Jump to content

Ny gummibåt


Puffen

Recommended Posts

Skal til å montere jolla på nybåten. Har en helt ny gummibåt som ikke er pakket ut ennå.

Er det noen tips eller råd i en slik anledning?

Har ikke hatt gummibåt før. Har hørt snakk om at kammerene skal fylles bare delvis i første omgang. Er dette nøye? Imøteser tips.

Var forresten på første skikkelige tur i dag. 10 grader og havblikk. Helt nydelig.

Link to post
Share on other sites

Sikkert litt forskjellig avhengig av fabrikat og type, men på min var det et poeng å fylle kamrene jevnt litt etter litt for ikke å feilbelaste skilleveggen mellom kamrene. Hvis det skal treplater oppi som dørk kan det hende du først må ha båten oppblåst noen timer, deretter slippe ut lufta før dørken kan smettes på plass og du blåser opp på ny. (Gjelder i hvertfall latexbåt - det er jo egentlig bare en stor, litt overpriset ballong?).

 

Når jeg først har ordet: Noen som har vedlikeholdsråd for gummibåt, eller er det bare å la den dingle bak i år etter år? (Tar den inn og lar tørke om vinteren, da)

Link to post
Share on other sites

Når jeg først har ordet: Noen som har vedlikeholdsråd for gummibåt, eller er det bare å la den dingle bak i år etter år? (Tar den inn og lar tørke om vinteren, da)

Jeg har aldri gjort noe annet enn å gjøre gummibåten ren (så ren jeg kan få den :rolleyes: ), og la den tørke fullstendig før jeg pakker den sammen for vinteren. Begynner vel på 5. eller 6. sesongen med gummibåten nå, og den er god "som ny" enda.
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei,

 

Tenkte og legge ut en link til auksjon på 5 nye gummibåter visst noen er på jakt etter dette. Disse ligger på Netthandelen.no. http://www.netthandelen.no/?expand=0,10000,1&findObject=46. De 5 høyeste budene vinner disse. Legg merke til at frakt etc kommer i tillegg. Klokken 09:20, auksjonen slutter om 4,5 timer og høyeste bud som foreligger er 4811,- kr.

 

Evt lykke til med budrunden på gummibåten :sailing: .

 

Fra annonsen:

 

9-fots håndlaget kvalitetsgummibåt fra Silver Marine. TUV- og CE-godkjent.

Båten er produsert med 3-delt non-slip gulvbord for bedre stabilitet.

Pakkes opp og blåses opp i løpet av minutter, og kan settes på vannet hvor som helst.

Enkelt vedlikehold – skyll av salt og sand – det er alt!

Uten luft kan båten pakkes sammen i bag, tar derfor svært lite lagringsplass.

Båten har 4 atskilte luftkamre, og ”oppblåsbar kjøl” som gjør den behagelig å styre enten man ror den eller benytter påhengsmotor.

 

Med på kjøpet får du alt du trenger for maksimal gummibåtopplevelse:

- Pumpe

- Lufttrykkmåler

- 2 aluminiumsårer

- 3-delt grålakkert marine plywood-dørk

- 3 slepekroker i rustfritt stål

- Slepetau

- 2 bærehåndtak

- Reperasjonssett

- Bærebag/lagringsbag

- Marine Plywood-tofte

- Norsk bruksanvisning

 

Tekniske spesifikasjoner:

- TUV- og CE-godkjent

- Godkjent for inntil 3 voksne og 1 barn eller 320 kg.

- Godkjent for påhengsmotor opp til 10 HK (7,5 Kw)

- Båten er bygget og sertifisert etter ISO 9002 – din forsikring på at det er en kvalitetsbåt !

- Tysk råmateriale

- 9 fot lang, 277 x 150 cm

- Totalvekt: 48 kg

 

RLWI

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny gummibåt en gang med fire finér dørkplater. Det kan være veldig trangt å få disse på plass første gangen. Først lønner det seg å blåse opp båten slik at den strekker seg ut uten bunnen. Når jeg skulle få de nede i så la jeg inn de to foran sammen og de to bak og lot de møtes på midten. Da er det bare å presse ned mot midten sakte. Det kan være lurt å bruke litt såpevann mellom dørkplatene og duken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...