært i handel så måtte vi brukt andre sorter! enkelt og greit det da....... Sjøl så finnes det ikke teak ombord i min båt men okkesom så er ikke problemet forbrukeren men de som importerer! Forby import så er saken løst! Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 (redigert) Vel, påsken fantes ikke da! Med andre ord så ble den rappa av hedningene for og gjøre den religiøs! mulig at den er rappa fra hedningene, men den var nok i kloa på dei kristne allereie på jesus tid: hvorfor feirer vi påske? Sjøl så finnes det ikke teak ombord i min båt et eksempel til etterfølgelse! barx Redigert 25.Mars.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 (redigert) mulig at den er rappa fra hedningene, men den var nok i kloa på dei kristne allereie på jesus tid: hvorfor feirer vi påske? et eksempel til etterfølgelse! barx <{POST_SNAPBACK}> Feiltolkning men ok den diskusjonen hører ikke hjemme her Norsk skog rund baut Redigert 25.Mars.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 (redigert) Uff... gikk visst litt hardt ut. Beklager det Perlen. Men mener at en prinsipielt bør ha en viss personlig moral, ikke bare tenke at så lenge det ikke er forbudt er det bare å kjøre på. Jeg hadde f.eks. ikke gått rundt med klær fra Asia, som jeg visste var sydd av barn under uverdige forhold med god samvittighet bare fordi det ikke var forbudt å importere det. På samme måte hadde jeg ikke kjøpt en tresort fra urskogene og brukt den med god samvittighet bare fordi den ikke er forbudt å importere. Og ja Perlen. Du kan sikkert finne mange eksempler på at jeg går i baret og kjøper/bruker ting en kan sette spørsmålstegn ved. Men det er forskjell på å bevisst ikke bry seg og å gjøre så godt en kan. Nå vet jeg ikke så mye om teak, men om teaken blir tatt ut av urskogen synes jeg at båtfolk, som alle andre, burde holde seg unna. Jeg har selfølgelig bestilt en båt uten teak tj Redigert 25.Mars.2005 av tj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Men mener at en prinsipielt bør ha en viss personlig moral, ikke bare tenke at så lenge det ikke er forbudt er det bare å kjøre på. Jeg hadde f.eks. ikke gått rundt med klær fra Asia, som jeg visste var sydd av barn under uverdige forhold med god samvittighet bare fordi det ikke var forbudt å importere det. tj <{POST_SNAPBACK}> Helt greit tj. I utgangspunktet er jeg veldig enig med deg. Jeg har selv engasjert meg med tanke på barnearbeid etc., noe jeg synes er direkte forkastelig. Jeg liker ikke å "fremprovosere" at jeg skal kjøpe teak, når det er så mange som har i mot det, jeg liker heller ikke å risikere å gå i klesplagg som muligens kan være produsert av barn. Men i det store og det hele, har vi noe valg ?? Jeg tenker som så at dersom alle velger å følge "den rette linje" ved å ikke kjøpe produkter som enten er produsert av barn, eller som truer miljø etc., så kan vi (desverre!!!!!!) gjøre vondt verre ved at de som virkelig er avhengig av oss (arbeiderene) får enda dårligere kår. Vi her i norge, enten vi er politikere eller ikke, klarer ikke å påvirke de respektives lands produksjonslinjer med holdningsendring som gjør vilkårene så mye bedre produksjons- og sosialmessig. Slik er det. Er det ikke bedre at det "drypper" litt på dem som virkelig trenger det, enn at det overhode ikke gjør det ? Det er klart, det finnes mange andre måter å hjelpe de fattige på, eksempelvis innsamlingsaksjoner. Jeg gjør det, men med bismak. Hvor ofte hører ikke vi at bistandspenger er gått med til kjøp av våpen ? Hvor ofte hører ikke vi at pengene er gått med til at de rike skal bli enda mer rike? Dette er veldig O.T. dette her, men beklagligvis så har jeg problemer med å uten videre støtte enkeltpersoners og organisasjoners synspunkter all den tid handlingsplaner for de som er avhengige av oss mangler. Satt på spissen, så er jeg opptatt av nestekjærlighet. For meg er det ikke nestekjærlighet å frata fattige levebrødet, uten at der foreligger en plan for dem, som ivaretar deres interesser og behov. Ha ellers en fortreffelig påske. Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 26.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 JohanPåSnippen : beklager, tråden er noget avsporet, håper det går greit ?? <{POST_SNAPBACK}> Helt greit det så lenge utgangsemne for min del ble ferdigdiskutert. Ganske artig å se hvordan enkelte tråder endrer seg fra det opprinnelige. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.