Matros77 Startet 29.November.2013 Del på Facebook Startet 29.November.2013 Hei Jeg har dummet meg ut, å lurer på om dere kan hjelpe meg med noen spørsmål. Har kjøpt meg en Saga7000. Tidligere eier har ikke vært så flink med vedlikehold, så jeg holder på å fikse på båten. Jeg begynte å skru på beholderen på pakkboksen på roret. I mitt uvitne hode, så tenkte jeg det skulle preseses gris til det kom gris ut på toppen. Fyllte beholderen med gris, og brukte rørtang til å presse det inn. Bevegde på roret fram og tilbake. Tilslutt begynte den store skruen på toppen å skru seg ut når jeg bevegde roret. Skrudd da igjen skruen med tang, å da kom noe hvit plast ut (se bilde). Jeg ga meg ikke der.. Gjorde det samme med pakkboksen på drevet ved proppellen. Der var det liksom inngen ende på hvor mye gris det var plass til. Tror jeg fyllte på 4-5 beger med gris, før jeg tok til fornuft. Men der brukte jeg ikke tang. Det var liksom ikke så mye motstand. Nå har båten ligget på sjøen i to døgn. Kan ikke se noe vannlekasje. På bilde av pakkboksen på drevet, så er det litt gris som kommer ut ved selve stangen. Usikker om det var der før. I morges hadde jeg motoren i gang framover i sakte fart når jeg lå fortøyd i marinaen Har nå lest en del om pakkboks, å skjønner litt hva det går i, og att jeg har dummet meg virkelig ut. Mitt spørsmål er: Er det fare for att båten kan lekke inn vann å synke? Kan jeg kjøre med båten? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 30.November.2013 Del på Facebook Svart 30.November.2013 Har lignende akselsystem og gjort samme tabbe selv, presset inn altfor mye fett som da gikk inn i den svarte belgen. Akslingen gikk rimelig varm på marsjfart, men ikke verre enn at jeg kunne ta på den. Etter 7-8 timers gange kom det litt vann i kjølsvinet, altså hadde jeg fått tilbake vannkjølingen. Skrudde da liiiit på fettkoppen og siden har jeg hatt tett akselgjennomføring ved stilleligge, men litt vanninntrenging ved høy fart (over 14 knop og 2700 O/min). Tror jeg har simmerringer som retning, og da skal det egentlig ikke lekke. Du har sannsynligvis lissepakning og ørlite vanninntrenging er normalt for denne. Håper dette ga litt oppklaring; ellers er det nok av kunnskap her på forumet som sikkert kommer på banen. Sitér dette innlegget Link to post
Matros77 Svart 2.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2013 Hei, å takker for svar. Fint å høre att det ikke bare er meg som gjør dumme ting :-) Nå har historien utviklet seg også. Skulle ut å kjøre litt forsiktig bort å fylle tanken med diesel. Da jeg bakket ut fra båsen, så fikk jeg roret i propelen. Måtte ha slepehjelp tilbake., mye styr. Men det var ett problem nr2 som oppsto, å inngenting med pakkboks å gjøre. Var en ødlagt styrekabel som var midlertidig reparert.., å den måtte jo ryke tilslutt. Mangen overaskelser.. Det ble da til att båten er heist opp på land. Heldigvis var det ikke store skader på ror og propell. Litt småsparkling på roret som jeg får ta til våren når det er varmt i været. Men tilbake til pakkboks. Nå har jeg to gammle fagfolk som sier to forskjellige ting. Han som har fysisk sett på det, mener att jeg bare trenger å skru opp skruen på roret. Putte pakningen nedi igjen, å skru på igjen skruen. Pakkoksen på drevet, der foreslår han att jeg tar ut fettet som er i fettskruen, skrur på igjen fettskruen, å kjører. Sånn som egentlig du har gjort. Noe av fettet havner til sjøs å noe havner inn igjen i fettskruen. Til våren kunne jeg skru den litt inn. Han andre mener jeg skal ta ut pakkningen på begge to, å erstatte med ny. Båten lekker ikke vann i disse dagene den har ligget på sjøen, å om det begynner å lekke, så snakker vi vel om dråper? Så jeg er mest giret på å bare fikse styrevaieren til roret, å slippe båten på sjøen igjen, å tar den opp til våren igjen. Høres det ut som en bra plan? :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Om den ikke lekker vann så ville jeg ikke ha gjort annet enn å følge litt med på evt. varmgang fremover. Og vær forsiktig med smøringen heretter. Det er ikke stort som skal til, en kvart tørn på koppen 3-4 ganger i året er plenty.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Enig. Sjekk temperatur. Det eineste problemet med for mykje grease, er at du kan hindre vannkjøling som nevnt. La skruen være litt løs framover våren. Anngående roret, de aller fleste båter har endestoppere, kanskje det kan lages til noe enkelt ? Flaks at slik midlertidig reparasjon ryker på denne årstida då, og nesten i bås Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Matros77 Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Skrudde av skruen på roret i dag å tok vekk den hvite pakkninge. Det er ikke mye plass til noe pakkning imellom røret og stangen. Den pakkningen ser ut som gjengeteip. Kan tenke meg den skal ligge surret rundt stangen, så kommer skruen å presser den ned imellom, å holder den på plass. Men er det virkelig gjengeteip som skal brukes? Han i butikken sytes det var veldig rart. Han så på pakningen, å konkludertet med att det var gjengeteip, men han likte det ikke. Stopperen på roret var en ledning som holdt igjen plastskruen som var knekt. Jeg syntes det så så idiotisk ut. Tok vekk ledningen, å teipet sammen plastdekselet. Det holdt i 2sekunder, så sa det pang. Jeg ante ikke att den ledingen faktisk skulle holde igjen hele roret! Nå har jeg festet en 3mm waier fra kabelholderen, å bort til selve roret. Er veldig fornøyd med resultatet. Roret er sentrert, å lik vandring på begge sider :-) Han i butikken var ikke like fornøyd med den waieren. Han ville selge meg en helt ny styrekabel. Jeg syntes det er unødvedig. Waieren må vel holde!? Har ikke bilde av waieren. Snakket med en eldre mann her i sted. Han mente jeg måtte være veldig forsiktig med å sjøsette båten igjen uten å bytte talgpakkning i pakkboksen på drevet. Når vannet kommer, så kan det komme fort. Det syntes jeg høres rart ut. Er så mangen erfarne folk som har så forskjellige meninger. er 50/50 om jeg skal bytte eller ikke. Jeg er mest giret på å ikke bytte. Det lekker ikke vann. Liker ikke å skru på noe som virker. Kjører jeg den rolig noen timer, bli sakte varm, grisen blir flytende å forsvinner til havs, og problem løst. Båten må alikevell opp igjen til våren når det er varmt i været, så jeg får sparklett igjen skaden på roret. Kan vell eventuelt bytte pakning da, hvis det skulle no lekke så mye vann. Har innstalert automatisk lensepumpe hvis katastofen skulle inntreffe :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Ingen grunn til å bytte pakning på akslingen. Du har fortsatt mye å stramme på der. Husk at den skal lekke litt, 2-3 drypp i minuttet minimum... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 (redigert) For å unngå å få ror i propellen er det lurt og lage en stopper av en passe tynn kjetting. En feil mange gjør ved sjøsetting er å ikke lufte pakkboksen, da det som regel blir en luftlomme i hylserøret og da får pakkboksen ikke vann kjøling og går varm.. I ror hylsa skal det inn noen tynne ringer av talgpakning. Redigert 4.Desember.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Matros77 Svart 19.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2013 Har fått båten på sjø igjen, og allt i orden :-) Kjøpte en 4mm talgpakkning til roret. Klemte den flat, så den passet inne i mutteren. Fikk to lag oppå hverandre som ligger nå oppå kanten på røret. Var en fagmann som hjalp meg :-) Han skrudde til krisekoppen, så den er ganske stram nå. Hn sa att den bør etterteites etter de 2 første turene jeg hadde. Har hatt noen turer nå, men har ikke skrudd på den, er ganske stram. Det er ikke noe vannlekasje, å allt i orden :-) Har fått sentrert roret, så det er like meye sving til stybord, som til barbord. For å få styre i rett posesjon, løsnet jeg på waier fremme ved styre, å satt styre i senter når roret var i senter, å satt på waier igjen. Enkel ting, når jeg kom lett til. For att roret ikke skal slå borti propellen igjen, så festet jeg den med en liten waier som stopper den. Har ikke byttet kabel fra styre til ror. Pakkboks tildrevet har jeg ikke gjort noenting med. Har kjørt sakte til å begynne med, å økt på litt etter vært. Har ikke kommet opp i noe tempratur, og den er tett og fin. Tyter litt gris ut av drevet og pakkboks, men er veldig lite. Eneste som var litt skummelt, men som er ett helt annet emne er att jeg måtte olje og løse opp i en av stoppekranene til sjøvannsinntak til motoren. Stoppekran som står fast på skroget. Den bevegde seg litt, så jeg tok av slangen, sprøytet w-40 oppi og løsnet opp, og smurte med gris. Det som var det skummle var att rørtuten i messing var rød og porøs. Kunne knekke den med fingrene. Byttet denne i rustfritt stål. Monterte også på en ekstra sinkanode på båten. Når båten skal opp til våren igjen, skal jeg kontrolere alle skroggjenomføringer under vannlinje. Er det bare til å skrape litt i metalet å se om det er rødt, eller må jeg skru det av? Takker for alle tilbakemeldinger og tips angående pakkboks og ror :-) Sitér dette innlegget Link to post
Matros77 Svart 1.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2015 Når det gjelder pakkboksen på drevet, så dryper den litt vann når båten er i ro. Spruter litt dråper når den går rundt. Det jeg ikke liker er att det pipler vann ut av pakkboksen når jeg skrur av grisekoppen! Er det normalt? Tipper att det ikke er det, å att simmeringen er ødlagt. Er det noe fare med att dette skjer? Ser også att jeg bare har 1stk slangeklemme på pakboks.. Noen grunn til det? er det vanlig? Burde det ikke vært to? https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53423/img_2107.jpg Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 (redigert) Når det gjelder pakkboksen på drevet, så dryper den litt vann når båten er i ro. Spruter litt dråper når den går rundt. Det jeg ikke liker er att det pipler vann ut av pakkboksen når jeg skrur av grisekoppen! Er det normalt? Tipper att det ikke er det, å att simmeringen er ødlagt. Er det noe fare med att dette skjer? Ser også att jeg bare har 1stk slangeklemme på pakboks.. Noen grunn til det? er det vanlig? Burde det ikke vært to? https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53423/img_2107.jpg det er en talgpakning i front av pakkboks. Prøv og stramme litt på di to skruvene i front. Er greasekoppen tom ? Det er talgpakning som holder det tett. Greasen skal bare smøre litt der aksling ligger opplagret i pakkboks. Kanskje litt dårlig forklart..☺ Redigert 1.August.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Matros77 Svart 1.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2015 Greasekoppen var tom for en stund siden. Fyllte på mer. Når jeg hadde den av, så piplet det ut vann. Tror ikke jeg tørr å skru på de to skruene når båten ligger på sjøen. Venter til jeg drar den opp. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Det er når den ligger på sjøen du skal skrue på desse skruene. Men du må huske å skrue like masse på begge to så du ikkje drar den skeiv. Prøv først med en kvart omdreining på begge skruene, kjør deg en tur å sjå hvordan det ble. Ble det ikkje bra, så skru eit kvart tørn til og kjører ei ny runde. Når det ikkje er mulig å skru den inn meir, så må talgpakningene byttes. Det er for så vidt mulig å gjøre når båten ligger ute også. Kun 0,1 bar, så det er ikkje store trykket med sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Greasekoppen var tom for en stund siden. Fyllte på mer. Når jeg hadde den av, så piplet det ut vann. Tror ikke jeg tørr å skru på de to skruene når båten ligger på sjøen. Venter til jeg drar den opp. normalt at det kommer litt vann☺ det står vann i hylse som propell aksling ligger i, helt fram til rett bakom fettkoppen. Under fettkoppen er det et lite felt (2cm )som smører Aksling . Foran fettkopp ligger det talgpakning og tetter. Derfor kan du stramme litt på di to skruene og tighte pakningen litt ☺ Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Hei Jeg har dummet meg ut, å lurer på om dere kan hjelpe meg med noen spørsmål. Har kjøpt meg en Saga7000. Tidligere eier har ikke vært så flink med vedlikehold, så jeg holder på å fikse på båten. Jeg begynte å skru på beholderen på pakkboksen på roret. I mitt uvitne hode, så tenkte jeg det skulle preseses gris til det kom gris ut på toppen. Fyllte beholderen med gris, og brukte rørtang til å presse det inn. Bevegde på roret fram og tilbake. Tilslutt begynte den store skruen på toppen å skru seg ut når jeg bevegde roret. Skrudd da igjen skruen med tang, å da kom noe hvit plast ut (se bilde). Jeg ga meg ikke der.. Gjorde det samme med pakkboksen på drevet ved proppellen. Der var det liksom inngen ende på hvor mye gris det var plass til. Tror jeg fyllte på 4-5 beger med gris, før jeg tok til fornuft. Men der brukte jeg ikke tang. Det var liksom ikke så mye motstand. Nå har båten ligget på sjøen i to døgn. Kan ikke se noe vannlekasje. På bilde av pakkboksen på drevet, så er det litt gris som kommer ut ved selve stangen. Usikker om det var der før. I morges hadde jeg motoren i gang framover i sakte fart når jeg lå fortøyd i marinaen Har nå lest en del om pakkboks, å skjønner litt hva det går i, og att jeg har dummet meg virkelig ut. Mitt spørsmål er: Er det fare for att båten kan lekke inn vann å synke? Kan jeg kjøre med båten? Løfter denne ørlite. Jeg har akkurat samme pakkboks og lurer på om hvordan jeg får av gummien på denne luringen. Noen som har gjort det før kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 (redigert) Løfter denne ørlite. Jeg har akkurat samme pakkboks og lurer på om hvordan jeg får av gummien på denne luringen. Noen som har gjort det før kanskje? Kommer an på hva du skal gjøre. Skal gummien skiftes? eller bare løsnes. Uansett må du stå på land. Redigert 12.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Skal bytte gummien, og båten står på land ja Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 (redigert) kort versjon Normalt må roret av, ta av klemflensen og trekke aksel aktover så en får av pakkboks og gummi. Lang versjon mener Lars H viser det her https://baatplassen.no/i/topic/27828-hvordan-skifte-simmeringer-i-min-pakkboks/page-1 Husk og rette opp motor / klemflens etterpå Skift til slike slangeklemmer TESS er godkjent med 1 klemme., Redigert 12.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 (redigert) Hei Jeg har dummet meg ut, å lurer på om dere kan hjelpe meg med noen spørsmål. Har kjøpt meg en Saga7000. Tidligere eier har ikke vært så flink med vedlikehold, så jeg holder på å fikse på båten. Jeg begynte å skru på beholderen på pakkboksen på roret. I mitt uvitne hode, så tenkte jeg det skulle preseses gris til det kom gris ut på toppen. Fyllte beholderen med gris, og brukte rørtang til å presse det inn. Bevegde på roret fram og tilbake. Tilslutt begynte den store skruen på toppen å skru seg ut når jeg bevegde roret. Skrudd da igjen skruen med tang, å da kom noe hvit plast ut (se bilde). Jeg ga meg ikke der.. Gjorde det samme med pakkboksen på drevet ved proppellen. Der var det liksom inngen ende på hvor mye gris det var plass til. Tror jeg fyllte på 4-5 beger med gris, før jeg tok til fornuft. Men der brukte jeg ikke tang. Det var liksom ikke så mye motstand. Nå har båten ligget på sjøen i to døgn. Kan ikke se noe vannlekasje. På bilde av pakkboksen på drevet, så er det litt gris som kommer ut ved selve stangen. Usikker om det var der før. I morges hadde jeg motoren i gang framover i sakte fart når jeg lå fortøyd i marinaen Har nå lest en del om pakkboks, å skjønner litt hva det går i, og att jeg har dummet meg virkelig ut. Mitt spørsmål er: Er det fare for att båten kan lekke inn vann å synke? Kan jeg kjøre med båten? Minner meg om datteren min som skulle lufte radiatoren i sin nyinnkjøpte leilighet. "Nå har jeg fyllt to fulle bøtter med vann men det bare fortsetter å komme". Redigert 12.Mars.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Minner meg om datteren min som skulle lufte radiatoren i sin nyinnkjøpte leilighet. "Nå har jeg fyllt to fulle bøtter med vann men det bare fortsetter å komme". Heldigvis er det ikke meg som er trådstarter på denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.Mars.2017 Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Jeg har ror og aksling demontert allerede i forbindelse med skifte av cutlesslagere så da er det egentlig "bare" å trekke av gummi og å skifte, drar innom Tess i morgen tidlig fra jobb og kjøper slangeklemmer. Motor og klemflens skal jeg få rettet opp på Yanmarverkstedet etter tre-fire dager på sjøen i drift. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 (redigert) så da er det egentlig "bare" å trekke av gummi og å skifte, drar innom Tess i morgen tidlig fra jobb og kjøper slangeklemmer. Motor og klemflens skal jeg få rettet opp på Yanmarverkstedet etter tre-fire dager på sjøen i drift. Sjekk akslingen for slitemerker, da kan en øke lengden på slangen litt. Vurder om det er på tide å pakke om pakkboksen i samme slengen. Vent med å tre på slangen på hylserøret så en også får sjekket at akslingen ligger i senter i hylserøret under opprettingen. Lykke til. PS. Det er normal lite og finjustere etter at en er ligget på vannet noen dager. | Særlig på båter med litt alder , de sparte ikke på noe før..og at en retter opp klossene ved opptak eller at krybba er rett, blir opprettingen på land meget bra, men det er ingen regel. Redigert 13.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Takker for gode råd og tips roger-jo. Båten er fra 1979 og som du nevner så er her ikke spart på noe Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Et par ting til om Klemflens og oppretting, det fikser du selv bedre. Ikke mange verksteder bruker SABB oppskriften, https://baatplassen.no/i/topic/122506-skifte-simerringpakkboks-hvordan-samtidig-sjekke-motoroppretting/page-2 https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-10 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Etter å ha pleiet litt ryggplager var det i går tid for å få inn nytt cutlesslager gikk fint helt til det står igjen 3cm og da var det stopp. Har ikke nådd kjølekanalen altså. La lageret i frys over natten etter råd herfra og trodde det var en lek :-). Er litt redd for å bruke varme hvis det er fare for at det nye lageret blir ødelagt. Hvis varme er løsningen så blir det med pistol og gjengestang samt lett banking på stevnlageret. Er denne planen noe lurt mon tro ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.