Jump to content

Føler seg for unge til båtferie!

MaSa

Recommended Posts

Jeg har lurt litt de siste 2 årene på når det er normalt og begynne å feriere med båt.

Vi har feriert de siste 4 årene i båt 3 uker pluss de fleste helger!

Vi har nå 2 barn på snart 5 og 2 1/2 år!

På disse årene har vi kun støtt på 1 par på samme aldersnivå og som samtidig har ett barn på omtrent lik alder.

Og det er eneste paret i vår alder som vi har møtt som har feriert!

Det jeg lurer på er vi 10 år for tidlig ute?

Jeg er nå 31 og kona er 28!

Vi treffer jo mange fra 40 år og oppover med småbarn.

Vi sitter hjemme og spør oss selv om når vi skal få turvenner?, vi reiser alene hvert år og trives med det, men syntes nok det hadde vært koselig og hatt følge med noen vi kjente en uke eller to:)

Vi hadde ett vennepar som kjøpte en båt 25 fot som ble med oss en uke for 3 år siden. Alle trivdes utrolig godt, beste ferien noensinne!

Men så fikk de barn og solgte båten umiddelbart...

Ikke at vi ikke treffer andre i løpet av ferien som vi kan ha det hyggelig med, for det gjør vi så absolutt:)

Er dere der ute eller stemmer vår oppfatning ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Ja syntes det jeg også. Kan selvsagt ha noe med prioriteringer og gjøre.

Kanskje flere velger sydenferie!?

Selvsagt henger det sammen med økonomi også, folk studerer jo gjerne lenger idag, så det kan være folk ikke tar deg råd før dem er i 40 årene ?

Men deres erfaringer da?

Ser dere mange småbarnsforeldre i alderen 20-30 i båter man kan feriere i?

Kan være vi har utur med plassene våre selvsagt

Selv er jeg 32 og har 3 barn. Har ikke mange venner som er på sjøen, de fleste er som du er inne på sydenferier, noen har bobil eller hytter. Vi føler oss også litt " alene" når vi kommer inn i en (ut) havn der majoriteten er folk 40+.. og det skjer faktisk ofte..

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Det er klart en forgubbing på sjøen. Vi ser få "unge" under 40 med bobåt i forhold til 50+ klubben som dominerer.

Selv er vi under 40 og føler oss relativt heldige da vi har en 5-6 båtvennepar i samme aldersgruppe.

Har også blitt kjent med noen flere båtvenner som uttrykker det samme og er glade for å møte andre båtfolk i samme aldersgruppe.

I øvrig vennekrets er ikke båt noe tema i det hele tatt. Hus, hytte og sydenfererier står langt foran i køen.

Mulig båt vurderes senere i livet når de harrundet 50 og har "alt" fra før inkl en bedre økonomi.

På en måte skjønner jeg det, for en dyr båt er i utgangspunktet ikke den smarteste investeringen man gjør. Så kommer alle utgiftene på toppen....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Pettersand: så du mener det er flere under 35 som velger seilbåt? Og at sjansen for og treffe folk i samme alder og situasjon er større der?

Sap_2000:

Helt enig med deg, båt er ikle noen investering i annet enn glede!

Det gir ikke akkurat store avkastningen ved salg slikt som hus og hytter kan gjøre!

Jeg har også inntrykk av at det blir dominert av 40-50+

Og merkostnadene er som du sier ganske store med båt.

Jeg anser oss som heldige som i ung alder kan ha båt, biler hus og hytte!

Vi har begge jobbet siden vi var 17-18 år.

Og vi har prioritert lån og nedbetaling siden den gang.

Andre vennepar har studiegjeld til langt over ørene og ikke i jobb ennå!

Andre har prioritert sydenferie? Båt

Er som regel ett ikle tema her også

Forstår ikke helt problemet. Er en interessert i båt betyr vel ikke alderen på oss noe? Selv om jeg er 70 år og fruen 62 år, har vi da ingen problemer med å omgås og kose oss sammen med andre om de er 18, 30, 50 eller hva år? Vi har båtvenner i alle aldersgrupper. Småbarnsproblemer med bleier har jeg riktignok litt problemer med helt å forstå da jeg ikke har barn selv, men hva så?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er ikke noe problem i den forstand.

Men jeg lurer på hva grunnen til at det er så få under 30-35 som har båt som ferievalg .

Som nevnt så har vi det veldig hyggelig med masse forskjellige type mennesker i alle aldere når vi er på vannet vi. Så vi har ingen problemer med og komme i kontakt med folk :)

En av de beste helgene i sommer var da vi traff en herremann 75 år og kona 72 år som var på ukesferie med barnebarnet sitt på 4 år lik alder som vårt barn, de lekte og koste seg en hel helg og besteforeldrene var så hyggelig og lette og komme overens med :)

Men "problemet" om det kan kalles det, er at vi skulle ønske vi hadde noen båtvenner som vi kunne avtalt og feriert med 1-2 uker eller i helger osv.

hvert eneste år treffer vi folk som vi prater med, som er enten 2-3-4-5 båter i følge eller noen som skal nedover eller oppover for og treffe vennepar osv...

Men regner med at om 10 år så er vi en av dem som har vennepar med felles båtinteresser :)

For vennepar med lysten til båtlivet har vi mange av, men det blir prioritert andre ferieformer enn så lenge :)

Det er vel litt økonomi som spiller inn og litt bekvemmelighet, tipper mange småbarnsfamilier prioriterer ned båt økonomisk sett, og også synes det er mye enklere å holde seg på land ... syden med garantert sol virker nok mer forlokkende enn regn og grinete unger for mange. Men ferien blir hva man gjør den til ... sommeren 2012 var angivelig en drittsommer, men hadde knapt en dag med dårlig vær selv ...

Aldri problemer med lekekamerater til barna, de finner alltid noen.

Vi legger oss som regel på populære badesteder og uthavner så folk er vi ikke redde for :)

Men som sagt det var utrolig hyggelig det året vi dro i følge med ett vennepar av oss, kvelden og dagene var utrolig fine.

Som sagt vi kommer alltid i kontakt med andre på havnene og uthavnene, men ser også de som reiser i følge både 2 og 5 båter har det utrolig hyggelig sammen.

Ofte kommer man ett sted hvor man legger seg til, så ligger det 3-4 båter der hvor alle er i følge, da er det ikke like lett og få kontakt med dem..

Kan bli mye med bare kona og prate fornuft med i 3 uker og 20 helger i året hehe...

sommeren 2012 var angivelig en drittsommer, men hadde knapt en dag med dårlig vær selv ...

Sommeren 2012 så ringte folk oss fra hjemme og spurte om vi kom hjem snart, det regnet og høljet ned i 3 uker, haglet og blåste visstnok..

Svaret vårt var absolutt ikke, vi koser oss gløgg ihjæl, sola skinner og det er neste ikke skyer... Vi kikket inn på fastlandet og så skyene lå tett i tett svart som natten, men vi hadde det helt topp..

Vi ferierte i 2012 fra arendal til jomfruland og hadde 3 dager med regn og 2 helt overskyet dager i følge loggboka mi :)

Men enig med deg når det gjelder økonomi som spiller inn, og at folk prioriterer sikker sol i 2 uker , satser på at vi får noen fine sommere fremover så det kanskje endrer seg.

Vi er 35 og 30 og har to barn på 3 og 6 år. Vi pleier å reise i lag med et vennepar på 59 og 63 år. Jeg velger venner etter hvem jeg omgås best med og ikke de jeg er jevngamle med. En annen ting er kanskje at ikke alle tør å dra på lengre båtturer med småbarn? Helt klart hyggelig å reise i lag med noen, ikke minst trygt :)

Det å reise på ferie sammen med andre båtvenner er utrolig hyggelig. Neste år regner jeg med at det blir både gamle og noen nyere båtvenner som tilbringer deler av ferien sammen. Hyggelig både for unger og de voksne :-)

Vi har båtvenner i alle aldre.

Det jeg synes er synd med at det er så få unge som velger båtlivet er tanken på rekrutteringen og dermed hvordan fremtiden vil bli etterhvert som de mer voksne pensjonerer seg fra båtlivet...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Det er vel også et poeng å planlegge litt, selv om man likevel skulle ha båtvenner er det absolutt ikke gitt at man kan seile samme sted på samme tid ... mye logistikk som skal gå opp for å få dét til.

Hva med å invitere med noen båtløse venner for noen dager? Lett å få til da det ikke er snakk om så lang tid, og fin avveksling. Og når de ser at drittværet holder seg på land løper de nok og kjøper seg båt straks de setter foten på brygga etter turen :o)

I min ungdom var vi en gjeng med småbåter og raske flyvere, som ettersom barna kom ble byttet ut med familiebåter som Agder, Skarpnes o.l. Mange av oss innredet båtene selv for å få råd. Vi var en gjeng på rundt 5-8 båter. Alle med 2-3 barn. Vi har holdt ilag i alle år, men ser det at få av barna har prioritert båt eller ikke har hatt råd pga utdannelse osv. Nå er disse "barna" 25 til 31 år og kun etpar av de har småbåter selv.

Tror det er litt annerledes med de "unge" i dag som sagt

I forening der jeg er med, er jeg den yngste av samtlige, snittalderen på resten er omtrentlig 45 år.

Området vi beveger oss i så langt er fra Arendal-strømstad.

Men nå er det ikke noe problem som jeg prøver og løse, men prøver og forstå.

Og det er ikke noe problem for oss at det ikke er andre i samme alder og situasjon, jeg prøver bare og forstå hvorfor det ikke er flere som prioriterer denne veien..Dette båtlivet som er så fantastisk deilig, jeg mener dette burde være for alle :)

Og som flere nevner så ligger nok mye av grunne i det at, folk blir voksne senere i livet nå, dem er studenter til dem ofte er over 30, så skal det prioriteres hus og bil før ting som hytte og båt blir prioritert.

Vi trives som sagt veldig godt i båt og også alene på ferie for vi treffer mange flotte mennesker hvert år.

Men av og til så kunne det vært flott og møtt noen kjente båtvenner og hatt noen dager sammen med folk man kjente fra før også :)

Men "problemet" om det kan kalles det, er at vi skulle ønske vi hadde noen båtvenner som vi kunne avtalt og feriert med 1-2 uker eller i helger osv.

Å avtale med andre om felles båtferie høres forlokkende ut, men det kan nok etter hvert røyne på. Sats heller på å treffe nye og ukjente mennesker der du til en hver tid. Det gjelder både for dere voksne og barn. Avtaler for en helg er greit, men tenk dere om når det gjelder flere uker i trekk.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Å avtale med andre om felles båtferie høres forlokkende ut, men det kan nok etter hvert røyne på. Sats heller på å treffe nye og ukjente mennesker der du til en hver tid. Det gjelder både for dere voksne og barn. Avtaler for en helg er greit, men tenk dere om når det gjelder flere uker i trekk.

Sant nok Lars, men det var ett eksempel, jeg liker ikke og binde meg opp til andre i 1-2 og kanskje 3 uker av ferien min.

Jeg liker å være litt fri som fuglen. Men som du nevner fint og ha helgefølger og folk man kan planlegge og møte underveis i ferien for så og ta det litt som det kommer :)

Er man flere båter i lag er det vel bare naturlig at man ikke henger sammen ukesvis i strekk uten avbrekk. Det fine med båtferie er jo at man kan gjøre som man vil :) Og ellers tror jeg den "sosiale slitasjen" oppveies mange ganger av fordelen det gir at ungene har lekekamerater hele tiden. Men som du foreslår; det er glimrende å treffe nye mennesker også. Unger er jo spesielt flinke til dette når de kommer i havn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...