Gudrun Startet 22.November.2013 Del på Facebook Startet 22.November.2013 Vi som sysler litt med fiske og fangst til eget konsum kommer fra tid til annen borti dette med krabber som virker tomme. Har selv sett at klørne rives av og resten kastes uti. Her er kanskje noe å tenke på neste gang man står oppi den situasjonen. http://www.tk.no/nyheter/article6995792.ece Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 Tar kun klør, men kakker krabben Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Erik Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 Ser dette med rimelig jevne mellomrom jeg også, men kan det ikke tenkes at krabbene mister klørne i 'narturlige' situasjoner som slosskamp også ? Hvordan gjør dere som river av klørne (som AGS88 over her) i praksis ? For dere er vel klar over at dødt ukokt krabbekjøtt utvikler Ammoniakk ? Det er en grunn til at Krabben holdes i live til den går i gryta, tilogmed under transport !! http://www.postennorge.no/nyheter-og-media/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/krevende-krabber Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ags88 Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 River av klørne og kakker den slik at den er garantert død. Selvdød krabbe utvikler denne giften, ikke når man river av klør av levende krabbe Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Tombåt Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 Hitra mat skriver: "Først legges krabbene i isvann slik at de nærmest blir bedøvet, og deretter slaktes og kokes de." Jeg føler meg ikke helt som en landkrabbe, men her ble jeg usikker, hvordan slaktes de etter isvannet før kokingen? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 De henges opp etter bakbeina og kuttes i strupen slik at de blør tomme... Eller var det halal-metoden på lam? Nei, nå ble jeg forvirret... Får bare kjøpe maten fra Kiwi og de... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
ags88 Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 (redigert) Leverte ca 1 tonn til mottak for noen år siden, men fikk ikke med meg slakting, er spent på metoden:) Redigert 22.November.2013 av ags88 (see edit history) Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Foe Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 Skjønner ikke folk som kun tar klør og kaster resten. Kjøttet inni er jo hvitt og fantastisk godt hvis du gidder å pirke det ut. Ikke vanskelig i hele tatt. Jeg fyller et tomt krabbeskjell med nydelig hvitt krabbekjøtt av 3 krabber. Festmat!!! Skal ha et i kveld med rundstykker, majones og en kald øl. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gudrun Svart 22.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2013 (redigert) Og her er hva som finnes i skrivs form: http://www.mattilsynet.no/fisk_og_akvakultur/fiskevelferd/forbudt_aa_brekke_av_klorne_paa_levende_krabber.5899 http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/krabbefiske http://www.mrfisk.no/default.asp?page=3008&item=56624,1,2〈=1 Redigert 22.November.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 Så dette ved Ferder, fikk kun krabber uten klør i to teiner (5-6 stk) er det noen mulighet for at de får nye klør ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 Ja, og derfor gjør de som de gjør det i USA og som vist i filmen i forrige innlegg. Har tilgode å se en hel krabbe (stone crab) på en restaurant i USA, kun klør som f.eks her: https://www.google.no/maps/preview/uv?hl=no&pb=!1s0x88d9b4f10e788681:0x7a7c53c1c75a3ceb!2m5!2m2!1i80!2i80!3m1!2i100!3m1!7e1!4shttps://plus.google.com/106862653224341074286/photos?hl%3Dno%26socfid%3Dweb:lu:kp:placepageimage%26socpid%3D1!5sstone+crab+joe%27s+-+Google-s%C3%B8k&sa=X&ei=EpePUqtH5argBPaEgfgK&ved=0CM8BEKIqMAo Går ut ifra at amerikanske og norske myndigheter er helt uenige mht om dette er dyremishandling, eller ikke? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 Og for de som synes at dette er ille så vil jeg tenke meg om før man går til innkjøp av en angoragenser til fruen til jul! http://minmote.no/2013/11/klesbransjen-etter-sjokkvideo-av-angorakaniner-inhumant-og-brutalt/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Laholm Svart 24.November.2013 Del på Facebook Svart 24.November.2013 Satt på Seilet (hotellet i Molde) for noen uker siden. Krabbefiskere rett utenfor dro opp teiner, tok ut krabbene, knekte av klørne og hev resten uti. Ikke snakk om at de kakket krabbene. Jeg har bilde av båten som dermed kanskje kan identifiseres, min kone synes ikke det er noen god ide å publisere det ettersom jeg ikke har filmet selve krabbeuttak og -utkastelse. Jeg ville nok hatt en litt dårlig følelse hvis jeg hadde spist de klørne! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
mgjell Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Ikke bra i det hele tatt !! Riktignok vokser klørene ut igjen, men det tar jo litt tid (vet ikke hvor lang tid det tar). I mellomtiden blir de et lett bytte for andre eller de dør av sult. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Har aldri en gang tenkt på å knekke klørne fra en krabbe, men før følelsene tar helt overhand, så ikke glem at I naturen så handler det meste av liv om å spise eller bli spist. Og da er naturen nådeløs. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Hvis dette handlet om å spise eller bli spist, så hadde man vel for pokker fortært hele krabba. Nei dette handler om pinglete kjæringer som bare skal ha det hvite kjøttet i storklørne fordi resten "er for ekkelt". Hvis mann egentlig ikke liker krabbe så kan man vel for pokker spise reker eller pølse da, ikke drive seigpining av umælende vesen Som ett minimum kan man ihvertfall kakke dem !! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mouche Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Det har vært gjort en rekke undersøkelser/forsøk for å se effekten av denne metoden som benyttes i bl.a. USA mht krabbenes evne til å overleve. Så vidt jeg vet så er krabben selv også i stand til å "amputere" sin egen klo/klør så ikke så enkelt å si hva de føler om dette, og hva det betyr. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Det var vel egentlig hvor brutal naturen selv kan være jeg tenkte på. Vi har veldig lett for å legge våre egne følelser til grunn for våre standpunkt. Personlig syns jeg det er blandingen av krabbekjøtt fra både skjell og klør som gir den beste smaken og ikke minst kosen ved å pirke ut all kjøttet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Personlig syns jeg det er blandingen av krabbekjøtt fra både skjell og klør som gir den beste smaken og ikke minst kosen ved å pirke ut all kjøttet. Enig. Men det er sjelden det blir særlig med storklør på meg, for jeg er stort sett omgitt av kjerringer (av begge kjønn) så jeg overlater storklørne til dem og mesker meg heller med resten av krabba. Så blir det fred den stunda Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
VannTro Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Enig med begge over-nevnte talere, mixen av klør/skjell gir beste smaken. Bare klør blir kjedelig så det kan kjæringer spise.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ags88 Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Man kan jo ikke koke på bøttevis om man skal ha ett par klør på brødskiva til kvelds heller har solgt en del klør, kun 1 gang har kjøper spurt om og få hele krabber. Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
index Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Tror jeg hadde slitt litt om noen hadde dratt av meg begge armene og så plassert meg foran PC'en igjen..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Ta det helt med ro Index, jeg tror heller ingen har planer om å putte deg i ei gryte med varmt vann for så å spise deg heller Ellers er jeg helt enig med deg prinsipielt, det høres ikke humant ut uansett om naturen er stygg. Vi trenger ikke å bidra til slik seigpining. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 Noen som har spurt krabba? Hva vil du helst? Miste klørne, eller bli kokt levende? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.