Gunda Startet 21.November.2013 Link til dette innlegget Startet 21.November.2013 Hei ! Har problem med rust/irrdannelse i en gammel "veteran" bensintank på ca. 10 liter. Har hørt at det skal finnes et stoff man kan helle i tanken og som herder til en sterk, glatt overflate. Noen som har peiling på hvor man i såfall kan få tak i dette ? Takknemlig for svar ! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Jeg kan ikke si å ha hørt om det du spør etter. Men fosforsyre tar rusten - og det an du helle rundt i en tank slik at du får bort rust på rare steder. Jeg har selv brukt Dinitrol RC900 Converust Epoxy som en grunning som også konverterer rust dersom det er rester av dette på en jernoverflate. Fungerer utrolig bra. Det kommer på spray så du kan ikke helle det på en tank... http://www.cwylde.co.uk/page.php?xPage=flowliner-tanks.html - FLOWLINER ARMOUR COAT PROFESSIONAL TANK LINER Dette er produkter til både å ta bort rust og som du heller i tanken og dekker tankens vegger fra innsiden - slik du beskriver det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 (redigert) rustfjerning ved elektrolyse: http://www.mc24.no/article.php?articleID=2469&categoryID=123 har selv tenkt å prøve dette på en motorsykkeltank, for deretter å legge i en sånn "tank liner" Redigert 21.November.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
soc Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Jeg har stående en flaske med Ferro-Bet etter min avdøde far, som sverget til dette. Det er et tyntflytende stoff. Jeg har ikke flasken foran meg, og har heller ikke brukt den noe særlig selv, men mener den etser bort rusten. Jeg fant dette på Ferro-Bet sine sider: http://www.Ferro-bet.no/topics.asp?Topic=Rustomvandler&side=1 Sitat: Rustomvandler kontra Ferro-Bet Rustfjerner.Mange undrer over forskjellen på en rustomvandler / rust converter og Ferro-Bet Rustfjerner. Kort fortalt kapsler en rustomvandler rusta inn, eller binner den opp slik at oksygen og fuktighet ikke trenger inn til metallet. Dette gir et bedre grunnlag for maling og lakk, enn det ville vært å male direkte oppå rusta. Fjerner man ett eller flere elementer i denne pyramiden, unngår man dannelse av rust. Og det er her rust- omvandlerene kommer inn i bildet, da de hindrer vann og oksygen i å nå metallet for en videre utvikling av rust. Ferro-Bet Rustfjerner virker på den måten at den etser rust bort, helt inn i porene i metallet. Det vil si at du får et metall som er kjemisk fritt for rust fra 0.001mm til 0,8mm (variasjon i tetthetsgraden i metallet, gir variasjon i penetrasjon). Det finnes forskjellige tetthetsgrader innen metall, og noen er mer porøse i strukturen enn andre metaller er. Dette gjør at penetrasjonen ikke er lik fra metalltype til metalltype (tenk metall til tog skinner og tanks kontra ei jerngryte).Når skal jeg bruke Ferro-Bet Rustfjerner og når skal jeg bruke en rust- omvandler?Om man tenker på Ferro-Bet Rustfjerner og rust- omvandlere som verktøy, har produktene forskjellige områder de skal / kan brukes til. Ferro-Bet Rustfjerner er som en form for kjemisk sandblåsing. Alle områder der man kan sandblåse kan man bruke Ferro-Bet Rustfjerner (eller som et supplement til sandblåsing) . Er man derimot redd for at det er rustet hull, og man ikke ønsker å fjerne rusten, men heller binde den opp for å ha noe å male på, er rust- omvandler veien å gå. Men som de aller fleste skjønner, er et rent metall fritt for rust den sikreste veien til det beste resultatet, som vil stå seg i mange år.Dette er en tekst fra Ferro-Bet sin side som omhandler rust. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 mener hovedbestanddelen i ferro-bet er forsforsyre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Her er en grei metode: http://www.instructables.com/id/Electrolytic-Rust-Removal-From-A-Motorcycle-Gas-Ta/#step1 Tank sealer kan du bruke etter at tanken er renset evt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 fyll dette på tanken https://www.eiker.no/main.aspx?page=articlelist&gid=1602 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gunda Svart 22.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Takker for gode råd ! Supert ! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.November.2013 Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 www.gasolin.no har vidunderstoffer til dette formål fra Hirsch. Løs rust fjernes enkelt ved å fylle litt skarp singel ned på tanken og riste grundig sammen med eks. litt parafin/diesel el. Noen never med skruer/muttre fungerer også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.