Jump to content

Regler for import av 50 fot seilebåt

ronjahund

Recommended Posts

Hei noen som vet Åssen man går fram.?

Båten er en 50 fot seilebåt fra 70 tallet registrert på Jersey i det engelske skipsregisteret,må båten da tolles inn til Norge og eventuelt CE godkjennes?

Betaler man moms osv og kan ta båten hjem og så få den CE godkjent,eller må den da stå på tollager til CE godkjenning er iorden?

Kan båten være under britisk flagg i Norge i 18 mnd og så ut?

Hvor mye bør man regne med at dette kan koste?

Noen som har peiling på dette?

CE merking

Unntak fra krav til CE-merking ved import:
• Fritidsbåter som beviselig har vært på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998, uavhengig av hvor båten er produsert
• Fritidsbåter som er produsert i EØS-området før 16. juni 1998, uavhengig av om disse er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området
• Historiske fartøy, merket som sådan
• Konkurransefartøy, merket som sådan
Legg merke til beviselig! Så CE merking skal du slippe om du klarer å vise det som kreves.
Ta en prat med din lokale toller og snakk med dem. Før du tar inn båten. Her er det ikke snakk om å få tilgivelse i etterkant. Mye bedre å være åpen og ærlig og legge frem dokumentasjon på forhånd. JEg tok inn bår fra Sverige og tok kontakt på forhånd, sendte fax med anslått tidspunkt og detaljer, samt ringte tollvakta før jeg gikk inn i Norsk farvann. Bare hyggelige tilbakemeldinger og lykke til på turen fra Tollerne.
Så betaler du moms og hk avgift ved ankomst Norge. Du har 2 dager, men de er langt mindre strikse enn med bil. Igjen - ta kontakt på forhånd og forklar. Det står at du skal gå til nærmeste tollsted umiddelbart. Siden jeg faxet/ringte og avklarte var de helt ok med at eg seilte båten hjem der jeg bor først og henvendte meg til nærmste tollsted så fort jeg hadde tid.
Mhp om du kan ta den inn og ut igjen ville jeg hørt med toll. Det er mulig du kan få til en spesiell innføring som krever litt papirarbeid på forhånd. VEt at det gjøres med båter på vinteropplag i Sverige, men de er kun ute under 6 mnd...

Hei

Det er ikke krav om CE-merking for denne båten, da den er produsert innenfor EØS- området før fritidsbåtforskriften trådte i kraft i 16. juni 1998. Vær imidlertid oppmerksom på at alle norske båter, inkl. fritidsfartøy, over 15 meter (49,2 fot) skroglengde skal ha tonnasjeberegning og målebrev. Registrering i NOR skipsregister er obligatorisk. I tillegg er det krav til fritidsbåtskippersertifikat for førere av fritidsbåter over 15 meter.

Hva mener du med å gjøre noe med båten?

Du er bosatt i Norge og eier båten? Det er viktig. For da innfører du en båt til Norge.

Om du flytter til utlandet - tar en Fredriksen - kan du få til følgende;

Tollvesenets regel, paragraf 6-1, gjelder «Tollfritak ved midlertidig innførsel av fritidsbåt og privatfly». Her heter det blant annet: Personer som har fast opphold utenfor Norge --- kan tollfritt innføre fritidsbåter og privatfly. Dette vil gjerne være utlendinger som er på ferie i Norge eller som har et midlertidig arbeidsforhold her. --- Tollfritaket gjelder også merverdiavgift og båtmotoravgift. ---
En båt som er midlertidig innført skal gjenutføres når den som har rett til tollfritaket reiser ut av landet. Av praktiske årsaker er det likevel tillatt å etterlate transportmiddelet her i seks uker i løpet av en tolvmåneders periode. Personer med midlertidig opphold i Norge kan i utgangspunktet ha båten her i inntil ett år. Det er i tillegg mulig å søke tollmyndighetene om tollfritak i ytterligere ett år. ….
Dersom transportmiddelet ønskes etterlatt i mer enn seks uker, må bruker kontakte tollvesenet for å få transportmiddelet lagret på et tollager. Dersom transportmiddelet senere tas ut av tollageret for videre bruk i Norge, kan den samlede gjenutførselsfrist ikke overstige ett år fra det første gang kom til Norge. Oppholdet på tollager regnes med i ettårsperioden. Tollvesenet kan etter søknad forlenge gjenutførselsfristen med ytterligere ett år.
En båt som skal repareres i Norge kan innføres tollfritt-- Ansvaret for båten går da over på verftet som foretar reparasjonen, og begrensningene knyttet til etterlatelse som nevnt over gjelder ikke. Samlet gjenutførelsesfrist kan likevel ikke overstige to år fra båten første gang kom til Norge. Verftet er ansvarlig for at båten blir gjenutført etter reparasjonen.

Om du skal innføre båten (ja du er norsk borger og skal ha denne i norge) så er det dette med moms og hk avgift. Og obligatorisk innføring i skipsregisteret. Det er her det tar av, for det krever litt papirarbeid; les og gråt DET er fullt mulig. Men en del av dette tar faktisk litt tid. Om du ikke vet hva apostille er så les deg opp på dette. For dette er ting som tar tid og kan kreve litt bruk av advokat på Jersey/UK.

http://www.sjofartsdir.no/veiledninger/fritidsfartoy-7-15-meter/

Det jeg har funnet er at du IKKE må CE godkjenne denne båten. Det er mey info over, men jeg oppfatter at det fremkommer tydelig.

TomRør: du må altså ikke ha alle papirer på tidligere eiere dersom denne har vært registrert i et annet lands skipsregister. Og som det fremgår er den registrert på Jersey. Så det kan hende det holder. Men det bør sjekkes.

Som du sikkert har fått med deg på grunnlag av innleggene ovenfor er dette et konglomerat av regler og forutsetninger - og som du ser har det lett for å bli at disse fortolkes i mange ulike retninger ....

Det vil nok være en god ide å gå noen runder med sjøfartsdirektoratet og tollvesenet i forkant, selv om det erfaringsmessig er vanskelig (les: bortimot umulig) å få disse til å avgi noe "forhåndsløfte.

For å være best mulig forberedt og for å kunne stille de riktige spørsmålene kan det være fornuftig å begynne med Sjøfartsdirektoratets informasjonsside om registrering av fritidsbåter 7 - 24 meter.

Studer den siden og les vedleggene som linkes, der finner du også hvilke ekstra hensyn som følger med at båten overskrider 15,00 meter.

Lykke til med en krevende oppgave :thumbsup:

PS

Som du sikkert er oppmerksom på kreves også minimum D5L-fritidsskippersertifikat for å føre båten under norsk flagg ...

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Men ifølge sjøloven er vel båten og regnes som britisk uavhengig av hvem som eier den,så lenge det er registrert i britisk skipsregister ,snakket med den forrige svenske eieren og ha fikk problemer med CE osv,så han registrerte den på Jersey og tok den med til Sverige hvor han hadde den i fire år,svenske skipsregisteret/myndigheter prøvde og overtale ham,men han nektet og henviste til internasjonale sjølover,og det ble bare masse brev fram og tilbake ,og til slutt måtte de gi seg,de sendte ham tollpapirer hver år, men de kunne ikke gjøre noe,nå et jeg ikke noen ekspert på disse lovene,men hvis de norske og svenske reglene er like så er det kanskje mulig,hvis man har litt baller?? ;)

...., men de kunne ikke gjøre noe,nå et jeg ikke noen ekspert på disse lovene,men hvis de norske og svenske reglene er like så er det kanskje mulig,hvis man har litt baller?? ;)

Mulig det, men jeg forstår ikke helt grunnlaget for spørsmålene i innlegg #1 hvis du allikevel har lagt opp til denne varianten - det eneste du har oppnådd er å skape mer oppmerksomhet omkring planene dine ...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du kan begynne med Havrettskonvensjonen. Den sier noe om nasjonalstaters suverentitet innenfor 12 milssonen. Den skal du vel innenfor med en båt om jeg har forstått deg rett. Der gjelder norsk suverenitet. Dvs norsk lov. En utenlansk registrert skip kan om det gir beskjed bevege seg innenfor denne grensen. Men igjen må følge norsk suverenitet dvs norsk lov.

Men du skal vel ligge innefor denne grensen i noe lengre tid. Da er det ikke andre lands lover eller internasjonale lover - igjen se havrettskonvensjonen. Den gir rett til såkalt fritt hav - mhp å seile i det farvannet. Ikke legge seg til over lengre tid. Det er to helt forskjellige ting.

Ditt eksempel om tidligere eier: Om du er svensk og bor i Sverige med en båt registrert i et annet land i EU det er en annen sak. Vanskelig den også og EU har mange gøyale lover om innfølring av båter mellom land. MEn det skal holde å ha den momset inn i EU en gang, men det er mye bråk og ulik praksis av slike regler innad i EU også...

Norge er ikke medlem av EU. Og du øsnker å ta inn en båt til Norge som gjør saken til om en båt registrert i EU (Jersey) kan få lov til å ligge over längre tid i Norge uten å lovteknisk og tollmessig å innføres til Norge. Og der er det nok ikke baller det kommer an på.

Selv om du lager et selskap i utlandet som er rederi og eier av båten og den så innføres og ligger til kai lengre her i landet vil du få problemer etter 6 uker pr 12 mnd periode. Da må båten legges i tollager etter avtale med norske tollmyndigheter.

Det er da ikke så vanskelig å sette seg inn i?

Utenlanske båter eiet av tursiter som har latt båten ligge vinteren over har blitt inndratt til tollager før med krav om momsinnbetaling. Det har blitt de dyreste feriene de har hatt og mye styr. Så lykke til med store baller...

tb55,

-ronjahund skriver "mulig den kom fra Israel før den ble registrert på Jersey"..."prøver og spore opprinnelse landet og årstall".

-Regelverket sier:Unntak fra krav til CE-merking ved import:

• Fritidsbåter som beviselig har vært på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998, uavhengig av hvor båten er produsert
• Fritidsbåter som er produsert i EØS-området før 16. juni 1998, uavhengig av om disse er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området

Og det ser altså ut til at den er fra Israel, som er utenfor EØS. Men vi vet ikke når. Og vet ikke om samme type er tatt i bruk i EØS.

Men hadde båten/båtmodellen vært på det britiske (EØS) markedet før 16 juni 1998 så ville det vært klart at den ikke trenger å CE-merkes. Selv om den kanskje er produsert i Israel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...