JohnS Svart 4.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2013 Bare en liten kommentar. At min nye dynamo (og den gamle også for den saks skyld) har isolert jord (B minus) er det jo ikke tvil om, uansett hva selger hevder. Finnes der en dings av en million med et avvik, eller feil er det alltid jeg som får den. Slår ikke feil.(Sist på flyet hjem fra syden forrige søndag, vi hadde forhåndsbestilt mat, men selvfølgelig i akkurat min forpakning var der ikke kniv å skjære opp kjøttet med) Ellers var der sikkert ikke mer en tiendedels millimetre jeg måtte dunke dynamoen med for at rotor skulle løpe fritt. Hadde veldig lyst å åpne den, men pga garantien på 1-år gjorde jeg ikke det, men ringte til selger i Kanada, som det stod på følgebrevet at man skulle gjøre ved den aller minste klage eller feil. Hitachi'en har nøyaktig samme konstruksjon, og lagerskjoldene (ende dekslene) ser ut for å være støpt i samme form, så tror ikke der ville vært noen forskjell på akkurat den biten. Vedr. som Jørg skriver: "Men på original Hitachi er det bare den ene nederste som er isolert, nettopp B-, og selvfølgelig B+" Er nok dette ikke helt riktig, iallfall ikke på den Hitachi dynamoen jeg har (hadde). Begge de to nederste terminalene er isolert vekk i fra huset, og begge er egentlig samme koblingspunkt. (Altså B minus, og begge boltene er fysisk festet i samme platen under, og hensikten med 2stk. er nok sikkert for samtidig å danne feste for hele diodebroen i huset. På bildene ser man også at B+ til høyre er isolert vekk fra samme plate.(Nederste bilde) Er sikkert samme kobling på min nye, men jeg har ikke tenkt å teste det ut, nå funker den jo, og jeg har fått kontroll på det elektriske i båten Nå er tankene gått over til andre ting i den nyinnkjøpte båten som krever litt gransking, så denne tråden er avsluttet fra min side (Likevel litt vanskelig å la vær å kommentere hvis man ikke er helt enig, som for dette innlegget f.eks.) MVH JohnS Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2013 .Begge de to nederste terminalene er isolert vekk i fra huset, og begge er egentlig samme koblingspunkt. (Altså B minus, og begge boltene er fysisk festet i samme platen under, og hensikten med 2stk. er nok sikkert for samtidig å danne feste for hele diodebroen i huset. ...som ikke er noe annet enn logisk.. Ellers ville denne skruen enten gi negativ tilkobling til hus (da blir det enpolet), eller positiv tilkobling til hus (som resulterer direkte kortslutning et sted så sant ikke hele anlegget er konsekvent topolet). Jeg aner ikke hva jeg samtidig tenkte på da jeg skrev i går, men fremtidig skal jeg tar kvelden når jeg først skjønner at det er på tide. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JohnS Svart 4.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2013 Flott, da er vi enig Jørg Takk for dialogen, nå har jeg lært mye også. John Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 En liten, men viktig, detalj vedr. denne saken: Det viste seg at remskiven på den nye dynamoen var for Z-profil (10mm) rem, mens den gamle hadde skive for A-profil (13mm). Heldigvis var det mulig å bytte over skiven fra den gamle til den nye, uten å måtte demontere dynamoen. Egentlig bare flaks at det gikk, da skivene i dette tilfellet sitter på glatt aksel, og er avhengig av at mutteren er godt tiltrukket for ikke å slure. Viktig at alle skiver er for samme remprofil, ellers slites remmen veldig fort ut,og ryker. Samme remmen driver som oftest også vannpumpen,så den er en kritisk komponent. En kollega i båtforeningen måtte påkalle berging nettopp pga dette. I hans tilfelle var den ene skiven for bred, slik at remmen bunnet, dette medførte sluring,remmen brant opp,og motor mistet kjølingen. Sitér dette innlegget Link to post
kjetmath Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 (redigert) Hei. vet det er en gammel tråd, men prøver likevel. Jeg har kjøpt samme dynamo som deg... men lurer litt på koblingen? Har du noen bedre bilder? jeg er ganske grønn når det gjelder slikt Redigert 6.Mars.2015 av kjetmath (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 3.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Til info, siden jeg liker å avslutte slike tråder : Etter snart 7-års drift, valgte jeg å gå til innkjøp av en svindyr original Yanmar dynamo, 55A til kr.10.000,- (Den uorginale kostet kr.1400,-) Var begynt å bli litt slark i lagrene, samt den var begynt å gi litt lav ladespenning (Kun vel 13V) Nå er jeg oppe i en 14,2V Jeg kan sikkert overhale den gamle, om jeg får tid en eller annen gang Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 JohnS skrev for 1 time siden: Til info, siden jeg liker å avslutte slike tråder : Etter snart 7-års drift, valgte jeg å gå til innkjøp av en svindyr original Yanmar dynamo, 55A til kr.10.000,- ...ui... håper at det er noe skrivesleif, fordi 10.000,- er kanskje litt mye. Med f.eks. bare 1.500,- mer kunne du ha fått en 60-series Balmar 100A som komplett sett med MC-614 regulator og sensorer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JohnS Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 10.000,- er nok korrekt. Kjøpt hos Viknes i nabolaget her. Båten er så godt som solgt nå, så hadde ikke tid å dille med det? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.