Jump to content

Navn på seilbåten. Plassering og andre regler for navn.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har planer om å endelig få navn på den navnløse seilbåten og lurte på å bestille via nett i dag.

Men hvilke regler er det som gjelder? Har en ørliten plan om å en gang seile regatta og i forhold til det så er det vel nummer i seilene som er tingen? Men hva med navnet på båten, skal det være så og så synlig, plassering osv.

Skal det skrives med stor bokstav først og så små bokstaver, eller store bokstaver hele veien?

Og hva skal det stå, bare navn? Ser jo at mange har et stedsnavn under båtnavnet, men det er kanskje bare jåleri? Vi bor i innlandet så det vil se litt rart ut tror jeg, og er det noe poeng i det hele tatt?

--------

Når jeg går inne på denne geniale siden så kan jeg bestille på en enkel måte.

http://www.dekorshop.no/baatnavn?osCsid=mjc69e3l07drl1vtj013ci7c35

Men er det noen som har en formening om hvor store bokstavene osv bør være?

Navnet blir på 9 bokstaver. Med bokstaver på 7.5 cm er jeg oppe i 46 cm samlet. Er det lesbart for noen som helst eller må jeg opp i størrelse?

--------

Og hva med plassering? Det naturlige er jo akterspeilet, men båten er ganske smal over rumpa så plassen er ikke så svær. Skal en kline til og ha den midt på akterspeilet eller er det noen regler om dette? Innbiller meg at de fleste har navnet på babord side?

Og hva med jålefaktoren. Noen har navn i buer med rare fonter og bokstaver i farger osv. Er det krav til faktisk lesbarhet eller kan en jåle seg så mye en vil?

---------

Ja i det hele tatt, er det noen faktisk regler som gjelder ved feks regatta eller på andre måter eller er det bare å kline til?

En liten ting, mange spørsmål :-)

Guest Avmønstret#

Angående regatta er det seilnummer som gjelder, du trenger egentlig ikke noe navn på båten selv om dette også blir listet på start/resultatlister. Men du må få (kjøpe) deg et seilnummer hos Norges Seilforbund og det er regler for størrelse og plassering av seilnummeret i seilene.

Heldigvis er seilnummer osv på plass. Gikk inn på sidene til seilforbundet og registrerte nummeret på eget navn og fikk et autogenerert dokument som bekreftet det.

Sitter og gjør akkurat det samme nå, bestilte 10cm høye bokstaver til båtnavnet og 5cm til stedsnavnet. Det er samme størrelse som det som har vært på båten vår fra før så jeg tror det blir bra. Jeg valgte å bestille et annet sted da pris og utvalg av font var bedre. Skal ha et på hver side og et på akterspeilet med stedsnavn.

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Jeg har holdt på i ett års tid med å bestille navn til vår båt. Ting tar tid... :-/

For regatta er som andre har nevnt navnet uvesentlig. Det er kun seilnummer som er aktuelt der. Utover det står man ganske fritt.

Jeg kommer til å ende på ca 20 cm høye bokstaver på akterspeilet (har ca 90x23 cm å gå på), og kanskje jeg også setter navnet med mindre skrift i baugen. Får se på det. Jeg har stoppet på at jeg ikke har funnet noen online-sjapper som lar meg styre designen noe særlig. Som regel er det noen predefinerte skrifttyper å velge mellom, og det er det. Jeg vil ha litt grafikk i tillegg (en bølge under navnet og forlenget "forbein" på forbokstaven.

Et kriterie jeg har er at navnet skal være "kikkertvennlig", så venner og kjente kan identifisere båten på avstand. Dermed kan jeg ikke velge hva som helst av skrifttyper.

En venn har kommet opp med dette forslaget, som trolig blir mal for endelig utforming:

bilde

Hvis noen kjenner til gode online-sjapper for produksjon av båtnavn er jeg lutter øre. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har ikke hjemmehavn under navnet, og båten er registrert i skipsregisteret. Kan ikke huske at hjemmehavn var noen sak da jeg skiftet navn på båten ved kjøpet. Er dette noe som har kommet til i den senere tid?

Kunne sikkert misforståes.. Jeg mente ikke at det kreves at du skal ha med hjemmehavn på skutesiden - men du må oppgi/velge hjemmehavn på oppføringen i skipsregisteret. Da er det er overenstemmelse med disse.

Er båten i skisregisteret, kan du sjekke hvilken hjemmehavn (hjemsted) som er registrert på båten din her: http://www.sjofartsdir.no/shipsearch/

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Poenget med navn, hjemmehavn og ikke minst land er faktisk å tilkjenngi hva båten heter og hvor den kommer fra. Hva skipsregistret krever gjelder kun for de som er registrert de. Og som alle vet er det ikke registreringsplikt i Norge. Men seiler man i utlandet kan myndigheter finne å kontrollere at overnevnte punkt er i overenstemmelse med skipspapirene. Hvorfor land også? Fordi det ikke er gitt at alle kjenner flagget til lille Norge.

Guest Avmønstret#

Og når vi først er inne på det, er det regler om andre gjenstander som skal merkes med navn på båten?

Det som slår meg er vel at redninsgbøye, redningsvest, redningsflåte og vel også jolle/gummibåt bør bære båtens navn?

Er logisk at det er smart men er det noe krav eller retningslinjer som sier noe om det?

jolle/gummibåt bør bære båtens navn?

Er logisk at det er smart men er det noe krav eller retningslinjer som sier noe om det?

I utlandet så vi ofte at jolla var merket t/t [båtnavn] (t/t = "tender to")

Ser i utgangspunktet lurt ut, men kanskje ikke likevel? Når jolla til en båt ligger til land er det sannsynlig at det ikke er noen ombord. Da er det for uærlige sjeler bare å lete på ankringsplassen etter tilhørende moderskip, som sannsynligvis ikke har noen ombord...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...