Jump to content

Isblåsing av primer/bunnstoff på Rodman 44 med film og bild

Hansa666

Recommended Posts

Hei!

Min kjære skute er blitt strippet for sine «klær», og i påvente av en varmehall skal bli klar, ville jeg vise bildene av prosessen til nå.

Grunnen til at jeg satte i gang denne jobben, var at primeren hadde skallet av et par steder akter. Ser i ettertid at jeg sikkert kunne har flikket inn de stedene det gjaldt, men bruker båten hele året, og da skal alt være perfekt under.

Det ble brukt tørris grunnet redusert forurensing, har aldri sett kalkblåsing, men Tørris tok i hvert fall tid… det gikk 4 dager på min båt, og selv da var det småfelter som stod/står igjen.

Nå skal jeg sparkle med Epoxy på de stedene det slo igjennom gelcoaten, før start med priming. Det var selvfølgelig noen steder det ble må knappenålshull gr luftbobler etter støpning, noen litt større, men ellers så det veldig bra ut.

Nå skal alt tettes 100%, så da blir den vel bedre enn ny JJ

bilde

En regnfull dag i Bergen

bilde

En god dose tørris.

bilde

Full gang med blåsing. det som var et rent helv... etterpå, var at båten ikke ble rengjort rett etter blåsing, hvilket gav med 2 dager med skrubbing av bunnstoff fra skrog, samt tilsvarende antall dager med maskinpolering...

bilde

De flekkene som sees på bildet er flekker vi må fjerne.. Kunne fint vært blåst, men dette ble ikke gjort.

bilde

Midt på bildet ser dere noen små hull i Gelcoaten. OOOg nei, det var IKKE plastpest i skroget :)

Her ser dere videoen jeg tok av isblåsingen.

https://www.youtube.com/watch?v=zXr2GkIWHMY

Har fått forskjellige råd om hvordan skroget skal bygges opp igjen.... Nå er det ikke meg som skal fysisk gjøre jobben, men lurer uansett. I følge Hempel sine eksperter, er det nok med 3 strøk primer, hvor man rett etter det siste strøket, legger på hardt bunnstoff. Grunnen til dette er at primer blir så hard, at bunnstoff ikke vil hefte om man venter til primer blir tørr. Deretter skulle man legge på et lag til med hardt bunstoff, for å få opp nok mengde antigroe kjemikalier, slik at båten kunne ligge ute i eks 1 sesong før jeg skulle påføre selvpolerende bunnstoff.

Mitt spm er hva blir forskjellen ved å legge selvpolerende contra hardt bunstoff rett etter lag 3 av primer?

Noen som har god erfaring med dette?

Vel, akter var det skallet av noen steder, men total avskalling var kanskje 3% av båten. Ellers satt det godt fast, men det var mye klumper/kladding av gammelt bunnstoff som irriterte meg mye.... Så ja, kanskje unødvendig bruk av båtpenger, men følelsen for at dette var rett, er verdt pengene :):)

Det satt hardt som f... fremover på båten, derfor brukte de også 2 dager mer enn planlagt for å få det av........

Men jeg lurer fremdeles på om det skal brukes 2 lag hardt eller selvpolerende bunstoff når primingen er ferdig.... Ingen som har erfaringer her å dele ?? :)

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Hadde lagt et lag hardt bunnstoff på heftende primer. Hadde så lagt et lag selvpolerende utenpå dette. Det harde bunnstoffet velger du i en helt annen farge enn det selvpolerende. Da ser du hvor du må flekke med selvpolerende kommende sesonger. Bare tull og legge på for mye.

• 3 måneder senere...

Vel, må bare beklage at jeg rett og slett har glemt å legge ut de "ferdige" bildene etter isblåsejobben :) Fikk nesten 2 knop økt fart på marsj, som nå ligger på ca 24 til 25. Er seriøst godt fornøyd med resultatet. Rullet to ganger med Epoxy, 3 strøk med sealer og 3 med bunnstoff ( selvpolerende). Sealer og bunstoff var fra Seajet.

Har noen tidligere bilder før i tråden, her kommer ett til, så er resten med slik det så ut etterpå :)

bilde

bilde

bilde

bilde

Om det var verdt pengene? Jepp, selv om jeg egentlig ikke hadde behøvd å gjøre jobben........ :pray:

På propeller og ror brukte jeg først slipemaskin for å få dem helt rene, så sprit tusj :) Har testet diverse midler før, alt fra drevspray fra hempel og Seajet = :nonod: til grease, fiskeolje?? og da tusj...

Dette med å bruke tusj har fungert veldig bra der jeg ligger med båten, brakkvann, så da blir det jeg kommer til å fortsette med :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...