MYVIVERA
Erik skrev On 29.11.2013 at 14.14:Hei.
Burde muligens vist dette, men spør likevel
![]()
Jeg vet at det på fyrlykter med fargesektorer bare er hvitt lys som viser led, og at rødt eller grønt ikke sier noe om hvilken grøfte kant man befinner seg i uten å sjekke kart (sitert fritt etter Poseidon
)
Men er det noe fast system i om lykter (med bare en farge) bør passeres på ene eller andre siden? Tenker da noe ala ledmerker som er røde og grønne.
Ser at det veldig ofte er slik at seiler man nordover med leden så skal man ta rød lykt mot rød lanterne og grønt på grønt. Men det er også endel tilfeller der det er konsekvent motsatt, og atter andre tilfeller der det virker mer vilkårlig, altså lykter med begge farger på begge sider av en naturlig led.
Er de mønster og systemer jeg synes å se bare tilfeldige, eller er det noe system som ligger bak fargevalget man har gitt en lykt ?
Eller er det kanskje slik at lykter med visse karakteristikker (feks F-Fixed) er konsekvente, mens andre karakteristikker ikke er innordnet samme system ?
Leter jeg etter en orden som ikke finnes, eller er det noen tommelfinger regler på dette ?
PS : JA, man må alltid sjekke kart, men det er likevel kjekt å greie å dekode det man ser rundt seg mest mulig på direkten også da...
58˚51.548 N 9˚26.095 E for meg er dette ett slikt område (skåtøyroa) som som du beskriver med tanke på lanterner og ledens retning. Ser ut som leden går motsatt på denne siden av øya.