kointa Startet 19.November.2013 Link til dette innlegget Startet 19.November.2013 blir litt i tvil om jeg skal bruke penger på en kartplotter, etter å ha leste en del artikler den siste tiden. Bl.a så kan man lese i "Båtliv" at etter at kart-plotteren nærmest ble allemannseie så har det økt med antall grunnstøtinger, og mange får "heads down" effekten, at man blir for bundet av skjermen og stoler blindt på den. Så mitt alternaiv ser ut til å bli iPad med Garmins BlueChart og basere navigeringen på kart og kompass og bruke iPaden som et ekstra hjelpemiddel. Så det virker på meg som litt overkill bruke 6-10 tusen på en elektronisk duppedingst, når man daffer langs kysten i 5-6 knop. Savnet ihvertfall ikke noen navigator sist søndagskveld/natt da jeg seilte i måneskinn fra Strømstad til Hankø. og var kun i lugaren 3 ganger for å se på iPaden for å få en ekstra bekreftelse på hvor jeg var. Så er da en kartplotter strengt tatt nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Bruker selv ipad med navionics,er veldig fornøyd. Har lowrance kartplotter, men bruker den nesten ikke pga liten skjerm og plassering. Det jeg pleier og gjøre er og se over draftet sjekke ruter, så bruke i pad. Men jeg er ingen jordomseiler. Ps skal du bruke i pad må du ha en med 3g/mobiltnett, ellers får du ikke gps. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Fungerer fint med iPad, men for meg er det både og. Dvs både papirkart (på lur), kartplotter (gjerne en rimelig og enkel en) og iPad. Kjekt å kunne ha oversiktskart på iPad og detaljvisning på plotter...eller motsatt. Husk at iPad ikke er bygget fire sjø, salt og fuktig miljø. Der er kartplotteren pr idag uslåelig, spør du meg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
alfaalfa Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Jeg har Ipad i vanntett (IP67) futteral montert ute ved plotter. Vi kjører lengre turer i høy hastighet og det har gått i ball for Ipad ved noen anlendinger ila sesongen (garmin). Men den er raskt tilbake etter stopp/start av SW, men slik kointa beskriver sin ønsket bruk av Ipad vil jeg anbefale det basert på min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Lotus pro på Android brett. Har også navionics på iPad men det syns jeg ikke er noe særlig. Sony har vanntette Android brett med masse funksjonalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Rolf Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Kjøre mye kun i kjente farvann, følge leia et da er IPad OK i kombinasjon med noen sjøkart. Ellers, kart plotter, men da må en ha noen sjøkart som backup da også. Sitér dette innlegget Link to post
Streifer Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Vær klar over at paden ikke er særlig glad i sollys. Den slår seg av etter en stund pga oppheting.Tar litt tid før den er klar igjen. Og jeg har den hvite som skal tåle sol bedre. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Brukte iPad i sommer på seiltur hjem fra Italia. Åpen båt uten sprayhood. Trodde også at de skulle blir overopphetet, men det gikk bra (tre ulike iPad, med tre ulike vanntette løsninger...) navionics, garmin og Reese Almanac. Kjekt verktøy! Sitér dette innlegget Link to post
Arvika Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Bruker navionics på iPad og papirkort - sammen fungere det bra . . . Har også en Garmin 620, men bruker den kun som fartsmåler da den er bedre enn Ipad.Kan dog også anbefale de nye sjøkort fra bl.a. Krak.dk - de kan brukes i Danmark, Norge og Sverige . . . . Mit Internett er ICE (net1) og har alldrig problemer med å finne veien :) Sitér dette innlegget Led mig ikke i fristelse - det klarer jeg selv uden problemer Link to post
littmild Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Denne debatten har vi tatt endel ganger på baatplassen nå, stort sett føler jeg det kommer frem til det samme: iPad er et nyttig og morsomt supplement til en kartplotter. Kartplotteren er laget for denne bruken, iPad er ikke. I min båt har jeg en garmin kartplotter og en garmin håndholdt gps som kan lese kartbrikka fra plotteren(pluss plenty med batterier til denne). Og selvfølgelig har jeg grunnleggende navigasjonsutstyr: Papirkart, kompass, paralellforskyver, og passer. I mitt fartsområde(Skagerak og Kattegat) vurderer jeg dette som det nødvendige navigasjonsutstyret jeg trenger for en så sikker seilas som mulig. I tillegg har jeg en android-dings med navionics og en pc med OpenCPN, som jeg bruker til ruteplanlegging og en siste "backup" dersom alt annet skulle svikte. Og det viktigste: man kan ha så mye utstyr man bare vil, det hjelper ikke om man ikke vet hvordan man bruker det! Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Lars Marius Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Hei Hva er kartstatus på OpenCPN for tiden? Forstår det slik at ingen kan levere kart for Nord Norge. Stemmer det? lmy Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 20.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Denne debatten har vi tatt endel ganger på baatplassen nå, stort sett føler jeg det kommer frem til det samme: iPad er et nyttig og morsomt supplement til en kartplotter. Kartplotteren er laget for denne bruken, iPad er ikke. I tillegg har jeg en android-dings med navionics og en pc med OpenCPN, som jeg bruker til ruteplanlegging og en siste "backup" dersom alt annet skulle svikte. Og det viktigste: man kan ha så mye utstyr man bare vil, det hjelper ikke om man ikke vet hvordan man bruker det! nå skrev jeg at turene mine har gått og vil gå langs kysten, og har for 20 år siden seilt Brønnøysund-Bergen med kart,men nå virker det som om at man må ha duppedingster for 20-30 tusen for å kunne forlate flytebrygga.Og etter tester og hva jeg har lest er vel kartplottere like nøyaktig og presis som bilnavigasjon.............I båten jeg har står det orginale kompasset som tilbake på 50 tallet førte båten trygt fram og tilbake fra.bl.a Rotterdam. Og etter de svarene jeg har begynt å fått så tror jeg det må være en veldig god selger som skal overbevise meg om at jeg virkelig har behov for en slik investering Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Man trenger slett ikke duppeditter til 20-30 tusen! jeg har en enkel Garminplotter som er helt grei og etter min mening veldig nøyaktig. Jeg synes Ipaden ikke er fullgod som hovedplotter. Jeg er vant med kurs opp og har vent meg til det. blir mye flytting av karttbilde da det ikke følger med! Så jeg bruker plotteren som hovedplotter og ekkolodd, så får Ipad ha oversiktsbilde, og kan sendes runt til pasasjerer som vil følge med på hvor vi går Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nidelv 1874 Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 (redigert) Det er enklere med en fastmontert kartplotter som virker med det samme den blir slått på, prisen er heller ingen unnskyldning lenger, en Garmin GPS med 4" fargeskjerm får du fra under 2.000 - og den gjør nytta si. Planlegg gjerne ruta på Gule siders sjøkart, ha gjerne et papirkart eller kart på padde ved siden av, og kjør mellom holmer og skjær etter GPS'en. Jeg har prøvd både Locus/Norgeskart, og nettbrett/mobil - men det blir kun supplement for meg. Rimelig GPS: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45290752 Redigert 20.November.2013 av Nidelv 1874 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 (redigert) Jeg har jo bare vært båteier siden 9. oktober, og holdt meg til Indre Oslofjord. Det lengste jeg har vært er tur/retur Nesodden-Oscarsborg. Båten jeg kjøpte var svært spartansk utstyrt med tanke på navigasjon, en dybdemåler fra 70-tallet som jeg ikke har testet ennå, og ikke en gang et lite kompass! Det eneste som fantes er et båtsportkart Oslo-Vollen. Jeg har ikke sett behovet nå i høst for å kjøpe meg noe mer. Jeg har tenkt å lære meg navigasjon på "gamlemåten" - kunne faktisk noe det jeg var guttunge, men mesteparten har gått i glemmeboka - og skal kjøpe noen flere kart, kompass, paralellforskyver osv., men også sannsynligvis en kartplotter. Jeg har hittil brukt iPaden til å navigere med i det lokale farvannet, og det har stort sett gått greit. Jeg har ikke brukt penger på Navionics, men brukker appen NaVida, hvis sjøkart er veldig bra. Kombinert med GPS-en til iPaden har dette fungert bra nok for meg, men jeg har mistet nettforbindelsen i perioder enkelte steder. Appen er jo veldig enkel, slik at det ikke er noen mulighet for å sette waypoints eller planlegge ruter og den slags avanserte ting, men sjøkartene er grundige og holder for mitt bruk, foreløpig. Redigert 20.November.2013 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Nero II Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Hei, Min forutsetning er som deg at jeg er i båt som ikke går mer enn i 5-6 knop. Tradjonelt har jeg brukt draft - og senere båtsportkart. Stor var min glede da jeg i 2009 anskaffa kartplotter. Det var en åpenbaring så mye mer infomrasjon, ved hjelp av zooming også så mye mer anvendelig. Jeg har en enkel 7 tommers Lowrance og synes jeg betalte dyrt for den i 2009. Idag hadde jeg nok nøyd meg med padde. Plotteren kan koples opp mot autopilot og på lange strekk er det en grei avlastning. Men det er så sjeldent at min bruk tilsier den investeringa at jeg nok hadde valgt padde idag. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Blir feil å sammenligne alt med kun Ipad og kun Navionics. Det er nå utallige software for både Ipad og Androide brett. Kurs opp er feks ikke noe problem med Locus, og jeg tipper det gjelder andre apper også. Selv syns jeg kartene og begrensningene i Navionics gjør det til et dårlig valg. Men da er fordelen at man kan prøve en annen app og andre kart. For meg er Locus på Androide overlegen Navionics med stor margin, mens andre har andre preferanser. I tilegg får man jo flerfunksjonalitet av en annen verden. Tiden for dedikerte plottere til fritidsflåen er nok over innen kort tid. Om en har de lovpålagte papirkartene, et brett med nedlastede kart og en god app for navigering pluss en mobil med gps som plan B så bør man kunne føle seg trygg i de fleste tilfeller. Det er ikke sååå mange år siden folk vimset rundt uten GPS engang... Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 20.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 hadde jeg ikke bare vært så forb..... interessert i ting som går på strøm,lyser,og piper så hadde det vært mye enklere......... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 hadde jeg ikke bare vært så forb..... interessert i ting som går på strøm,lyser,og piper så hadde det vært mye enklere......... Kjenner det problemet der så alt for godt Skibsplasten min (som jeg nettopp solgte) endte vel opp med navigasjonsutstyr som Hurtigruta.... Nødvendig? Nei selvsagt ikke. Kjekt å ha? Ja, synes faktisk det. Morsomt? Definitivt! Nå finnes det gode plottere som er enkle å installere og å bruke, og som holder i massevis for en snekke, til under 3000 kroner (ofte med innebygd ekkolodd). Vel verdt pengene synes jeg. Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
alfaalfa Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Denne diskusjonen har vi hatt - sikkert, men for hver dag som går har plotterne fått ny funksjonalitet og det har også nettbrettene. Så denne diskusjonen bør man ha med jevne mellomrom. For verden forandrer seg. Og da er argumentenes validitet endret. Se bare på -morten-- over som sier at kartbildet ikke flytter seg på hans iPad og at han ikke kan få kurs opp eller nord opp. For det er ikek slik lenger på en iPad med plotter programvare. Eller Nidelv som mener at en plotter er raskere etter at du har skrudd den på - det er heller ikke lenger noe argument ettersom iPaden er oppe umiddelbart, mens en plotter tar litt tid å få bootet. Og GPSen på en iPad er meget rask i forhold til en plotter til å beregne posisjon - mye kraftigere prosessor som beregner posisjonen...(men så kommer sikkert en plotter med bedre og raskere - bare vent!) En iPad fungerer som kartplotter med en gang den er slått på. Og den kan stå i dvale så den er tilgjengelig mye raskere enn en plotter. Også med rett posisjon på GPSen. Så det argumentet kjøper jeg ikke. En iPad med rett programvare som plotter har selsvsagt valgfri kurs opp eller nord opp. Den kan lage ruter og legge inn eller avlese kurser. Du kan finne tidevann og følge/legge til WP, den flytter deg rundt på kartet som en plotter og har tildels raskere oppdatering av din posisjon enn enkelte plottere. Og du kan lage oppsett av hvilke detaljer som skal vises i kartet, sikkerhetsdydbemarkering med farge på kartet osv. Mao den kan "alt" en plotter kan. Du kan også få inn motordata på skjermen, AIS markeringer og du kan også få inn værdata som overlay på sjøkartet. Og et element som gjør en iPad bedre enn plotter: den har eget batteri. Så om du har den koblet til strøm i båten og strømmen går, batteriet i båten dør ell- så har du fremdeles en fungerende plotter! I flere timer. Det er et viktig sikkerhetsaspekt! Men det er en universell computer så den er mer sannsynlig til å "få hikke", henge seg opp og lignende problemer. Er nettbrett med plotter SW nå "god nok?" - ja til mye av kystnær navigering. Og i noen tilfeller et fantastisk ekstra hjelpemiddel! Du kan hente inn bilder av havner for å finne hvor drivstoff pumpene er plassert, finne nærmeste forhandler av motordeler, finne matbutikker osv osv Så jeg bruker plotter som første navigasjonshjelpemiddel, så iPaden som backup og ekstra informasjonskilde. Og på iPaden har jeg annet kartmaterialet enn på plotter for å ha dobbel sikring av kartinfo. Og så er det papirkart - alltid - ombord. Sikker reise og god navigasjon! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 (redigert) Hei Hva er kartstatus på OpenCPN for tiden? Forstår det slik at ingen kan levere kart for Nord Norge. Stemmer det? lmy Både ja og nei vet ikke om http://ww1.jeppesen.com selger CM93 Version 2 fremdeles, OpenCPN supported chart formats:BSB Versions 1, 2 and 3, with chart files ending with ".kap". BSB Version 4 , with chart files ending with ".cap", works with a non free plugin, for Windows only.See the PlugInsdownload page. NOS/GEO Version 1, with chart files ending with ".nos" and ".geo". (Subsequent versions are probably supported but need to be tested. However, this format is obsolete for new charts.) "nv-charts", with chart files ending with ".eap", are supported through a non free plugin, for Windows only. See thePlugIns download page. CM93 Version 2. (C-map Version 3, and later, are in a preprocessed proprietary SENC format and is not supported.) S57/S52 (ENC), with chart files ending with ".000". ENC update files (ending with .001, .002, ...) are included automatically, if present, and must be placed in the same directory as the corresponding base chart (.000). OpenCPNs internal SENC files has a ".S57" file extension. If a chart is said to be a S57 Vector chart, and has a different file ending, it is likely to be a SENC file, a processed version of a ".000" chart file, in a proprietary, platform specific format, that OpenCPN can't handle. Pictures of charts, can be converted, and used.Generally chart pictures in gif, jpeg, pdf, png, tif, bmp and other formats can be used, when properly geo-referenced, to generate kap files. For the details about this process read the Chart Conversion Manual. Also, make sure to browse around the forum as there are a handful of interesting chart related threads. The Zoomify image tiling format, can also be converted to bsb charts. Not supported formats that can be converted.WCI charts generated with SeaClear and MapCal can also be transformed to BSB charts and used by OpenCPN. The key is to open a WCI chart in MapCal and then "Tools->Convert->Current WCI to BMP" to convert the chart to a BMP picture. More about using MapCal, a part of SeaClear, for chart conversions, is available here: Conversion Using Linux. MapCal works just fine with Linux, using Wine. The necessary utilities for making or converting charts usually only run on Windows or Linux. For Mac OS X, use boot camp,Parallels or VMware to run one of these operating systems. OziExplorer charts consisting of picture in one of the standard formats, together with a georeferencing ".map" file, can be converted to a bsb kapfile. A Ruby script for this conversion is available here and a more developed windows version here. Ozi charts of the ozfx2 or ozfx3 format can not be converted with this tool. These Ozi formats are not documented and proprietary, and cannot be displayed in OpenCPN. The HDR/PCX charts, used prior to the BSB format, was used from the late eighties to mid nineties. While these charts cannot be used directly in OpenCPN, the chart-picture as such, can be extracted. These charts consists of many picture tiles inpcx format, more than 100 tiles is not unusual. The tiles can be merged to one big picture, and then used as any other picture, to make an OpenCPN compatible chart. For details on this process see the Chart Conversion Manual and this post and the following posts in the forum. A script for merging the pcx tiles to one picture is available here. The HDR format is from an era when computer-memory and processing power were less powerful than today, as a consequence these charts are not of the same quality as more modern charts. Furthermore, most of these charts are not using WGS 84 as reference datum. These charts should not be the first choice, but can be useful if nothing else is available.Other formats that are not supported.S63 Encrypted ENC charts are not supported. This is the format for the majority of newly produced vector charts from many national hydrographic offices. S63 charts are exactly the same as S57 except the they are encrypted to keep them from being illegally distributed. The Hydrographic Chart Raster Format, HCRF, used by the United Kingdom Hydrographic Offices' ARCS (Admiralty Raster Chart Service), Australian Hydrographic Services' Seafarer products and the NZMariner, New Zealands Official charts, are not supported. This is also due to proprietary encryption algorithms and copyright issues. Charts from Mapmedia, Navionics, C-map(with the exception of CM93 version 2), Garmin and various other private vendors, are not supported, for the same reasons as for the other proprietary charts. It is not possible for users to convert these charts to an OpenCPN recognized format, but it is possible for these companies, to release OpenCPN plugins, if they whish. Redigert 20.November.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Meget bra skrevet Alfaalfa. Tror du fikk med det meste men vil nevne en ting i Locus som jeg hadde stor glede av i sommer for å finne longsideplasser i uthavner. Flyfotoene til Eniro i Locus er kanonbra. Super kvalitet og tydeligvis tatt midt i en sommerferie da alle uthavner er fulle av båter. Bildene er så gode at det bare er å plukke longsideplasser og markere de i Locus. Når en da skifter fra bilder til kart (1 trykk på en knapp) så er feks longsideplassene markert. Veldig kjekt når en går inn i en uthavn første gang. I Locus kan en selv velge hvilke kart en vil bruke, selv liker jeg Eniro sine veldig godt, det er de samme som en finner i gule sider appen når en velger sjøkart. ----------- En annen sak med å bruke Locus på Androide dings er at en har samme system på Padda og telefon og en kan utveksle punkter, ruter osv veldig enkelt. Bruker selv google drive for å utveksle. Har en mappe der med ruter osv som jeg bruker i Locus. Når alle enheter er på nett så oppdateres de seg i mellom. Den store begrensingen med Locus er at en ikke får kjøpt store bolker med kart fra Eniro men må laste ned bit for bit gratis i stedet når man skal bruke systemet offline. Men etterhvert så får man en god samling med kart. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 blir litt i tvil om jeg skal bruke penger på en kartplotter, etter å ha leste en del artikler den siste tiden.Bl.a så kan man lese i "Båtliv" at etter at kart-plotteren nærmest ble allemannseie så har det økt med antall grunnstøtinger Kan være andre årsaker. Husk at disse GPS signalene går 21000 km. før du mottar dem. Fikk et skriv fra en leverandør av korreksjonssignaler for en stund siden. Vi er på toppen av en 11-års syklus med mange ionosfæriske forstyrrelser som er skapt av solflekkutbrudd og magnetiske stormer. Vil særlig ramme ved ekvator, og oppe i nord. De anbefalte bruk av to-frekvens mottagere for å få en nøyaktig range, og bruk av GLONASS i tillegg for å få fler satelitter i løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Jeg har lest litt om solstormer og at systemet fikk litt problemer 7 og 9 mars 2012, og i desember 2006. Min påstand er at disse to hendelsene sannsynligvis ikke er årsak til mange problemer med feilnavigasjon i Norges skjærgård. Men det skal jo skje mer i 2013-14. For all del. MEn det blir sannsynligvis ikke en vedvarende langvarig tilstand og daglig. Hva skjer om det er så ille og at det virkelig slår ut GPS av solstormer med utfall av satelitter. Da virker ikke GPSen. Vil da ikke båteiere skjønne at den viser feil? Om plotteren viser at du er på Mjøsa, mens du ligger å skvalper utenfor Bodø? Vil det ikke vekke en viss sunn skepsis? Jeg tror det. Så jo større feilen er jo enklere er det å oppdage. Og jo mindre problem er det egentlig. Jeg tror mer på at det er et problem for ferske utrente plotterbrukere når det som vises på skjermen er så nær og likt den posisjonen du opplever ut fra din tolkning av omgivelsene. Da kan man begynne å stole på det man ser på plotteren som virkelighet og som helt rett. Og så er det kanskje slik at plotterens posisjon av båten er 5-10-50 meter feil. Og da kan det fort bli tilstrekkelig galt om man kjører etter plotteren og ikke "terrenget". Den sløvheten der tror jeg er farlig. Og slik er dessverre en GPS til stadighet. Og dessuten er dette avhengig av hvordan GPS/plotter er monternt og posisjonert i båten. Og dette gjør gjerne båteier selv med disse nye enkle plotterne. For ikke å være helt bombastisk så er atmosfæriske forstyrrelser med på å gjøre situasjonen over verre, men jeg tror problemet er verst slik det er når det virker til daglig med de vanlige feilene som kan oppstå og som oppstår. Noen perioder med 5-10-15 meter feil. Og sett på korreksjonssignaler på GPS mottagere! Godt poeng! En siste ting som jeg også vil gjøre oppmerksom på: detaljer ved ulike zoom nivåer. Skjær og mindre dybder syns nødvendigvis ikke på "alle" relevante zoom nivåer. JEg fikk sjokk da jeg oppdaget at Raymarinen med Navionics ikke viste et skvalpende utenfor Sør-Koster. Men gikk jeg litt inn i zoom dukket både fargen som angir grunnere farvann enn 5 m og at det var en grønn skvalpende der. Den var helt borte på et greit detaljert zoom nivå. Slikt er litt ugreit. Denne typen farer mener jeg burde vært synlig uansett zoom. At det reduserer øyer/og skvalp til prikker på lave zoom er ok, men ikke at det tas helt bort... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 For oss som holder til oppi nord så kan det være verdt å bite seg merke til at stor nordlysaktivitet kan forstyrre GPS-signalene. Dette gjelder også om sommeren! Selv om man ikke ser det pga midnattsolen, så er det like mye nordlys da og. Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.