Jump to content

Norboat: Nei til hkavgift, ja til panteordning.


Ingar

Recommended Posts

utslippsfrie hk skal vel ikke avgiftslegges, foreløpig....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det var vel kommentert i en annen tråd - båtbransjen vil selvfølgelig snakke veldig varmt om en panteordning, ettersom det kan være med på å øke utskiftningstempoet, og dermed fremme etterspørselen etter nybåter.

 

Jeg er betinget for en panteordning:

 

1) Panteordningen bør være provenynøytral

2) Panteordningen bør være såpass god at man kommer økonomisk bedre ut av å kassere båten på forsvarlig vis enn å bare etterlate den ett eller annet sted.

3) Innløsingsbeløpet bør ikke være for høyt - et for høyt pantebeløp vil oppmuntre folk til å skrote brukbare båter.

 

Punkt en og to medfører nødvendigvis at innbetalt pantebeløp må være høyere enn hva man kan forvente å få tilbake ved innløsing, ettersom det faktisk koster en god del å kassere en båt. Punkt en medfører også at man ikke uten videre kan fjerne HK-avgiften (men man må gjerne bake noe slikt inn i panteordningen).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...