CaptnT Startet 29.November.2013 Link til dette innlegget Startet 29.November.2013 Hei! Jeg har planer om langtur (ett år), og planlegger derfor å utstyre båten (30 fot seilbåt 80-tallet) med diverse elektronikk, spørsmålet er bare hva, når det kommer til fart, navigasjon, vær osv....båten har ingenting annet enn VHF og en gammel gps som bommer med noen kilometer..... Jeg er student på budsjett så prøver å ikke bruke ALT for mye... Jeg er enda ikke helt klok på hvilke dingser som snakker med hvilke, og hvilke som ikke gjør det, også vet jeg ikke hvor mange skjermer jeg trenger osv.. Foreløpig har jeg sett for meg to scenarioer, da jeg tror jeg trenger GPS, elektroniske kart (selvfølgelig med papir ved siden av), radar, AIS, fartsmåler, ekkolodd og vindmåler. (Noe jeg har glemt? - Skal også ha solceller og vindgenerator tenker jeg, men det foregår på "andre siden" av batteriet) 1) Kjøpe kartplotter ( som jo har gps innebygd? ) Koble til vindmåler, fartsmåler, AIS Overlay og radar Overlay. pluss ekkolodd som egen maskin ved siden av, evt koble alt sammen til samme skjerm. Spm som dukker opp her: - Fordeler/ulemper? - Blir det for mye på en skjerm? - Lar ting som radar og AIS seg lett skru av slik at man bare har kart? - Strømforbruk ? # Elektroniske kart er jo svindyrt, om man skal atlanteren rundt i hvert fall... 2) Bruke karttjenesten OpenCPN på en pc, koble til radar og AIS. Egen vindmåler, egen fartsmåler og eget ekkolodd Spm her: - PC bruker mer strøm? Dumt å måtte ha denne på for å bruke radar og AIS? - Fordeler/ulemper? - Noen synspunkter på hvor mange skjermer som er håndterbart/praktisk? Takker for alle svar! Også om noen har andre komplette opplegg som fungerer godt settes det stor pris på! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 (redigert) Det virker på meg som du skyter endel over mål. Du sier at du er student og ikke vil bruke for mye. Det høres ut som at du planlegger å seile alene. Du har to hovedalternativer som jeg ser det, andre mener sikkert noe helt annet: Kartplotter, VHF, ekkolodd, kompass og radar. Kartplotter har GPS innebygget, da trenger du ikke en egen GPS. Du kan også kjøpe VHF med innebygget GPS. GPS erstatter også loggen (fartsmåler) GPS-fart og fart gjennom vannet kan i teorien si noe om strømmen, men hvis du ikke har gjort hjemmeleksen din i forhold til å undersøke når strømmen snur, hvor den er sterkest osv er det lite du kan gjøre når du er midt utpå annet enn å banne. Radar kan settes opp med Proximity alarm, det erstatter en egen AIS. Vindmåler har du ikke bruk for med mindre du syns det er gøy, og for å skryte på puben når du kommer frem. GPS (uten kart) papirkart , ekkolodd, AIS og VHF (eventuelt med GPS, da kan du skippe egen GPS) Kornelia (dvs undertegnede og kona) hadde alternativ 2 på en tilsvarende tur, dvs vi hadde ikke AIS. Til gjengjeld hadde vi en værfaks. Vi hadde også en strobe montert inni en kombinert tricolour og ankerlanterne. Den var kjekk både når vi la oss bi i den engelske kanal, og nfor å vise gjester hvor båten lå. Generelt synes jeg stemningen, spesielt på BP, er at man ikke kan ha nok elektroniske hjelpemidler. Det at det finnes en dings som kan kjøpes for penger betyr ikke den er nødvendig for å dra på tur. Det viktigste sitter uansett mellom øra. Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg anbefale deg å kjøpe noen gode (dvs engelske...) bøker om navigasjon, vær, passage guides osv. Og gå gjerne på noen kurs i tillegg (de kan godt være på norsk...) Andre tanker: Du trenger en form for selvstyring, spesielt hvis du seiler alene. Autopilot virker alltid, helt til den ikke virker i det hele tatt. Den bruker også strøm. For å redusere sannsynligheten for at den konker før du har kommet til Biscaya bør du legge endel penger i den så du kan montere den rett på rorkvadranten , dvs beskyttet under dekk (hvis du har rorkvadrant, da) En pilot montert i cockpit står alt for utsatt for en slik tur. Problemet er også at de ikke er sterke nok når det begynner å røyne på, og det er da du trenger den mest. På en slik tur må du regne med å slite ut to, kanskje tre eller fire slike rorkult eller rattpiloter. Et vindror bruker ikke strøm. Det koster omtrent det samme som en god autopilot, og det virker bare bedre hvis det blåser mye. Når det ikke blåser virker det naturlig nok ikke, og heller ikke hvis du går for motor. Det fungerer ved at det reagerer på skiftende vindretning i forhold til båten, det vil si at båten, eller vinden dreier. Når du motrer i lite vind kommer alltid vinden forfra, uansett hvilken kurs du har. Hvis dere er flere ombord ville jeg ventet med radar til jeg følte at det kom til å bli bruk for den. Det vil alltid være en på vakt, og langs en standard rute på ett år er sjansen for tåke ekstrem lav. Vi opplevde det på vei til Canada. Et fastmontert horn bør du ha, og "horn på boks" i reserve. Problemet med bokshorn er at de fryser hvis de brukes over lang tid. Hvis du er usikker er kanskje en AIS ikke alt for dyr. Husk at du skal ha plass til antenner og strøm til all leamikken også! Lykke til! Redigert 29.November.2013 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
S/Y Emma Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Det ene drar med seg det andre. Som Herman sier: husk at du skal ha strøm til alt. Hvor stor batteribank har du, og hvordan har du tenkt å lade den? Vi også planlegger langtur, og med den elektronikken vi har om bord nå krever det så mye strøm at vi skal legge 20.000,- i nytt solcelleanlegg og 700 Ah batteribank. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
CaptnT Svart 29.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Takker for svar, Ja, planlegger kanskje å seile alene. Batteribanken skal også oppdateres, solceller og vind/slepegenerator skal stå for lading. Styring; har ingen planer om å kjøpe autopilot, men har holdt på en god stund med å lage et eget vindror, skal ikke dra før i 2015 så det skal selvfølgelig testes osv før avreise. Jeg tar også kurs om det ene og det andre, og leser alt jeg kommer over, det har jeg gjort i mange år allerede.. Jeg skal kun ha strøm til dette, ikke noe varmt vann, kjøling, frys, aircondition eller andre ville luksuser. Har aldri hatt og trenger heller ikke.. Jeg er ikke helt i mål med planlegginga enda, så dette er mest for å høre hvor jeg skal sikte. Det skal også sies at jeg vil ha det essensielle, og da minst mulig av elektrisk utstyr, da båten som sagt ikke har noe av dette og jeg har seilt hele livet uten, kun holdt øynene åpne og på papirkart. En annen grunn til at jeg vil oppdatere er at jeg vurderer ARC-regattaen ( om jeg får med meg mannskap ) Der må man ha AIS. Radar må man ikke ha, er det noe poeng i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
Leieskipper Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 Jeg vil nå si at autopilot og radar begge to er must for langtur. Særlig hvis du skal seile alene. Jeg har vært ute i dritvær uten autopilot og radar før, og det er jammen ikke noe gøy. All konsentrasjon går til å holde båten nogenlunde på kurs, du ser ingen andre, og ingen ser deg. Det er ikke en selvfølge at du blir oppdaget på større båter sin radar i mye sjø heller. Om autopilot bruker strøm, så får man i alle fall litt avlastning til å styre i perioder om man blir sliten, må på do, spy, navigere eller håndtere seil osv. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 (redigert) Hvor til og i hvilket farvann planlegges langturen? Det er etter mine begrep et vesentlig poeng. Det er svært mange områder for langtur hvor en klarer seg utmerket med det en har for vanlig norsk kystseilas. Men en skal ikke glemme at Norskekysten er ett tøft farvann og Nordsjøen er kanskje klodens tøffeste. Skal du delta i ARC så vil du få en liste mener jeg over nødvendig utstyr for å delta og evnt. ekstra. Anbefaler deg å alle fall til å gå på langturssidene "Sorgenfri" og/eller "langturseilerne" på facebook. Redigert 1.Desember.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 GPS, reserve GPS, ekkolodd og VHF. Pc med kart samt overseilingskart. Helt uforsvarlig i følge mange, men mer enn mange hadde i gamle dager. Har hatt radar på to langturer, blitt brukt lite. Men kjekt i Nordsjøen en gang. Aleneseiling er det kjekt med radar med kollisjonsvarsling, men så var det budsjettet da. Ville hatt med billigste autopilot på rorkulten, kun til bruk ved motorkjøring. Vindmåler er ikke nødvendig. Kartplotter med kart bra i Norge, men dyrt og drar strøm. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 Hvis du skal ha dybdemåler vil jeg anbefale å kombinere dette med en farsmåler (logg) i et kombi-instrument.GPS'en viser hastighet ifh land, men loggen viser hastigheten gjennom vann.Veldig greit for å finne ut om du har motstrøm eller medstrøm og hvor mye. Sitér dette innlegget Link to post
CaptnT Svart 2.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 Satser på vindror for styring, Tenker meg melkeruta så langt, og har lyst til å seile ARCen, så har sett over lista deres, men det kan være mye utover det som står der som er bra å ha. Kombiinstrumenter høres i hvert fall lurt ut.. men drar en kartplotter så mye strøm? mer enn om man har AIS og radar på hver sin skjerm? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 Du bør ha en enkel strømgjerrig GPS, AIS transponder med display - og en effektiv radar reflektor. Disse er i bruk 24/7 og du må derfor holde strømforbruket til et minimum. Du henter AIS og GPS til OpenCPN fra AIS transponderen ved behov. Vind, dybde og logg er et must. Ha gjerne med en håndholdt GPS med 12v tilkopling som backup. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
ReidarS Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Hva med Garmin 720 med kart + evt radar, Garmin 5XXs som ekkolodd/reserveplotter (inkl giver med fart+temp), VHF og AIS transponder. Alt koblet sammen med NMEA 2000. Alle data + evt andre NMEA 2000 sensorer kan vises på begge skjermene eller på multifunksjonsinstrumenter som feks GMI 10. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Hva skal du se etter på alle de skjermene når det er to uker siden du så land sist og to uker til du venter å se land. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Fant en snasen AIS transponder som har separat skjerm, men som også kan kobles til kartplottere. Praktisk, så slipper man å ha strømkrevende plottere på hele tiden. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Eg har ingen seilererfaring, men trudde at radar kanskje er det viktigste.. Og en liten strømgjerrig vanntett plotter til å vise fyr og staker innaskjærs når papirkart ikkje liker seg ute. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ReidarS Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Skulle jeg startet fra scratch med å kjøpe instrumenter ville jeg gått for kun NMEA 2000 instrumenter. Forenkler oppkoblingen betraktelig.... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 (redigert) Hva skal du se etter på alle de skjermene når det er to uker siden du så land sist og to uker til du venter å se land. Jeg vil tro at en aktiv radarreflektor er en strømgjerrig og relativt billig løsning for å unngå å bli nedrent av større skip utpå der ? Men du får vel ikke noen alarm selv da, eller kan man koble til alarm slik at dersom en aktiv radarreflektor får inn radarsignal fra andre, så kan det pipe ombord hos deg også ? Med ett vindror og en GPS for å sjekke posisjon ett par ganger i døgnet i tilleggså har man vel en strømgjerrig og grei løsning ? Redigert : Jeg googlet litt, og det ser ut for at man som standard eller som tillegg kan ha alarm på en aktiv radar reflektor : ALARM FACILITIES SeaMe only has a visual alarm as standard. Optional .90mA buzzer is around £40.00 Active-X has triple alarm facility as standard ie visual alarm, audible switchable alarm AND facility for 8A extension alarm. ***** Det betyr vel at du får alarm når det er båter med radar i nærheten, og det må vel være like bra som AIS mottaker, pluss at det er like sannsynlig at de ser deg som om du hadde AIS type B transponder ?. Men dette er nok en løsning som ikke gir like mye mening i en travel led oppunder land Redigert 17.Desember.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 (redigert) Jotronen som jeg har har en utgang som går høy når den blir trigget av en X-bånd radar. Dersom jeg skulle på langtur? VHF. m/backup. Vindmåler. Logg. Mini-C med "Distress" knapp. Macbook Air med Maxsea Time Zero. Backup GPS. Navtex. SART EPIRB. Av dette vil det kun være Mini-C og logg som er påslått hele tiden. Redigert 17.Desember.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2013 Epirb Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirT Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Fant en snasen AIS transponder som har separat skjerm, men som også kan kobles til kartplottere. Praktisk, så slipper man å ha strømkrevende plottere på hele tiden.Grei den AISen, men spekulativ prissetting. Prisen er UTEN GPS antenne. I manualen står det at AISen leveres med denne inkludert. Med GPS skal de ha nesten 8000..... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
pacuare Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Å seile på havet er noe helt annet enn kystseilas. Grunner er ikke ett tema, så lenge en holder noen nautiske mil fra land er det dypt. Man sjekker kartet, men finnavigering er det ikke. Navigasjon er stort sett å sette en strek på GPS'en og prøve å følge linjen. Havnene er bare å gå rett inn i. I Europa fungerer Ipad veldig bra. Derfor ville jeg valgt en enklest mulig GPS, gjerne uten farger og liten skjerm for å kutte pris og strømforbruk. Strøm er kritisk, jo mindre dubbeditter jo mindre lading. Ekkoloddet trenger en bare når en skal ankre (og da er det vikig, i caribien så ligger man stort sett for anker hvis man ikke skal svi mye penger), dermed kjekt å skru det av for å spare strøm. Logg er heller ikke nødvendig å ha på. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 (redigert) Regner med reisen starter i Norge, og at turen går mot sør?. Aldri i livet om jeg ville tatt meg retning den engelske kanal uten radar, kartplotter, AIS-transponder og autopilot. Det er selvfølgelig mulig uten, men nytteverdien overstiger kostnaden med stor margin. Stemningsbilde : Redigert 18.Desember.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 18.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2013 Den engelske kanal er hektisk, men har gått gjennom der uten alt du vil ha Fremtia. Vi hadde GPS (bare med possisjon), logg, ekkolodd og vidror. Dette begynenr å bli noen år siden... Vi var 3 personer om bord. All trafikk går i soner, det som er hektisk er å krysse leden. Ellers er det greit. Var i området i sommer, men hoppet av etter Biskaya, gikk dermed glipp av den engelske kanal i år. Hadde jeg seilt engelske kanal alene hadde det blitt seiling langs kysten på en av sidene, ankre opp og sove når det er motstrøm. Tar litt mer tid, men tid har man da når man er på langtur. Må ikke gå engelske kanal, Calidonen kanalen er ett godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.