kenny- Startet 28.November.2013 Link til dette innlegget Startet 28.November.2013 Hei, Kjøpte nylig en båt med en sole mini 34 stående. Båten hadde ikke blitt brukt på et par år. Kjørte hjemover i passelig tempo da jeg hentet båten. Turen hjem tok ca. 6 timer. Fikk alarm/varsel om at motoren var for varm en gang på hjemturen, senket etterpå farten på resten av turen hjem ig fikk ikke flere problemer. Har nylig hatt service på motoren. Ble skiftet bl.a. termostat og impeller. På vei hjem fra verkstedet (2 timers tur) fikk jeg alarm om for varm motor 3 ganger. Lå på rundt 2000 rpm alle 3 gangene. Har vært i kontakt med verkstedet som kom opp med noen teorier: Kjølerne kan være tette, ventilen til vanninntaket fungerer ikke skikkelig da den ikke lukkes helt. Tenker da at den kanskje ikke åpnes helt heller siden den ikke lukkes fullt. Ble nevnt at ventilen/gjennomføringen til inntaket kunne være for trang også. Siste som ble nevnt var at termostaten kunne være feilmontert. Dette skal de kontrollere. Dersom det viser seg å være ventilen/gjennomføringen til inntaket så må jeg uansetr ha båten opp for å få byttet denne. Noen som har andre ideer/tanker om hva det kan være? Noen som har vært borti lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 (redigert) Spyl gjennom og sjekk alt du kommer til fra inntak til ut - er det ferskvannskjølt gør du det samme der. Er den sjøvannskjølt kan det være grodd igjen her og der Redigert 28.November.2013 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Gudrun Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 (redigert) Synes verkstedet har allerede gitt deg to meget gode forslag som bør sjekkes ut. Har båten lagt i ro noen år på sjøen kan inntaket være grodd nesten helt igjen. En bunnventil som ikke åpner/stenger skikkelig kan kanskje være på god vei til å ta kvelden helt for alt vi vet.... Redigert 28.November.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kenny- Svart 28.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Enig i at verkstedet allerede har gitt meg bra tilbakemeldinger. Tenkte bare å få mest mulig input før jeg tar opp båten, så alt av tanker og ideer settes stor pris på ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Tipper det er noe dritt i varmeveksleren. Du kan se på hvor mye vann som kommer ut av eksosen så får du en ide om den får nok vann eller ikke. Kommer det greit med vann der, er det mest sannsynlig dritt i varmeveksleren. Hell på en flaske rense-stoff og kjør gjennom. Det kan gjøre mirakler, men skyll godt gjennom etterpå så det ikke er noe rester av stoffet igjen før du fyller opp med frostvæske igjen. Sjekk også at det ikke er "forstoppelse" i eksosbendet, der kjølevannet blir blandet med eksosen. Hender det gror igjen der hvis den har stått stille lenge, men også dette får du en god indikasjon på ved å se hvor mye vann som kommer ut med eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Det kan jo også være temperaturgiveren som ikke er ok. Dette bør du bør kontrollere med mekanisk temp.måler Kjølekapasiteten på akkurat denne motoren er i minste laget og her nevnes bla. innsnevring i bunnkrane og inntak, sjekk da også innløpet på sjøvannspumpen, har selv ved et tilfelle opplevd at blåskjell har laget propp i selve sjøv.pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.