Jump to content

With 500 med vann i dobbeltbunn


Baard

Recommended Posts

Jeg kjøpte i fjor en eldre With 500 i Østfold. Denne så grei ut til tross for å være gammel. Noe arbeid var det på den.

 

Jeg var så heldig å få en 50 HK Jhonson 4-takter i julegave av min svigerfar, og holder i disse dager på med monteringen av denne.

 

Under monteringen så oppdager jeg at den ene lenseventilen som er montert helt nederst bak under vannet er sprukket, og demonterer denne for å bytte den. Ser selvfølgelig da at skummet i dobbeltbunnen er gjennomtrukket av vann. Sikkert et resultat av flere ting i tillegg til den sprukne ventilen. Den forrige eieren har ikke vært så flink til å bruke sikaflex i alle hull.....

 

Så det store spørsmålet. Trenger jeg å gjøre noe med dette? Vil båten oppføre seg OK med en ny 50 HK på hekken til tross for noen ekstra kilo i dobbeltbunnen? Jeg har jo lest om en rekke ambisiøse prosjekter her på båtplassen om å dele skrog og inliner etc. Jeg er sikkert kapabel til å gjøre en slik jobb, men jeg er ikke særlig lysten på det.... Noen som har erfaring og som kan fortelle hva man kan/behøver å gjøre/ikke gjøre?

 

Tror imidlertid at personen jeg kjøpte båten av var en luring og viste godt at båten var full av vann.....

 

Mvh

Baard

/Baard

Link to post

Blir det etterhvert mye vann i dobbeltbunn vil du kunne få problemer med å få båten i plan da alt vannet rusher bakover når du prøver å få den i plan. Bor et passe stort hull i dørken akter eller dertil egnet sted i et skott akter som kan tettes med en plugg eller liten platikk inspeksjonsluke.

Gjennom dette hullet kan du putte slangen til en manuell lensepumpe.

Mange ganger kommer vannet i dobbelt bunn fra regnvann, sjekk for sprekker i dørken og overgang dørk-skott og tett skrue hull som kommer under vann ved regnvær med sikaflex.

Link to post

Ser selvfølgelig da at skummet i dobbeltbunnen er gjennomtrukket av vann. Sikkert et resultat av flere ting i tillegg til den sprukne ventilen. Den forrige eieren har ikke vært så flink til å bruke sikaflex i alle hull.....

 

Mvh

Baard

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Dette ser jeg ikke som noe problem, heller en normal opplevelse. Her vil det bli kondens, vann trekker inn. Det vil bli vann. Det er ikke noe vann som vil være i bevegelse når du går. Ser det som en fordel, du får en stabil båt. Men ... du får en tung båt. Tenk heller over det til høsten. Lagre båten på en slik måte at vannet siver ut.

Prøv å få litt lufting. Forstod det slik at du hadde drensventil som ble skifter? La denne stå åpen vinterstid.

 

Johnny

Link to post

Takk for svar så langt!

 

Jeg tror ikke vannet vil flytte på seg, da det er bundet opp til skummet. Båten har forøvrig stått ute i vinter med alt dette vannet i dobbeltbunnen. Det er ingen tegn til at inlineren har blitt sprengt opp, så jeg tror vel heller ikke det er noe stort problem. Jeg bør muligens forsøke å få fatt i et frostfritt sted for lagring av båten neste vinter, og plassere den høyt med baugen slik at mest mulig vann renner ut?

 

Det jeg egentlig lurer på er om det er OK å bruke båten selv om det er vann i dette skummet. Om noen har erfaring med dette?

 

Mvh

Baard

/Baard

Link to post

Et sted, en gang, fantes det en artikkel, om en kar som tørket opp et søkkvått balsasandwich dekk ved hjelp av en mikrobølgeovn uten dør ( ! ) og en passende hullsag. Borret da hull i dekket, la microen over, og "kokte" ut vannet som fantes i laminatet. Skal se om jeg finner igjen referansen, vært moro å lest artikkelen om ikke annet. Isåfall må man jo tette igjen hullene, med matte osv. men dette må da være LANGT mindre arbeid enn å fjerne hele bunnen ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jeg bør muligens forsøke å få fatt i et frostfritt sted for lagring av båten neste vinter, og plassere den høyt med baugen slik at mest mulig vann renner ut?

Har aldri hørt om frostskader pga dette, så det tror jeg ikke du trenger å tenke på.

Men du kan dessv. se bort fra mulighten for å tørke det ut, eneste løsning er å fjerne skummet.

Noe jeg abs. ikke anbefaler, du har kanskje lest denne...

 

Det er ikke bare selve skummet som trekker vann på disse båtene, på den jeg pusset opp lå det meste av vektøkningen i innstøpte finer-plater. (Akterspeil, tofte-forsterkninger og platen over skummet.)

 

Det jeg egentlig lurer på er om det er OK å bruke båten selv om det er vann i dette skummet. Om noen har erfaring med dette?

Alle eiere av eldre With-båter har erfaring.....

Det er altså ingen fare med å bruke båten slik den er, gitt at du kan leve med vektøkningen...

 

Hvis ikke er den beste løsningen etter mitt skjønn å kjøpe en annen båt istedet.

Link to post

Det beste alternativet er nok punktavfukting. Detter er en metode skadesaneringsselskaper benytter bla. til å tørke isolasjon i vannskadete vegger.

Man kan leie en avfukter med munnstykke for punktavfukting. Man borer 2. stk hull (i hver sin ende), og putter slangen fra avfukteren i det ene hullet. Till førsel av den tørre lufta vil sørge for å presse den fuktige lufta ut av det andre hullet. Du må regne med at avfukteren må stå på noen døgn.

Lykke til!!

 

Avfukter kan leies av bla. Anticimex og Sporty.

 

Lykke til!!!

Link to post

Tror du ikke skummet er for tett til at dette fungerer?

Det er snakk om polyuretan-skum, som i teorien skal ha helt vanntette celler.

Men i praksis trekker det allikevel vann over lang tid.

Og det vil ta tilsvarende lang tid å tørke ut...

 

Siden hele hulrummet i bunnen er fyllt med skum blir ikke dette som å tørke ut en vegg med fuktig Glava.

With 500 har også en ekstra dørk (innstøpt finerplate) mellom innerlineren og skummet.

 

Og om man etter iherdig innsats skulle klare å tørke ut skummet så vil det allikevel bare bli et spørsmål om tid før vannet er tilbake.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...