
HansH
Må ellers også berømme Kystverket for veldig bra arbeid med forbedre mye av merkingen innaskjærs med de "nye" sjømerkene. Med denne typen utforming får man både en klar pilangivelse som viser på hvilken side av en grunne man skal gå (gir økt sikkerhet ift bare en enkel søyle eller stake), samt at det etterhvert blir mange flere av merkene som har en lanterne som lyser rød eller grønn.
Prøver alltid å følge ekstremt godt med på posisjon, merking osv underveis, og synes denne nye typen gjør innseiling på nye steder mye enklere og intuitiv. Selv med to 12-tommere på fly'en kan man miste oversikten i ukjent farvann. Da er denne typen visuelt hjelpemiddel veldig kjekt som supplement.
En kritikk til samme Kystverk er at de gjerne kunne gått mer aktivt ut til småbåtfolket og informert om at de endrer fargesektorer på fyrlykter. I praksis innebærer det at svært mange seiler rundt med plottere som kan være ordentlig skumle når man mest trenger dem, dvs i mørket.
Ideelt sett skulle man jo alltid ha gyldig abonnement på oppdatert sjøkart på alle plottere, pad'er og telefoner. I praksis er det antakelig enten for dyrt eller for komplekst for mange. Da er det nyttig å bli minnet på at man absolutt bør ta et skippertak(!) på dette nå før sesongstart.
Kan jo legge til at i "gamle" dager så var en del av jobben ombord på Marinens fartøyer å tidvis oppdatere papirkatene ombord med EfS (Efteretninger for Sjøfarende). Det var en nitidig, men viktig jobb for å holde kartsystemet ajour med pennerettelser. Selve tjenesten finnes fortsatt men er vel nå i hovedsak digital.