Erik Startet 27.November.2013 Link til dette innlegget Startet 27.November.2013 Hei. Lukene mine fra Cockpit til ned under dekk er av Plexi glass, og "døra" er en løs plate i ett stykke. Denne tas i praksis av i det jeg går ombord, og legges oppå den andre skyve luka. Mellom disse er det genial plass til å ha papirkart, så jeg tar den nesten aldri vekk derfra når jeg ikke skal forlate skuta og låse. Døråpningen har vi da bare tettet med ett håndkle om netter og når det er kaldt, for da anser vi det som enkelt å evakuere båten i mørke. Men nå ønsker jeg istedet å bygge meg en ekstra "bak dør", i flere deler for bruk når vi er ombord. Den skal være i flere deler fordi : 1 Nederste del vil da kunne forhøye terskel, slik at ikke så mye vann trenger ned under dekk i fall cockpit fylles i tung sjø. 2 Denne delen skal da kunne festes, så den ikke flyter vekk i nevnte situasjon, og må være så lav at den kan stiges over når den er på. 3 Øvre del(er) skal kunne være valgfrie å ha på i tilfelle behov for lufing etc. Må derfor enten være hengslet med under del eller på annet vis være lett å fjerne og stue vekk helt. 4 Vurderer å lage øvre del med bare "lister" som passer i sporene oppe og nede men med bare en form for duk mellom, for lett å kunne lufte etc, og lett å komme gjennom i tilfelle evakuering i mørke, men kanskje er det like bra med en øvre del i hel tre men med ventiler i ? 5 Er usikker på om jeg vil ha hele løsningen låsbar, eller om jeg fortsatt skal låse med Plexi plata selv når vi bare forlater båten for noen timer. Så da lurer jeg på om det er noen som kan foreslå ett godt materiale å bygge dette i (lett, enkelt å forme, tåle vind og vær). Treverk er vel å foretrekke, men alt treverk er vel ikke like egnet ? Er det andre som har bygget tilsvarende og har noen gode tips fra sine egne båter (gjerne med bilder) ? Hvilken feste patent er best for å sikre den nederste delen "permanent under veis" så den ikke kan flyte vekk i fall brottsjø opp i Cockpit ? Båten en er 31 fot seilbåt, type Hanse 312 og det er kun bakplata som skal lages ekstra. Luke toppen er grei som den er. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Herman Svart 27.November.2013 Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 Konstruksjonsmateriale og design skal jeg ikke mene så mye om. Men når det gjelder å hindre deler i å flyte vekk i stor sjø er det enkle ofte det beste. Over Atlanteren var lukene festet på følgende måte: et øye ble skrudd inn i platen (på utsiden eller innsiden etter smak og hva som er praktisk) Deretter tau mellom dette øyet og et fast punkt i båten. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Eureka Svart 27.November.2013 Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 (redigert) Vil du har gjennomsiktig plate for max lys inn eller går det med hvit? Hva med å lage plate av kings starboard-plater som de har på maritim? finnes i mange tykkelser. Del den opp i så mange deler du vil, om så felle inn en portlight i den øvre delen? Tenker at det er viktig at det blir laget slik at vann som renner ned langs platen ikke renner igjennom overgangene. Liten skråskjæring i delene som møter hverandre blir da nødvendig. I comforten har jeg to lukeplater vertikalt. En som er hel, i farget plexiglass, som har teaklister rundt, og en som er tredelt i tykk mahogny. Flatene som er i kontakt er svakt skråskjært. Slenger du ut et bilde og noen mål, så blir det lettere å tenke høyt. Hvilken tykkelse snakker vi om? Om du har vinteren foran deg, så kan du jo ta en plate divinycell og plaste den inn i glassfiber. Skal du gjøre det skikkelig bråkjekt, bruker du carbon i stedet for glassfiber. ( var nylig på besøk hos et skipsverft som bygger hurtigbåter i carbon/ divinycell. Fikk inspirasjon der kan man si. Fikk lov til å komme inn på lageret...aaaaahhh det var som å komme inn himmelporten med stæsj) Redigert 27.November.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Jeg vil ikke ha det gjennomsiktig nei, snarere tvert i mot, vil helst ikke ha innsyn, kun litt luft. Jeg har egentlig sett for meg tre, da det kanskje gir koseligst atmosfære under dekk. Dette blir jo en dør som først og fremst er på når vi er ombord og bruker båten, så det er vel treverk jeg har tenkt i utgangspunktet, men King starboard er kanskje ikke så dumt nei. Er det lett å jobbe med og få fine kanter som ikke fliser seg ? Er det solid nok til å stå i mot vanntrykk dersom det kommer en brottsjø ? Skrå skjøt mellom delene så vannet renner ut, istedet for inn er en god ide. Notert ! Portlight søkte jeg litt på, men det jeg fant ble litt voldsomt tror jeg, men spant videre på ideen, og tenker feks noen slike´i øvre del kan blir bra : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Framtia Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Jeg ville nå heller satset på gjennomsiktig, og i tillegg ha et tøystykke for å skjerme når en ikke vil ha innsyn. Tross alt er det jo trivelig å få lys ned i båten, og ofte er det jo ingen som kan se inn uansett. Det forklarer vel også hvorfor så godt som alle båter i dag leveres med nettopp pleksiglassluke. Lett å lage er det også :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 28.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Hmm.. det er jo kanskje ett poeng med lys.. På den annen side HAR jeg jo allerede en i Pleksiglass, og når den nye som er 2 (eller fler) delt er på plass ser jeg for meg at det er mest den nederste delen som er i bruk. Den øverste er nok mest av (i dag er det som regel helt åpnet i praksis også). Stenge helt gjør vi helst bare etter at det er mørkt uansett. I den lyse årstid kan vi jo ha det oppe uansett når vi er våkne, da er det jo varmt i lufta, og om vinteren er det jo mørkt tidlig, og i god tid før vi går under dekk som regel, så da spiller det heller ikke noen rolle. Nei... Jeg er fortsatt på at det er eni tre (eller muligens King S:B: ) jeg vil lage meg. Er det noen med gode patenter som har lyst å dele løsningen sin her, gjerne i form av bilder...? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 28.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Hmmm.. Kan jeg bruke vanlige Furustav hobby plater og forme dem til, og så Olje eller lakke dem skikkelig etterpå. Eller vil det slå og vri seg etter kun kort tid ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Furu er godt egnet til luker, men hobbyplatene er nesten uten unntak limt feil sammen i forhold til hvilken vei årringene går Derfor vil de slå seg rimelig kjapt i et fuktig miljø. Selv om de blir oljet og lakkert vil måten de er limt på og den hurtigvokste materialkvaliteten være lett påvirkelig for elementene. Sola som står på vil varme luka og regnet vil kjøle den ned og fukte den (det står at du bor i Stavanger, da vet du hvor variert vær vi har til tider ). Limer du sammen staver av tettvokst furu på den riktige måten (med kantskåren material, ikke flaskskåren, som blir limt sammen yte mot yte, kjerne mot kjerne og vendt slik at årringene går hver sin vei) vil du få ei stabil luke som ikke vil vri seg noe særlig. Siden det krever tilgang til OK material og verktøy er gjerne kryssfiner det letteste? Jeg skal også lage til en luke som erstatning for pleksien. Vil hindre innsyn da jeg bor i båten og med det samme også få isolert luka før vinteren. Har dessverre ikke tilgang til et skikkelig verksted for tiden så har derfor kjøpt inn noe vannfast kryssfiner som skal fungere som kjerne, skal så isolere denne på innsiden og dekke over med heltre teakfiner på utsiden slik at luka ser grei ut. I tillegg vil den være dønn stabil da teakfineren ikke blir tykkere enn 4-5mm og derfor ikke vil påvirke kryssfineren noe særlig. Tenker å ha både lufting og en liten lysventil i luka så jeg ikke mister alt lyset. Så får pleksien bli brukt sommerstid hvis det blir behov for mer lys. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 (redigert) Ok, da er det en plan. Forme det ferdig i Kryssfiner, og så kle det med Teakfiner da, ala noe sånn : http://www.maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/kryssfiner/teakfiner-9-mm-ensidig-122x122-cm Bruker vi lim til å feste det sammen da ? Vil ikke kryssfineren kunne trekke vann, eller bør den overflate behandles med noe før Teaken går på ? Redigert 28.November.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Ja, den plata kan fungere Selv tenkte jeg lime sammen noe teak selv fra Rune Anvik på Sola, da jeg håper det kan bli litt billigere. Han har ofte noe kapp liggende som det går an å sage til og høvle slik at lamellene ligger fint sammen. Epoksyen fra Biltema fungerer helt greit til å lime sammen fineren, så lenge den ikke blir direkte utsatt for sollys. Kryssfineren kan trekke vann i "endeveden" og bør derfor oljes og lakkes eller sauses inn med epoksy og så lakkes for å unngå at den sveller og splitter seg. Vannfast kryssfiner er kun vannfast i limen, treet trekker fremdeles vann som en svamp Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Hmm.. Blir ganske omfattende dette da. Bare handle runden vil jo ta minst en hel helg Mulig jeg går for King S.B. plater likevel... Jeg hadde håpet at det fantes ett tre-materiale som var ferdig til å forme, og så en runde olje eller lakk og så var det i boks, men så enkelt er det da altså ikke.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Ser den Heldigvis finnes det mange løsninger! Maritim har jo også tykkere teakfinerte plater i tillegg til den på 9mm du linket til, både 12mm og 15mm der du kan velge om du vil ha teakfiner på en eller begge sider. Det er jo en lettere løsning om du vil ha utsendet til teak. Da slipper du å lime, kun sage til, litt pussing der du har sagd og noen gode strøk med lakk Har du tilgang til en håndoverfres til å runde kantene med kan en slik plate bli meget pen og også tåle litt når de skarpe kantene blir rundet av litt. Med noen strøk lakk på vil ikke plata flise seg opp så lett da. Tenker du i retning heltre er det dessverre ikke en ferdig og lettvint løsning som vil holde noe særlig. Derfor er kryssfiner fint, det både ser greit nok ut og holder en god stund hvis du ser det i forhold til arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 er enig i at teakfiner vil bli pent sammen med en pen og god lakk. Det blir aldri feil. Jeg slipte ned min 3-delte nedgangsluke, mahogny sannsynligvis, men har ikke kommet til skrittet å lakkere enda. Etter 30 år var utsiden litt sjaber, men på innsiden var det pent. -men nå er det nok heller ikke den som har stått på hele tiden. Jeg ser nok dens funksjon, 3-delt, i litt annet lys nå etter denne tråden, mtp å bruke kun deler av den under røff seilas. Om vekt har noen betydning, så kan du jo gå ned i dimensjon på selve plata, men legge på spiler langs sidene for å øke dimensjonen hvor plata skal passe i sporet på sidene i nedgangsåpningen. Jeg har som Hakkannen laget en 3. nedgangsluke for vinterbruk. Enkel løsning med en tykk vannfast finerplate, slik som til forskaling, da den hadde rette dimensjonen. Limte på en plate med Maritims skrogisolasjon og vips, mange W spart om vinteren i el-utgifter. Jeg kunne egentlig brukt en tynnere plate, og laget den tykkere på sidene, og deretter limt på isolasjonen. Det er jo isolasjonen som skal gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 De teakfiner platene var ikke så dumme nei. Har vært i båten og målt, og den originale plata et bare 1 cm tykk, og de nye kan ikke være serlig mer, så 9mm eller max 12 mm er faktisk maks, ihvertfall i selve sporet. Blir det sterkt nok til å holde mot brotsjø , eller bør jeg ha ett sterkere kjernemateriale i midten som går i sporet, og feste finer utpå likevell....? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 1.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 (redigert) Luka mi går i ett spor mellom selve nedgangen og en list (se under). Sporet er bare 1 cm , så de 9mm Teakplatene er nok det eneste jeg får i. Men jeg tenker at dersom jeg bruker en slik, og så lekter den ut med 2 Cm (tilsvarende listen), og så en plate til der, som hviler på utsiden av samme listen, DA bør det bli sterkt nok til å holde ute en brottsjø ?. Blir da dobbel 9 mm kryssfinner til å stå i mot trykket. Tenker da ensidig Teakfiner med teaksiden ut på begge sider. Da kan jeg isolere mellom også. Tror dere ikke det kan bli bra ? Redigert 1.Desember.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 13.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Jeg holder nå omsider på å lage meg en prototyp på dette. Jeg valgte å lage det i vanlig kryssfiner for å ha ett billig materiale å prøve og feile på, og så tenkte jeg å lage en endelig versjon i teakfiner senere. Men i praksis er det allerede lagt ned endel arbeide i denne prototypen, og dessuten vil jeg teste den i praktisk bruk også før jeg bestemmer meg for om det skal justeres noe før jeg lager neste. Jeg ønsker derfor å bearbeide kryssfineren for å tåle å bli brukt en sesong. Jeg tenker å behandle spesielt kantene som skal i sporet (men egentlig alle kantene), med Aralditt 2komp epoxy. Da håper jeg både å forsegle og skape en glatt og bestandig gliflate til sporet. Resten av emnene tenker jeg å behandle med Benar UV olje. (Begge deler har jeg allerede i kjelleren, det er derfor jeg tenker slik) Er det noe håp om at denne da kan vare en sesong eller mer med dette, eller er det bortkastet arbeide. PS Denne døra blir bare på når vi er i båten, ellers er det den gamle plexiglass døra som er på. For å låse den nederste delen fast mot å flyte opp i tilfelle sjø i cocpit tenkte jeg en slik som da går inn under lista i bildet over. Tror dere det er nok hold ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
RSL Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Det holder da med en skåte for å holde den nederste delen på plass. Ang materialvalg, ville det enkleste være "frostet" pleksiglass. Det er uten innsyn, men du beholder lyset. Jeg har pleksiglass i min luke og når det gjelder lufting der, er det skråskjærte horisontale spor i pleksiglasset. Jeg bor i båten, så nå mens det er -8 ute, har jeg hengt et ullteppe over luka og skøvet igjen tak-luka. Da trekker det ikke derfra lengre. Vinduene inne, er for vinteren kledd med bobleplast, som gjør at det ikke dugger på vinduene og minsker varmetap. Dette gjør også at det ikke er innsyn, samtidig som jeg beholder lyset inn de få timene det er lyst og jeg har fri samtidig. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Erik Svart 14.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Jeg har målt litt, og funnet at det blir for trangt innefra å få lås inn under lista, og uteneifra er neppe slik skaplås værbestandig nok. Konkluderte dermed at jeg trengte en slik bolt som man skyver i stedet, og har sittet og søkt, men fant ikke noe, for jeg hadde ikke noe godt ord for det. Så åpner jeg båtplassen, og hva får jeg se : Det holder da med en skåte for å holde den nederste delen på plass. Tusen tusen takk, søker jeg på skåte får jeg masse treff MEN Listen jeg skal under kommer inne i 'dørbladet". Ergo må skåten være slik at jeg kan bygge den inn i døra, der bare den biten man skyver på kommer ut gjennom ett spor i selve dørbladet. Det er 2 cm åpning inni døra og plata er 1 cm tykk. Jeg må derfor ha en som er litt liten, men med langt 'håndtak'. Helst ville jeg hatt en med fjær på også, slik at den automatisk er låst når den er på. Har søkt Maritim, Watski, Biltema, CO og Jula, men ikke funnet noe perfekt. Er det noen som har ett tips om hvem som kan ha slikt i sitt sortiment (og som er tilgjengelig i detaljhandelen) ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Tat en titt på hvordan luka på Comfortina 32 er utformet. Todelt og hengslet. Kan settes i åpen, halvåpen eller stengt stilling. Ei line hindrer den i å gå overbord i tilfelle knock-down. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Jeg var inne på tanken selv, men min døråpning smalner nedover, så toppdelen får ikke plass i bredden i nedre del, så jeg der ingen mulighet for noe sånn hos meg dessverre. Comfortina ser ut for å ha lik bredde oppe og nede som muliggjør en litt kjekkere patent ja... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 3.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Da begynner det å ta form. Har lagt litt mer arbeid i det enn først planlagt. Skulle bare lage en kjapp prototyp å teste i kryssfiner, men fikk låne litt verktøy og ble litt bitt av basillen, så det ble noen kvelder i snikkarboden Nå er delene ferdig, og har beiset det med Mahogany restorer (burde hatt 2 strøk ser jeg nå ), og oljet med Benar.' Snart klar for montering Det blir da altså en dobbel konstruksjon som skal gå på hver side av listen, og med innvendig skåte som skal fjærbelastes slik at den alltid er låst når den er på. Har også laget hull for lufting. Disse er forskjøvet litt i høyde ute og inne for å ikke slippe ut all varmen på vinterstid. . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gespen Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Har vurdert ny luke ned til salong selv. Fant et firma som har spesialert seg på dette www. plexifix. Dk sjekk denne siden Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Kjekt å vite. Jeg har allerede den originale i Plexiglass, men går den i stykker så vil jeg ha ny slik også, men når jeg bruker båten ligger den oppå luka og holder kartene mine tørre, så da er den ikke dør... Og jeg har savnet en patent med delt dør der den nederste delen er låsbar (pga sikkerhet). Derfor har jeg laget meg denne. Når denne i vanlig kryssfiner begynner å bli ødelagt lager jeg nok ny i skikkelig teakfiner. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Da var omsider døra montert og testet ombord : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 et pent stykke arbeid. det gjør seg med noe nylakket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.