Hansa666 Startet 21.November.2013 Link til dette innlegget Startet 21.November.2013 Hei! Min kjære skute er blitt strippet for sine «klær», og i påvente av en varmehall skal bli klar, ville jeg vise bildene av prosessen til nå. Grunnen til at jeg satte i gang denne jobben, var at primeren hadde skallet av et par steder akter. Ser i ettertid at jeg sikkert kunne har flikket inn de stedene det gjaldt, men bruker båten hele året, og da skal alt være perfekt under. Det ble brukt tørris grunnet redusert forurensing, har aldri sett kalkblåsing, men Tørris tok i hvert fall tid… det gikk 4 dager på min båt, og selv da var det småfelter som stod/står igjen. Nå skal jeg sparkle med Epoxy på de stedene det slo igjennom gelcoaten, før start med priming. Det var selvfølgelig noen steder det ble må knappenålshull gr luftbobler etter støpning, noen litt større, men ellers så det veldig bra ut. Nå skal alt tettes 100%, så da blir den vel bedre enn ny JJ En regnfull dag i Bergen En god dose tørris. Full gang med blåsing. det som var et rent helv... etterpå, var at båten ikke ble rengjort rett etter blåsing, hvilket gav med 2 dager med skrubbing av bunnstoff fra skrog, samt tilsvarende antall dager med maskinpolering... De flekkene som sees på bildet er flekker vi må fjerne.. Kunne fint vært blåst, men dette ble ikke gjort. Midt på bildet ser dere noen små hull i Gelcoaten. OOOg nei, det var IKKE plastpest i skroget :) Her ser dere videoen jeg tok av isblåsingen. https://www.youtube.com/watch?v=zXr2GkIWHMY Har fått forskjellige råd om hvordan skroget skal bygges opp igjen.... Nå er det ikke meg som skal fysisk gjøre jobben, men lurer uansett. I følge Hempel sine eksperter, er det nok med 3 strøk primer, hvor man rett etter det siste strøket, legger på hardt bunnstoff. Grunnen til dette er at primer blir så hard, at bunnstoff ikke vil hefte om man venter til primer blir tørr. Deretter skulle man legge på et lag til med hardt bunstoff, for å få opp nok mengde antigroe kjemikalier, slik at båten kunne ligge ute i eks 1 sesong før jeg skulle påføre selvpolerende bunnstoff. Mitt spm er hva blir forskjellen ved å legge selvpolerende contra hardt bunstoff rett etter lag 3 av primer? Noen som har god erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 (redigert) Veldig bra ! Begynner å bli populært å bruke is, har jeg sett. Mindre waste Men jeg synes det ser ut som at det ikke er noe primer fra før i det hele tatt på det siste bildet ditt (synes ikke i overgangen, rart om det var samme farge som bunnstoffet på primeren ?)... Redigert 21.November.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 21.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Hei! Primeren hadde samme farge som bunstoffet......., så at du ikke ser primeren, er ikke rart. Det satt som bare f......, en av grunnene til at blåsingen tok 4 dager, ikke 2... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 "Grunnen til at jeg satte i gang denne jobben, var at primeren hadde skallet av et par steder akter. " Kunne du merke om ting satt løst når du gjorde jobben fremover på båten, eller gjorde du det i tilfelle rottefelle? Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 21.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 (redigert) Vel, akter var det skallet av noen steder, men total avskalling var kanskje 3% av båten. Ellers satt det godt fast, men det var mye klumper/kladding av gammelt bunnstoff som irriterte meg mye.... Så ja, kanskje unødvendig bruk av båtpenger, men følelsen for at dette var rett, er verdt pengene :):) Det satt hardt som f... fremover på båten, derfor brukte de også 2 dager mer enn planlagt for å få det av........ Men jeg lurer fremdeles på om det skal brukes 2 lag hardt eller selvpolerende bunstoff når primingen er ferdig.... Ingen som har erfaringer her å dele ?? :) Redigert 21.November.2013 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.November.2013 Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Hadde lagt et lag hardt bunnstoff på heftende primer. Hadde så lagt et lag selvpolerende utenpå dette. Det harde bunnstoffet velger du i en helt annen farge enn det selvpolerende. Da ser du hvor du må flekke med selvpolerende kommende sesonger. Bare tull og legge på for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2013 Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Rulla over et nytt lag bunnstoff uten på restene av det gamle. Et lag heftprimer mot skroget. Skjønner ikke hva jeg gjør galt. Jeg får jo ikke plastpest! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.November.2013 Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Et lag heftprimer mot skroget. Hvilken type ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2013 Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Det er et produkt fra Jotun. Klorkautsjuk. Ser ut som om den er utgått fra sortimentet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.November.2013 Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Hva skal den være godt for ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2013 Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Som sagt, en heftprimer. Underlag for bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 17.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Vel, må bare beklage at jeg rett og slett har glemt å legge ut de "ferdige" bildene etter isblåsejobben :) Fikk nesten 2 knop økt fart på marsj, som nå ligger på ca 24 til 25. Er seriøst godt fornøyd med resultatet. Rullet to ganger med Epoxy, 3 strøk med sealer og 3 med bunnstoff ( selvpolerende). Sealer og bunstoff var fra Seajet. Har noen tidligere bilder før i tråden, her kommer ett til, så er resten med slik det så ut etterpå :) Om det var verdt pengene? Jepp, selv om jeg egentlig ikke hadde behøvd å gjøre jobben........ Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Veldig bra ! Hva har du hatt på propeller og ror ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 17.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 På propeller og ror brukte jeg først slipemaskin for å få dem helt rene, så sprit tusj :) Har testet diverse midler før, alt fra drevspray fra hempel og Seajet = til grease, fiskeolje?? og da tusj... Dette med å bruke tusj har fungert veldig bra der jeg ligger med båten, brakkvann, så da blir det jeg kommer til å fortsette med Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.