Jump to content

Kobling av uoriginal dynamo for Yanmar?


JohnS

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt ny vekselstrøms generator til Yanmar'en på Ebay.

Den er oppgitt til å skulle erstatte den originale, men tilkoblingene er ikke helt lik, og jeg er redd for å koble feil.

Antar at terminalen "BAT" er til + batteri, men hvor skal - (minus) kabelen tilkobles?

På den originale Hitachi LR 180-03 heter klemmen "E" for minus kabelen (rund kabelsko for skrue, som for BAT kabelen)

Ifølge selger i Kanada skal "E" være det samme som "N", men den krever jo i så fall en flat abiko hvis "N" skal benyttes.

Denne nye(bildet), har jo også "E" avmerket, men den er jo direkte på jord.

Jeg lurer da på hva i all verden er de to isolerte terminalene nederst til? Der er også i tillegg en liten kabel som kommer ut midt på statorhuset jeg ikke vet hva er til.(var også på den gamle, men ikke tilkoblet)

Pluggen til ladelampe og tenning øverst ser ut for å være lik.

Setter stor pris på om noen kunne forklare meg dette.

(Vet at dette er ganske enkle konstruksjoner, så skjønner ikke vitsen med så mange tilkoblinger)

mvh

John

 

20131128_195606.jpg

Link to post

Hei John.
Tilkoblingene er som du sa.

 

BAT er B+

E er engelsk "Earth" = B-

Stikkkontakten er L = Ladelampe og IG = Ignition/Tenning. (dobbeltsjekk riktig posisjon på den du har)

 

Rund-stikkontakten på side/ved stator er "W" = til turtallmåler

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

Den kanadiske selgeren mener trolig at du monterer dynamoen på bil, eller gravemaskin mm.,

ellers burde han ikke ha solgt den til deg.
"N" bruker du forresten helst ikke som tilkobling for batteri-minus.

 

For tiden finnes det meg bekjent fire versjoner på markedet som skal kunne erstatte LR180C,

Det er den du har (verste, koster her i landet omtrent 2400,-.), så følger en som er "brukbar" (3300,-),

en som er nesten som den originale (4600,-) og den originale (9000,-)

 

De første begge to har dessuten ikke isolert minus.
Det er ikke meget viktig for "alle", men noen bør huske det. (f.eks. med aluminiums båt).

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Tusen takk til Jørg for svaret :smiley:

 

Da tolker jeg det som at jeg må koble minus kabelen til klemmen merket "E", altså direkte til jord. Min forrige båt var i aluminium (34 fot), så akkurat den problematikken med isolert jord er velkjent.

Denne er for en Nimbus 310 coupe 1997mod. jeg nettopp har kjøpt, og motoren er en 230hk (samme årsmodell).

Den har tydeligvis minus til jord, for da jeg skulle ta av den gamle dynamoen hadde jeg samtlige hovedbrytere avslått (4stk.), mørklagt båt og hodelykt var overraskelsen stor da gnistene sprutet da fastnøkkelen jeg brukte for B+ terminalen kom borti gods på motoren. Jeg måtte koble av på selve batteriet for å få det spenningsløst. Merkelig elektrisk anlegg, så det krever en skikkelig gjennomgang, og oppgradering. Synd det ikke finnes koblingsskjema, og tidligere eiere vet lite eller ingenting.(3-batteribanker er det også)

Dynamoen var ellers oppgitt til å skulle passe denne motoren.

Vedlegger et bilde som viser typen. (kostet forresten ca.kr.1400,- inkl. frakt og mva)

bilde

Link to post

Passer kanskje dårlig å snakke om sånt, men det er verdt å nevne det.

Jo da, den der dynamoen passer til-på-i motoren, fysisk sett
Og jeg mener at også rotorlagerne er fra Japan. (vanligvis god kvalitet)

Men ellers er det dessverre ikke det samme som de andre, fordi det er trådtykkelsen

og isolasjonslakk av både rotor og stator,

hele diodebroen inkl. loddinger, regulatorkvalitet og setpoint,

poppnagler, kunststoffisolatorer, og t.o.m. de ytre fire skruer som gjør stor forskjell.


Poenget er at de etterlikner et kvalitetsprodukt (av original "ukaputtbar" LR180) så dårlig at "jeg" får et penge-matematisk kvalitetsproblem.

Tross alt skal man ikke glemme at den der dynamo selges i US for mindre enn 80 USD til sluttforbrukere,
og det inkluderer gevinst etter overhåling, grossist, forhandler, US-moms og ofte også frakt.

Et stedt kommer priser fra, skal man helst ikke glemme.
Og ved "kjøpt i US" kan man ikke en gang lure om garanti, fordi frakten er vanligvis like dyrt.

Bare min ringe mening!

Håper at jeg ikke har ødelagt gleden for mye og at den der virker bra for deg.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ja, får håpe den fungerer en stund iallfall, det var egentlig båtselger som fant denne på Ebay, han hadde lovet å skaffe meg en billigere enn den jeg nesten kjøpte hos et starter/dynamoverksted i Bergen til kr.3750,- (inkl. pant av den gamle)

Den forrige (Hitachi) var faktisk bare 1-år gammel før den røk så "ukaputtbar" er vel ikke helt riktig, men det bør jo være en årsak til at den røk. I følge han på dynamoverkstedet med lang "fartstid" i faget, trengte det ikke å være en spesiell årsak, men kun at "Du hare bare vært uheldig"

Link to post

Den forrige (Hitachi) var faktisk bare 1-år gammel før den røk så "ukaputtbar" er vel ikke helt riktig, men det bør jo være en årsak til at den røk. I følge han på dynamoverkstedet med lang "fartstid" i faget, trengte det ikke å være en spesiell årsak, men kun at "Du hare bare vært uheldig"

Mja, det skjer hvis man bare ser etter pris.

Ikke noe i mot det, men her hadde det vært bedre hvis du hadde kjøpt den nest beste.

 

Enda bedre hadde det vært hvis du hadde funnet noen som er interessert i å hjelpe deg, isteden bare å selge.

Hvis "gamle" dynamoen din er den originale, eller den nest beste, da hadde det (hevder jeg blindt) med 99% sikkerhet vært allright å reparere den.

 

Eneste unntak for det hadde vært hvis alle tre hovedkomponenter ville være i stykker samtidig.

Det betyr skade på både stator, rotor og diodebro.

Men dette skjer nesten aldri og i grunn bare når den f.eks. er beingammel (18 år +) og porøs på isoleringene,

eller fikk direkte kortslutning/feilpoling (som man vanligvis skjønner),

eller fikk en kapital temperaturskade som med den type dynamo bare skjer når man fikk grillet den.

Og det er noe som man må gjøre mye for, denne "kompisen" er nemlig meget stabil.

 

Så, ikke kast den "gamle" sålenge du ikke er absolutt sikker på hvilke skader den har.

 

Ang. "unkaputtbar".

Vill man da får man alt i stykker, så mye er klar.

Men jeg kan ikke fortelle om én LR180 som gikk i stykker etter bare kort tid "av seg selv".

Tvert i mot har jeg vært forbauset ofte allerede hva denne klumpen vanligvis klarer å tåle og å yte.

Etter min ringe mening en knall bra dynamo.

 

Som sagt, håper at du ikke får problemer med den du har nå.

Time will show.

 

:seeya:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Svar til de to siste :smiley:

 

Jeg har jo nettopp kjøpt båten, så her vet jeg lite. Selger fikk en kar til å gå med den fra Stavanger til Leirvik, og jeg hentet den der på direkten og gikk til Askøy med den. Det viste seg under turen at den ikke ladet,(spenningen sank kontinuerlig på voltmeteret) og ved ankomst hjemme var både startbatteri og baugthruster batteri helt utladet. På forbruksbanken var der litt igjen.

Som jeg nevnte tidligere er det elektriske opplegget veldig merkelig lagt opp, og jeg mistenker noe må være feil der.

Selger hadde bare hatt båten i noen måneder, og visste lite om det tekniske. Jeg kontaktet da eieren før han igjen, og fikk iallfall vite litt.

Han kunne fortelle at det ble skiftet baugpropell i 2012, og de som gjorde jobben, satte samtidig inn en ny dynamo, da den gamle ladet for dårlig.

I samme slengen satte de inn en hovedbryter for lading av thruster batteriet (som sitter framme i baugen).

Her er der noe som ikke stemmer med disse hovedbryterene (4stk. totalt), og forrige eier (ikke han siste) hadde reagert på at det var mulig å starte motor med samtlige brytere av, og hadde fått akkurat det fikset, men fremdeles er det noe som ikke stemmer.

Har kommet så langt at jeg har demontert benken i salongen for å komme til koblingene.

Problemet blir å finne ut hvilke kabler som går hvor, og det er ikke lett, da de går inn i lukkede kanaler.

Bildet under viser for eksempel et relè med kun 2-kabler på, som da umulig kan være i funksjon slik jeg ser det.

Uansett må jeg aller først finne ut hvorfor det står spenning på B+ terminalen på dynamoen, selv med alle 4 hovedbrytere avslått.

 

bilde

Link to post

Hvis starter fremdeles reagerer selv med alle brytere av er det kanskje ikke så rart at det er spenning på B+ på dynamo. Den er jo ofte tilkoblet den store + terminalen på starter.

Det blir jo bare ren tipping på hva som er galt, men jeg har en følelse av at det er gjort en blunder når trusterbatteri er koblet til. Tipper det er koblet til startbatteri via startbatteriets hovedbryter. Når startbatteri er slått på er det paralellkoblet med trusterbatteri, og forbindelsen brytes når det slås av. Men,, fremdeles har trusterbatteri kontakt med startmotor. Så jeg tipper at du starter på trusterbatteriet når alle brytere er av, for bryter til truster er vel plassert mellom trusterbatteri og trusteren og ikke mellom batteriene ?? Og som sagt dermed spenning på B+ på dynamo også.

Bare ren tipping, men sjekk om ikke alt blir dødt om du kobler fra + på trusterbatteri.

Link to post

Takk for innspill Hegra :smiley:

 

Fant ut litt mer i dag. + kabelen fra dynamo går ikke til starter, men direkte opp i benken hvor hovedbryterene sitter, den går til hovedbryter motor, men til batterisiden. Den er også parellkoblet til relèet som sitter der, og det har vel engang vært benyttet til lading av de andre batteribankene, men er ikke i funksjon nå.Thruster batteriet sitter framme i baugen, og bryter bak i benken er nok for å få lading til det.

 

Uansett, monterte den nye dynamoen i dag, men dessverre gir den 0-lading, og nå skjønner jeg ingenting. Ladelampen kommer ikke på, og det gjorde den heller ikke med den forrige dynamoen. Ved testing av ladelampekabel ved dynamo til jord, lyser den, og den andre tynne kabelen fra tenning er det strøm på. (Disse 2 går i den vesle pluggen som går inn øverst i dynamoen)

 

En ting jeg fant veldig merkelig, er at der var satt på en "strømtyv" på ladelampekabelen like bak dynamoen, og opp i en pæreholder som lå løst oppe i benken (var også koblet til jord) . Denne pæren var gåen og når jeg satte i en tilfeldig pære jeg fant, kom der lys i ladelampen i instrumentpanelet, men det ble ikke noen lading av den grunn, og lampen slukket heller ikke når motor gikk, heller ikke ved høyere turtall.

 

Ladelampen i instrumentpanelet virker å være digital, men det vet jeg ikke. Lurer på hva hensikten har vært med denne ekstra lampen i benken, kan det ha vært for å få større motstand, eller?

Har koblet vekk denne strømtyven, og det viste seg at den hadde forårsaket brudd i ladelampe kabelen også, men muligens det oppstod da jeg tok den av.(den typen som er knepet inn på ledningen, og er noe av det verste jeg vet, enten det er bil eller båt)

Skjøtte ledningen, men lading er det ikke okkesom.

Målte litt på den forrige dynamoen(Hitachi) i kveld, og fant ut det det ser ut for å være brudd i rotoren. Fikk ikke utslag på ohmmeteret ved måling mellom ringene børstene går på.

På stator fikk jeg ca. 0,4 ohm ved måling mellom de 3 terminalene.

Link to post
JohnS : Ved testing av ladelampekabel ved dynamo til jord, lyser den, og den andre tynne kabelen fra tenning er det strøm på.

 

Hva om du gjør samme test, men da kobler til B minus på dynamo. Lyser ladelampen da?? Selvsagt bare mens motor står stille. Jeg begynner å lure på om det er mangel på kontakt til batteri minus på dynamoen, og da er det vel en mulig årsak til at dynamoene har kollapset tidligere også. Og i så fall bør du nok ikke starte i det hele tatt.

Jeg vet ikke hvordan du har sjekket jordingen til dynamo, men selv om den koblet til jord er det ikke sikkert at den jorden er kontakt med batteri minus. Multimeter kan lyve på det området.

Ellers kan joerg og en del andre adskillig mer enn meg om dette, så får håpe du får hjelp. :thumbsup:

 

Link to post

Nå er jo B minus direkte i godset på denne dynamoen, dvs minus kabelen er koblet til den uisolerte terminalen merket "E" (se bilder og diskusjon over)", så for test av ladelampe vil det bli samme resultat. Selve dynamoen er jo også festet direkte i gods. Hvor denne kabelen er festet i andre enden er uvisst. Motorrommet på Nimbus'en er forferdelig trangt.

Den forrige dynamoen hadde isolert minus. Skal likevel se om jeg kan finne ut av minus kabelen, men jeg antar den går jord ved starteren en plass, og i sammen med batteri minus.

Lurer på om det kan være en motstand parallellkabler med ladelampe i instrumentpanel? I et annet forum fant jeg en tråd som sa at disse dynamoene trenger en viss motstand for å begynne å lade. Hvis denne eventuelle motstanden er røket, kunne jo det være forklaringen på den merkelige løsningen med en løs ladelampe i salongbenken.

Link to post

Hm..Tja nå skriver jo Joerg i et innlegg over her at man må sjekke om de to i T- kontakten ikke er byttet om på den nye. Kan det være noe i det?

Når det gjelder dette med styrken i ladelampen stemmer nok det da jeg har vært ute for det på min forrige båt. Men den dynamoen hadde bare ladelampe og ikke denne T-kontakten som din har. Jeg trodde derfor din er uavhengig av pæras styrke, men mulig jeg er på villspor der.

Dessuten var det et bilde av en dynamo for kort tid siden som viste minustilkoblingen på en dynamo(yanmarmotor), men der gikk minuskabelen innom to terminaler på dynamoens bakside. Problemet er bare at jeg finner ikke den tråden igjen.

Jeg har dessverre ikke mer kunnskap om dette, bortsett fra at jeg ville ikke startet før feilen er funnet, så ikke den nye dynamoen også ryker.

Det kan vel tenkes at feilen ligger utenfor dynamoen også, altså et annet sted i anlegget.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Hei Hegra

Fant tråden, og har lest den med stor interesse.

Begynner å lure på om den nye dynamoen ikke har minus koblet mot jord likevel, og da er vi tilbake til mitt opprinnelige spørsmål: Hva er de to isolerte teminalene nederst til? At det ikke er lys i ladelampe burde jo tilsi at kontakten ikke har forbindelse med minus internt i dynamo.

Om jeg tør å teste det er en annen sak.

Setter stor pris på innlegg ang.saken :-)

Link to post

Hei

Etter en dag med grubling på besøk hos svigermor, var jeg i båten nå nettopp. Prøvde først med en syltynn kabel på den isolerte klemmen nede til venstre(se første bilde i tråden) og mot jord (gods i dynamo) , og joda ..der kom lys i ladelampen når tenningen stod på :smiley:

Fant en litt fetere kabel, og koblet den på samme klemmen, og til en uisolert skrue. Målte først spenningen : 12,72V

Startet motoren, og når jeg gav litt gass...Hurra, ladelampen slukket. :clap: Spenning 14,24 volt.

Nå blir jo egentlig koblingen lik som den var på Hitachi'en (bortsett fra at den går via jord på dynamoen, men det spiller jo ingen rolle, da minus går i motorblokken fra før.(Kunne jo koblet den originale minus kabelen på denne klemmen (den går jo til gods nå, klemme "E", men det er for trangt bak der, og er jo egentlig unødvendig)

Da var det altså feil som en her hevdet, at denne dynamoen har uisolert jord, samt noen andre innspill fra samme som ikke gav meg noe videre svar :thumbsdown:

Nok om det.

Tusen takk til Hegra som virkelig har engasjert seg i saken :smiley:

20131201_221857.jpg

 

20131201_221800.jpg

Link to post

Ja, Worry II . Må man på besøk til svigermor, så må man, selv om man helst skulle vært i båten :wink: , men da passer det bra å gjøre litt fintenking i samme slengen.

 

For å avslutte denne tråden: Da fant jeg ut av det elektriske opplegget i Nimbus'en. Fjernet alt i forbindelse med hovedbrytere som ikke hadde noe der å gjøre (Relè med tilhørende kabler og den tullete ekstra ladelampen som ikke hadde noe inni benken å gjøre) Koblet +kabel fra dynamo på riktig side av hovedbryter start. Når alle brytere er av, skal alt være av etter min mening.(Selvsagt må man da ikke slå av denne bryteren under gange, da ryker sannsynligvis dynamoen, men det står det jo også advarselskilt om).

Nå var det slik at jeg fremdeles målte spenning med hovedbryter start avslått, og det var et uforståelig mysterium. Tok for meg kabel for kabel og målte, og utrolig nok viste det seg at spenningen kom fra +12V kabelen inn på en avslått inverter (DC/AC12V-230V, Nordic Power 1000W) Her må det rett å slett være en oppladet kondensator som lurte meg og multimeteret.(En prøvelampe hadde nok vært et bedre måleinstrument her). Spenningen forsvant ved å slå på og av inverteren uten strøm inn.(Et lite pip og et blink i kontrollampen).

 

Da har jeg 4- hovedbrytere : De to originale Nimbus (AUX for forbruk + Start), samt 1-(rød, venstre) for å gi lading til forbruksbank (får strøm fra Start bryter når den er på) og 1-(rød, høyre) for lading av thruster batteriet framme i baugen(Får strøm fra samme)

Det flotte er at alle kabler er 50 eller 70 kvadrat, og jeg kan da eventuelt få til nødstart fra thruster batt. og/eller forbruk om nødvendig. Så spørs det om jeg skal lage til noen ladeautomatikk så jeg slipper å huske på bryterene, men det får bli en egen tråd :smiley:

1386024520.jpg

Link to post

Prøvde først med en syltynn kabel på den isolerte klemmen nede til venstre(se første bilde i tråden) og mot jord (gods i dynamo) , ......

 

Da var det altså feil som en her hevdet, at denne dynamoen har uisolert jord, samt noen andre innspill fra samme som ikke gav meg noe videre svar :thumbsdown:(...?)

Nok om det.

 

 

Først gratulerer også jeg at du fant ut av denne saken.

Og t.o.m. uten å ødelegge noe ved å lage en direkte jordforbindelse uten å ane hva du holder på med.

 

Sånt kan gå fint galt fordi elektronikk trenger gjerne bare noen få Watt for å bli skadet,

mens også den minste tråden klarer å transportere flere 100A før den blir vaporisert.

 

Det andre, siden du trolig mener meg med siste setningen.

Jeg har ikke fått varsel fra forumet at det kom nye innlegg.

Sånt skjer regelmessig og så må jeg noen ganger aktivere varsling to tre ganger manuell før dette funker.

Jeg aner ikke hvorfor, og t.o.m. Ingar har ikke hatt en forklaring ennå, så er det vel bare så av og til.

 

Det er ikke elementær for meg, men du burde huske at du ikke har noe krav for å få svar og hjelp i det hele tatt.

Å vise da i tillegg sure mine at du ikke ble tatt på hånden, som man pleier å gjøre ellers, er en litt feil reaksjon synes jeg.

I verste fall kunne du også har sendt epost eller IM til meg, skulle tålmodigheten svikte.

 

Teknisk.

En hver dynamokyndige ville antar at dette "E" står for "EARTH".

Dette inntrykket blir forsterket siden den er stanset inn like ved et uisolert skrue.

 

Som jeg skrev vet jeg i tillegg at den finnes som både enpolet og topolt med isolert minus,

topolt i så fall enten med eller uten påstemplet "E" ved minuskontaktet nederst til venstre.

 

Nå har jeg gjort noe som du burde har gjort når du begynte å lure,

nemlig å sende en forespørsel til selgeren om hvordan akkurat denne dynamoen skal tilkobles.

 

Jeg gjorde det nå for moroskyld, bare for å høre om han vet hva han selger.

 

Ønsker en fin tid fremover!

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei Jørg

 

Jeg har nok for lengst sendt melding til selger om hvordan den skal kobles, og inkludert bilder, men fikk ikke noe mere svar.

Har faktisk også snakket med ham, men det var vedr. en liten transportskade, som gjorde at rotor ikke roterte fritt, men tok borti i et punkt. Dette hadde han en elegant løsning på, nemlig å holde i ene halvdel og gi noen forsikte kakk med en hammer på festeøre til andre halvdel frem og tilbake til den gikk fritt. Den hadde rett og slett vridd seg litt pga et kakk under transport.

 

Som du vet nevnte han i første omgang (før jeg kjøpte den) at N skulle være det samme som E, men etter det du sa, samt at jeg har funnet ut at N sannsynligvis er stjernepunktet (Nøytral) i vekselstrøm kretsen, tolket jeg det som at selger sannsynligvis ikke har peiling på koblingen.

 

Har nok søkt den hjelp som er mulig synes jeg. Leverte først den havarerte dynamoen til et renommert dynamoverksted, han åpnet den og fant ut at den var kaputt, bestilte nesten en ny hos han, men båtselger synes det var for gale å betale så mye, og skulle skaffe meg en rimelig.(Visste ikke da at det skulle bli fra Ebay)

Da ikke kontaktene var helt like, spurte jeg både selger og på forumet her. Er klar over hvor lett det er å sprenge dioder, derfor ville jeg sikre meg mest mulig mot å koble feil.

Etter hvert innså jeg at eneste mulighet måtte være at jord var isolert, og var egentlig nokså sikker før jeg først prøvde med den tynne ledningen.

Har montert en del dynamoer før (Eller vekselstrøms generatorer som jeg vil si, men moderator endret min overskrift på denne tråden til "dynamo", samt la til "uoriginal" for sikkerhets skyld, så det var ikke mine ord) så dette er ikke helt ukjente ting.

Har også drevet teknisk salg av bl.a.elektromotorer i 20 år, har også manual på Yanmar motoren med nøyaktig beskrivelse av Hitachi generatoren med koblingsskjema, hvilket er behørig diskutert med elektronikk gutta på jobben, samt at jeg hadde med meg stator med diodebro og regulator fra den gamle dynamoen. Ut fra dette, tok jeg sjansen på koblingen, og det gikk bra :smiley:

Beklager at jeg viste "sure mine" som du sier, men jeg fikk litt dårlig følelse av å ha kjøpt noe dårlige greier, uten egentlig å få svar på det opprinnelige spørsmålet mitt, "hva de to isolerte terminalene" er til.(Kjøpet var jo allerede gjort)

Som du sier man har ikke noe krav på å få svar, men det er jo alltids lov å håpe at noen har vært borti et lignende tilfelle.

Tusen takk for hjelpen Jørg :smiley:

 

Link to post

Ikke noe å diskutere om, i grunn, jeg skjønner jo også deg og at det kan være frustrerende noen ganger.
Men som sagt, jeg får dessverre ikke alle varsel inn som det skulle være..

Men jeg fikk svar av selgeren din for 5 minutt siden, derfor er jeg egentlig her igjen.

Jeg bare kopierer hit:

E is the same B - AND THE WHOLE HOUSING IS B - GROUND....


Da vet vi hva man skal synes om det...og får bekreftet at man helst burde få alt skriftlig.

Det eneste gode for selgeren (og "deg") er at dynamoen jo ikke starter så lenge den ikke får minus,

ellers heter det "adios diodos" og skulle det skje med last på kan t.o.m. statoren brenne opp.

 

En ting til: "N" som du også fant ut at det er stjernepunkt finnes ikke på originale Hitachi, det samme med "nestbeste".

Poenget er det samme som jeg skrev før, det finnes 4 forskjellige.
Og siden du jo (nå synlig) egentlig vet hva vi snakker om forstår du sikkert også hvorfor jeg varsler.

Igjen, lykke til !

 

:seeya:
Jørg

 

ps: Terminalene er vanligvis isolert for å isolere?
Men på original Hitachi er det bare den ene nederste som er isolert, nettopp B-, og selvfølgelig B+

 

ps2: Sorry, en lang dag og reaksjonen begynner å svikte.

Original Hitachi får du ikke "slått" i noen retning, bortsett av noen tiendeler er lagringen justert.

Hvis du nå både kunne og måtte slå dynamoen til rette ville jeg åpne og kontrollere den.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...