Jump to content

Er teak sprøtt materiale?

bjornas

Recommended Posts

Teak er så mangt. Har bygd opp en Kragerø 32 av teak. Noe teak kan være ganske sandholdig og porøs og sprekker av den grunn. Opplevde flere ganger at da jeg splittet plank til bord og listverk, var den porøs mitt inni. Mange snakker om at teak er hardved. Dette stemmer sikkert for noe teak men den jeg benyttet var mere feit. Denne var mye lettere å frees en f.eks norsk eik. Men den sleit veldig på verktøyet.

Utover dette fikk du vel det beste rådet fra forrige innlegg.

Jepp. Teak sprekker lett. Belastninger på teak bør vær trykkbelastninger, og ikke noe som er egnet til å klyve veden. Kryssholt feks må plasseres slik at belastningen blir trykk mot boltene, ikke trekk i teaken.

Forborring er viktig. Best resulltat får du med skruer som er flate under hodet, gjerne forsenket med bor som gir flat bunn i forsenkningen. Med kont hode presser du treverket ut til sidene og øker faren for klyvning.

Jeg har intrykk av at teak holder lenger hvis det ikke kan stå fukt inni. Dvs at forborrede skruehull mm fylles med lim før du setter inn skruen.

God teak finner du der gamle hus mm skal rives. Var mye teak i ytterdører og karmer en tid. Let etter rivningshus der det skal bygges nye veier ol.

Lykke til

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...