Jump to content

Kobling av uoriginal dynamo for Yanmar?

JohnS

Recommended Posts

Bare en liten kommentar.

At min nye dynamo (og den gamle også for den saks skyld) har isolert jord (B minus) er det jo ikke tvil om, uansett hva selger hevder.

Finnes der en dings av en million med et avvik, eller feil er det alltid jeg som får den. Slår ikke feil.(Sist på flyet hjem fra syden forrige søndag, vi hadde forhåndsbestilt mat, men selvfølgelig i akkurat min forpakning var der ikke kniv å skjære opp kjøttet med)

Ellers var der sikkert ikke mer en tiendedels millimetre jeg måtte dunke dynamoen med for at rotor skulle løpe fritt. Hadde veldig lyst å åpne den, men pga garantien på 1-år gjorde jeg ikke det, men ringte til selger i Kanada, som det stod på følgebrevet at man skulle gjøre ved den aller minste klage eller feil. Hitachi'en har nøyaktig samme konstruksjon, og lagerskjoldene (ende dekslene) ser ut for å være støpt i samme form, så tror ikke der ville vært noen forskjell på akkurat den biten.

Vedr. som Jørg skriver:

"Men på original Hitachi er det bare den ene nederste som er isolert, nettopp B-, og selvfølgelig B+"

Er nok dette ikke helt riktig, iallfall ikke på den Hitachi dynamoen jeg har (hadde).

Begge de to nederste terminalene er isolert vekk i fra huset, og begge er egentlig samme koblingspunkt. (Altså B minus, og begge boltene er fysisk festet i samme platen under, og hensikten med 2stk. er nok sikkert for samtidig å danne feste for hele diodebroen i huset.

På bildene ser man også at B+ til høyre er isolert vekk fra samme plate.(Nederste bilde)

Er sikkert samme kobling på min nye, men jeg har ikke tenkt å teste det ut, nå funker den jo, og jeg har fått kontroll på det elektriske i båten :smiley:

Nå er tankene gått over til andre ting i den nyinnkjøpte båten som krever litt gransking, så denne tråden er avsluttet fra min side :smiley:

(Likevel litt vanskelig å la vær å kommentere hvis man ikke er helt enig, som for dette innlegget f.eks.)

MVH

JohnS

20131204_110540_jpg_jpg.jpg

20131204_111120_jpg_jpg.jpg

.

Begge de to nederste terminalene er isolert vekk i fra huset, og begge er egentlig samme koblingspunkt. (Altså B minus, og begge boltene er fysisk festet i samme platen under, og hensikten med 2stk. er nok sikkert for samtidig å danne feste for hele diodebroen i huset.

...som ikke er noe annet enn logisk..

Ellers ville denne skruen enten gi negativ tilkobling til hus (da blir det enpolet),

eller positiv tilkobling til hus (som resulterer direkte kortslutning et sted så sant ikke hele anlegget er konsekvent topolet).

Jeg aner ikke hva jeg samtidig tenkte på da jeg skrev i går, men fremtidig skal jeg tar kvelden når jeg først skjønner at det er på tide.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 4 uker senere...

En liten, men viktig, detalj vedr. denne saken:

Det viste seg at remskiven på den nye dynamoen var for Z-profil (10mm) rem, mens den gamle hadde skive for A-profil (13mm). Heldigvis var det mulig å bytte over skiven fra den gamle til den nye, uten å måtte demontere dynamoen. Egentlig bare flaks at det gikk, da skivene i dette tilfellet sitter på glatt aksel, og er avhengig av at mutteren er godt tiltrukket for ikke å slure.

Viktig at alle skiver er for samme remprofil, ellers slites remmen veldig fort ut,og ryker.

Samme remmen driver som oftest også vannpumpen,så den er en kritisk komponent. En kollega i båtforeningen måtte påkalle berging nettopp pga dette. I hans tilfelle var den ene skiven for bred, slik at remmen bunnet, dette medførte sluring,remmen brant opp,og motor mistet kjølingen.

• 1 år senere...
  • 5 år senere...

Til info, siden jeg liker å avslutte slike tråder : Etter snart 7-års drift, valgte jeg å gå til innkjøp av en svindyr original Yanmar dynamo, 55A til kr.10.000,-

(Den uorginale kostet kr.1400,-)

Var begynt å bli litt slark i lagrene, samt den var begynt å gi litt lav ladespenning (Kun vel 13V)

Nå er jeg oppe i en 14,2V

Jeg kan sikkert overhale den gamle, om jeg får tid en eller annen gang :smiley:

JohnS skrev for 1 time siden:

Til info, siden jeg liker å avslutte slike tråder : Etter snart 7-års drift, valgte jeg å gå til innkjøp av en svindyr original Yanmar dynamo, 55A til kr.10.000,-

...ui... håper at det er noe skrivesleif, fordi 10.000,- er kanskje litt mye. :smiley:
Med f.eks. bare 1.500,- mer kunne du ha fått en 60-series Balmar 100A
som komplett sett med MC-614 regulator og sensorer.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...