Jump to content

Gearproblem Suzuki DF90 etter transport.

Gnisten

Recommended Posts

Tok båten opp forrige uke. Motoren (Suzuki DF90 [2008 mod]) ble satt i transportstilling, men synes jeg måtte kjøre motoren vel langt opp for å få transporthendelen på og av.

I dag hadde jeg tenkt å spyle gjennom med ferskvann. Det viser seg at jeg nå ikke får startet motoren i fri og hendelen går ikke i forward posisjon. Reversposisjon går greit. Regner med at det er et mekanisk kabelproblem etter at motoren ble kjørt opp i transportstilling. Hvor begynner jeg feilsøkingen?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Stemmer at hendelen egentlig ikke skal brukes ved transport men dette er noe "alle"gjør. Du burde starte feilsøkingen på motorsiden av kabel og se etter feilstillinger. Det er sannsynligvis en justeringsmulighet som har flyttet seg etter opptiltingen.

Vet ikke om dette er noe "alle" gjør?. Jeg har personlig aldri brukt denne tilt-støtten under transport av båten på bil/henger, noe som jo også står ettertrykkelig skrevet i manualen på de motorene jeg har hatt i eie opp i gjennom årene,( Suzuki, Mercury, Yamaha..) : "at denne ikke skal brukes under transport av motor/båt på henger.!"

Brukte du den tiltspaken på motoren som kan brukes til og "hvile" motoren på når den ligger stille.? Denne skal ikke brukes under transport på f. eks henger.

Ja. Har nok gjort det de par siste årene når jeg har kjørt båten det korte stykket fra slipp til opplag da det var anbefalt av "en som hadde greie på det". Da har jeg lært noe nytt i dag også :-)

Finnes det noen justeringsmuligheter for kabelen på motorsiden?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Står også i manualen på min DF 150. Hadde jeg ment alle så hadde jeg droppet å sette det i hermetegn. Men det var vel ikke det TS lurte på.

Uansett så er den jo til å brukes ved feks havneligge, og at man da kan trekke inn stålsylindre på tilten for begrense tæring.

Ved ettertanke er vel justeringen vanligvis i kontrollboksen.

Redigert av Lme (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...