Jump to content

Hvor skal gul senseledning sitte på skillediode?


nor star 290..

Recommended Posts

Har 2 stk tamd63 med 60amp dynamo på hver.

Overtok båten for litt siden, og forrige eier sa han hadde flyttet sensekabelen til batteriet for og få god lading. Det som er rart er at voltmeter på motorinstrumentet viser 17volt når den ene motoren startes.

Startes den andre viser det 14volt, visst begge sviver går den opp til 17volt.

 

På forbruksiden viser den 14,2v på

 

Har en blå skillediode (volvo) på hver motor som det går ledning til start og forbruk.

Sensekabelen står montert på forbruksiden på begge motorer.

 

Tok å flytter sensekabel på den som ladet 17v over på utgang til startbatt og fikk da 14volt.

 

Hva er riktig? Hvorfor fikk jeg korrekt lading etter å ha flyttet denne?

Er dioden defekt?

Link to post

Du har tydeligvis høyt spenningsfall I kabelen (+ eller -) mellom dynamo og skillediode. eller så er det feil på skillediode.

Bytt om ledningen fra generatorene på skillediodene. Får du same målinger er det skilledioden som er gåen. Om ikke har du spenningsfall på dynamo kablene fra den motoren der du får 17 Volt

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Grunnen til at du får 17 volt på den ene motoren er at senseledningen av en eller annen grunn ikke "ser" spenningsøkning og generator gir derfor "full gass". Dette kan skyldes at:

 

- batteriet senseledningen er koplet til ikke er sjaltet inn og får lading

- brudd i senseledning

- dårlige kabler som gir stort spenningsfall/brente hovedbrytere som gir ditto

- ødelagt skillediode

- ødelagt regulator

 

Har erfart nesten alle ovenforstående løsninger :smiley:

 

Start motoren som gir 17 volt og mål. Hvis denne spenningen hadde gått gjennom skillediode og ledninger til batteri, og så tilbake til generator via senseledning ville generator justert ned spenning. Du må altså finne ut hvor spenningen forsvinner i denne sløyfa.

 

Mål først mellom jord på generator og jord på batteri for å eliminere stort spenningsfall i jordingssløyfa. Hvis dette er neglisjerbart måler du spenning på følgende punkter (bruk samme jordpunkt på generator hele tida): generator utgang, skillediode inngang/utgang, hovedbryter inn/utgang, batteri og senseledning (på generator). Du skal ha et dropp på 0.7 V over skillediode, ellers skal du ha noenlunde samme spenning hele tida. Der spenningen dropper kraftig eller forsvinner har du problemet. Kommer du helt rundt og tilbake til senseledning og finner nesten 17 volt der også er antakelig regulator gåen.

 

Volvo anbefaler at senseledning plasseres på "forbrukssida" av hovedbrytere. Du får da ikke kompensert for spenningsfallet fra hovedbryter til batteri, men unngår spenningstopp hvis motor startes uten at batteribanken senseledning er tilkoplet er sjaltet inn.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...