Jump to content

Krabber som får fjernet klørne og kastet uti igjen.

Gudrun

Recommended Posts

Ser dette med rimelig jevne mellomrom jeg også, men kan det ikke tenkes at krabbene mister klørne i 'narturlige' situasjoner som slosskamp også ?

Hvordan gjør dere som river av klørne (som AGS88 over her) i praksis ?

For dere er vel klar over at dødt ukokt krabbekjøtt utvikler Ammoniakk ?

Det er en grunn til at Krabben holdes i live til den går i gryta, tilogmed under transport !!

http://www.postennorge.no/nyheter-og-media/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/krevende-krabber

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

River av klørne og kakker den slik at den er garantert død.

Selvdød krabbe utvikler denne giften, ikke når man river av klør av levende krabbe

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Leverte ca 1 tonn til mottak for noen år siden, men fikk ikke med meg slakting, er spent på metoden:)

Redigert av ags88 (see edit history)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Ja, og derfor gjør de som de gjør det i USA og som vist i filmen i forrige innlegg. Har tilgode å se en hel krabbe (stone crab) på en restaurant i USA, kun klør som f.eks her:

https://www.google.no/maps/preview/uv?hl=no&pb=!1s0x88d9b4f10e788681:0x7a7c53c1c75a3ceb!2m5!2m2!1i80!2i80!3m1!2i100!3m1!7e1!4shttps://plus.google.com/106862653224341074286/photos?hl%3Dno%26socfid%3Dweb:lu:kp:placepageimage%26socpid%3D1!5sstone+crab+joe%27s+-+Google-s%C3%B8k&sa=X&ei=EpePUqtH5argBPaEgfgK&ved=0CM8BEKIqMAo

Går ut ifra at amerikanske og norske myndigheter er helt uenige mht om dette er dyremishandling, eller ikke?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Satt på Seilet (hotellet i Molde) for noen uker siden. Krabbefiskere rett utenfor dro opp teiner, tok ut krabbene, knekte av klørne og hev resten uti. Ikke snakk om at de kakket krabbene. Jeg har bilde av båten som dermed kanskje kan identifiseres, min kone synes ikke det er noen god ide å publisere det ettersom jeg ikke har filmet selve krabbeuttak og -utkastelse. Jeg ville nok hatt en litt dårlig følelse hvis jeg hadde spist de klørne!

Laholm

Hvis dette handlet om å spise eller bli spist, så hadde man vel for pokker fortært hele krabba.

Nei dette handler om pinglete kjæringer som bare skal ha det hvite kjøttet i storklørne fordi resten "er for ekkelt".

Hvis mann egentlig ikke liker krabbe så kan man vel for pokker spise reker eller pølse da, ikke drive seigpining av umælende vesen :boxing:

Som ett minimum kan man ihvertfall kakke dem !!

Det har vært gjort en rekke undersøkelser/forsøk for å se effekten av denne metoden som benyttes i bl.a. USA mht krabbenes evne til å overleve. Så vidt jeg vet så er krabben selv også i stand til å "amputere" sin egen klo/klør så ikke så enkelt å si hva de føler om dette, og hva det betyr.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Personlig syns jeg det er blandingen av krabbekjøtt fra både skjell og klør som gir den beste smaken og ikke minst kosen ved å pirke ut all kjøttet.

Enig. Men det er sjelden det blir særlig med storklør på meg, for jeg er stort sett omgitt av kjerringer (av begge kjønn) så jeg overlater storklørne til dem og mesker meg heller med resten av krabba.

Så blir det fred den stunda :lol:

Enig med begge over-nevnte talere, mixen av klør/skjell gir beste smaken. Bare klør blir kjedelig så det kan kjæringer spise....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Man kan jo ikke koke på bøttevis om man skal ha ett par klør på brødskiva til kvelds heller :lol: har solgt en del klør, kun 1 gang har kjøper spurt om og få hele krabber.

Ta det helt med ro Index, jeg tror heller ingen har planer om å putte deg i ei gryte med varmt vann for så å spise deg heller :giggle:

Ellers er jeg helt enig med deg prinsipielt, det høres ikke humant ut uansett om naturen er stygg. Vi trenger ikke å bidra til slik seigpining.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...