jensemann2 Startet 19.November.2013 Link til dette innlegget Startet 19.November.2013 Har frostsikret en båt for en kompis, båten ligger på vannet med landstrøm og frostvakt i maskinrommet. Motoren er en VP D4. Det jeg har gjort er: -tatt ut plugg i bakkant av varmeveksler(zink anoden) da rant det en del vann ut. - Tok av lokket på sjøvannsfilteret og helte 3-4 liter frostvæske nedi(da rant det også ut i bakkant av varmeveksleren) -tappet ned varmtvannsbereder og kjørt giftfri frostvæske gjennom varmt og kaldtvannssystem (bypasset berederen) Det vil jo aldri bli 100% frostsikkert så lenge det ikke går an å stenge for sjøvannsinntaket, og den fant jeg ingen steder. Er det mer jeg bør gjøre? Er det ikke stengekran til sjøvannsinntak på denne typen? (dp-h drev) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Ja du bør vær billig siden du åpenbart mangler kunnskaper om det du bedriver. Håndverkerloven gjelder også her så du bør få deg forsikring Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Helte også frostvæske i dassen, men har ikke gjort noe med saltvannsslangen inn til dasspumpa. Hva pleier dere gjøre med den? Takk for et meget utfyllende svar:) hehe, nei tar ikke betalt for dette Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Hei, Det er flere tråder på formuet her som omtaler dette. Vedlagte tråd for eksempel. Selv om den ikke tar for seg vinterkonservering på sjøen, så kan den likevel gi noen tips. https://baatplassen.no/i/topic/75150-noen-som-har-oppskrift-paa-vinterkonservering/ Lykke til! :) vh Goodspeed Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
KARILLA Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Har hatt en D4 liggende på sjøen hele året uten å gjøre noe som helst. Skal være rimelig grisekaldt før det blir minus i maskinrommet når en har 3-5 grader med sjø under buken. Tenk på alle helårsbåter som fiskebåter o.l kan vanskelig se for meg at de pumper glykol inn i kjøle krets++ om de har en uke land ligge. Ligger båten derimot på land med mange blå så er saken en helt annen. Men det er sikkert litt avhengig av hvor i landet du befinner deg også, men 10 minus pluss i en uke har jeg nå hatt uten problemer. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
All In Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Motoren må være varm før du tømmer vannet. Da åpnes hele systemet. Uten det, vil det ligge vann i motoren. Så kan du tilsette blandet kjøleveske, helt til det kommer ut. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Må den være varm? Det er jo lukket ferskvannskjøling og varmeveksler på slike motorer. Det er vel ikke termostat på saltvannssiden?? Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Ser ikke helt poenget med dette. Har hatt båt liggendes på vannet i flere år uten frostsikring av maskineri. Har hatt en 200w frostvakt i maskinrommet og litt lunk i innredningen. Båten lå flere uker i 10 - 20 blå grader uten problemer. Har kun utført frostsikring av maskineri og drikkevannskrets når båten har vært lagret på land. Varmegjennomgangen fra sjø og gjennom skroget er ganske omfattende, så det skal være kaldt over lengre tid hvis dette skal være nødvendig. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
JRK Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Hei, Nå star jo min båt på land om vinteren, men dette er de punktene jeg sjekker. Noe av det er vel aktuelt for din kamerats båt også Motor: Bytte olje 20 l (VDS 3 olje) Høst Bytte olje filtere (VOP 21632901 & 3582732) Høst Bytte diesel forfilter Se etter vann eller diseldyr i bunn ) Høst Bytte diesel motorfilter (21718912) Høst Bytte veivhusfiltet (høst oddetalls år) Høst Bytte luftfilter (3818541) Høst Bytte impeller (høst oddetalls år) (Perfekt etter 2 år) Høst Bytte 2 sinkanoder Høst Sjekke girolje Høst Bytte girolje Høst Sjekke frostveske Høst Bytte frostveske Høst Ferskvannskjøre og fylle opp frostveske. 20l Høst Sjekke drivreim Høst Sjøvannskran åpnes halveis Høst Propell/Aksling: Bytte sink på propellmutter Høst Bytte/Juster 12 mnd/stenge fettpatron akseltetning Høst/Vår Syrevaske propell/aksling Høst Rorsystem: Presse inn fett utvendig på 2 nipler Høst Sjekke nivå styrepumpe på flybridge Høst Dieselsystem: Fyll dieseltank (Husk tilsetning) Høst Drener begge dieseltanker Høst Vannsystem: Tøm vanntank Høst Tøm VV tank. Påse at termostat er i vinterstilling Høst Ta ut stikkontakt fra VV tank Høst Drener alle kraner (Støvsuger) Høst Tøm dusjslange Høst Tøm spylevannslange Høst Tøm og demonter koplinger på spylevannspumpe Høst Tøm og demonter koplinger på friskvannspumpe Høst Tøm koplinger på septikpumpe (Sjøvann) Høst Tøm septikpumpe (Frostveske fra do) Høst Sjekk filter på septikkpumpe Høst Frostveske i toalettpumpe (10l Høst Støvsug dusjlensepumpe med frosveske Høst Alle kraner settes i halvåpen stilling Høst Monter alle pumpe koplinger Vår Strøm: Etterfyll vann på alle batterier Høst/Sommer/Vår Topplad alle batterier Høst Måle syrevekt Høst Kople fra sikring til solcellepaneler Høst Kople fra alle batterier Høst Bytt batteri tyverialarm Høst Bytte batterier fjernkontrollere Vår Lade batteri VHF Høst/Vår Lade batteri Autopilot fjernkontroll Høst/Sommer/Vår Sett bryter fra lokaljord til landjord Høst/Vår Strømaggregat: Skifte olje 0,85 l Høst Bytte/Rense oljefilter (høst partalls år) Høst Sjekke viftereim Høst Sinkanode Vår Ferskvannskjøre Høst Sjøvannskran åpnes halveis Høst Topplad startbatteri Høst Gass: Steng gasskrane Høst Trimflaps: Olje Høst Hekktruster: Sink Høst Olje Høst Bautruster: Sink Høst Olje Høst Sink på båt: Hovedsink hekk Høst Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 før jeg havnet her inne på båtplassen så hadde jeg aldri hørt om frostsikring av motor når båten ligger på vannet......0g familiens båtmotorer har overlevd ihvertfall 2 generasjoner ute på vannet,og da igjennom mange iskalde vintre i trøndelag. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Uten å ha startet motoren for å kjøre frostveskeblanding gjennom sjøvannsystemet risikerer du at det ligger rent sjøvann i aftercooler og andre steder i systemet. Det er mulig å kjøre frostveskeblanding gjennom sjøvannsystemet på en drevinstallasjon om båten ligger på vannet (så fremt tilgangen til slangene ikke er helt håpløs da). Klargjør en plugg som passer i innløpsslangen fra drevet der denne går inn på sjøvannspumpe eller sjøvannsfilter (avhengig av konstruksjonen). Ta løs innløpsslangen fra sjøvannspumpe/-filter og sett pluggen i slangen. Sikre med slangeklemme. Koble på en slange på sjøvannspumpe/-filter som går ned i en bøtte med frostveskeblanding. Start motoren slik at tilstrekkelig mengde frostveskeblanding suges gjennom systemet, stopp motoren. Hold enden på innløpsslangen over vannlinjen, fjern pluggen og tøm frostveskeblanding ned i slangen slik at denne fortrenger sjøvannet helt bak til drevet. Koble slangen på sjøvannspumpe/-filter og fest slangeklemmene. Hele systemet er da frostsikret. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.