Dixie 2100 Startet 30.November.2013 Link til dette innlegget Startet 30.November.2013 Hei. Har en 4,3 Mercruiser 94-95 mod som er defekt (stått med saltvann i sylinder og bunnpanne). Spørsmålet er om jeg kan bruke Chevrolet 4,3 motor? Er bunn og topper like? Vet jeg må bytte pakninger og frostplugger. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.November.2013 Link til dette innlegget Svart 30.November.2013 Det er flere ting som er forskjellige men det går an å få til. Hvis du bruker ferskvannskjøling kan standard frostplugger og toppakninger brukes. Kamakselen er forskjellig men den kan du kanskje flytte over. Du trenger svinghjul og de fleste bilmotorer har automatkasse og dermed intet svinghjul. Dette må ballanseres sammen med veiva. Innsuget er forskjellig. Jeg ville dessuten gått for en Vortec motor og da må du ha Vortec innsug. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 30.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2013 (redigert) Er Vortec den jeg har. Og saltvannskjølt. Redigert 30.November.2013 av Sten Rune (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 30.November.2013 Link til dette innlegget Svart 30.November.2013 Du kan bruke en bilmotor, men bytte pakninger og frostplugger. Kan være forskjellig kam også. Flytt over topper, innsug og gasser. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 4.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2013 Er Vortec toppene like på Mercruiser'n og på en GM bilmotor med Vortec? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Vortec toppene er mest sannsynlig like ja. Noen sier at fjærene er litt stivere i marine, men om det stemmer vet jeg ikke. Men gå for en bilmotor etter -93 da det kom balansert veiv og timing cover ble byttet. Kam må du ikke bytte på de nyere bilmotorene heller. Forskjellen er forsvinnende liten. Det er mange meninger om dette temaet, men jeg hadde gått for en bilblokk med resten av utstyret fra gammelmotoren. Husk vertfall at du ikke bruker elektriske komponenter fra bilmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Ventilfjærer velges ift kamaksel og med rulleløftere må du ha mye hardere fjærer enn de gamle flat-tappet løfterne. Selv om det kan være lite forskjell i durasjon på en bil-kam og en marine-kam så er det mye som skiller med bare litt forskjellig LSA og Marinekammene har også større durasjon på eksosventilene enn innsugsventilene. Ventilfjærer må ikke velges for stive. Det er også en del forskjellig kvalitet på ettermarkedsdeler og mange selgere på nettet kommer med uriktig info så kjøp deler hos seriøse aktører, f.eks. noen som bygger slike motorer selv. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 (redigert) Hvorfor ikke bare bruke den motoren du har? Jeg har bygget opp motorer som har stått med saltvann i sylindrene i flere år uten problemer, det er normalt bare en god vask og bore opp som skal til, så blir den som ny igjen. Du må selvfølgelig plukke ned blokka helt først, men det er gjort på noen timer, og sette det sammen igjen med nye stempler, pakninger osv. (som tar litt lengre tid) men det blir nok bedre enn å banke inn en gammel bilmotor, med mindre du gjør samme jobben på bilmotoren, for blokk og topper er helt likt. Jeg har en Volvo Penta motor stående du kan kjøpe, den er uten balanseaksel og Vortec, men blokka er satt sammen med nye stempler, pakninger osv, men har ikke fått begynt på toppene enda. Nye ventiler, pumper og alt annet av pakninger følger med, og har også det meste av deler liggende til 4.3 litern (som forøvrig bare er levert med rulleløftere etter 1986, og vortec kom i 1996, så den har garantert rulleløftere originalt). Redigert 6.Desember.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.