Jump to content

Ønsker erfaringer fra seilferie i Kroatia

Båtvant

Recommended Posts

Hei.

Etter mange båtferier på Sørlandet (motorbåt) er vi begynt å tenke på å leie seilbåt i Kroatia til ferien 2014. Har sett bilder fra slike turer og det ser veldig fint ut. Er det noen som har erfaringer fra slike turer, hva kreves for å leie seilbåt der? Har ingen erfaring med seilbåt men har mange års fartstid som kaptein på større fartøy. Hvile ruter er å anbefale på en slik tur? Båtstørrelse for en familie på 2 voksne og 3 barn? Navn på seriøse utleiefirmaer? Andre erfaringer. På forhånd takk for svar

Hei,

Har leid båt med utgangspunkt fra Split ved flere anledninger. Har Googlet et utleiefirma, og har valgt de med best tilbud på båt og pris. En gang med et svensk selskap med lokal representant, som ikke tilføyde noe større en at de snakket svensk. Sist leide jeg via et tysk agent, og fikk god pris, god lokal oppfølging, og helt ny godt utstyrt Bavaria. Vi hadde et uhell ved at vi sammen med 10 andre båter ble blåst på land under en svært lokal og meget kraftig Bora. Vi fikk et sår i gelcoat og brakk av 5 cm av roret. Dette ble ordnet fort og reit av den lokale agenten. Inspeksjon mens vil lå i havn og vi kunne fortsette ferien. Skaden ble dekket av forsikringen -selvassuransen. Hold dere unna Adriaterhavet i august, da kommer "alle" italieneren med båter over havet og okkuperer Kroatia. :giggle: Meget fint seil område med fine uthavner, og flotte gjestehavner.

Har lejet hos http://www.croatiayachtclub.com/ i 2008 - det var ok & kan anbefales - det er croat/svensk svensk/croat der styrer det & de er lokaliseret i Gøteborg

Jeg vender altid tilbage til Croatien minst een gang årligt siden 2006 - Glæd dig !!! - Det er dog ikke altid jeg lejer båd - ugen bliver så kort med 5 timers daglig seilas :-)

psst: Vi er der altid i Maj eller September - der er varmen til at holde og der er knap så mange turister. En kop kaffe på restaurant koster 7kr. Middag for 2 incl vin 200kr. Køber du fly i god tid er der gode priser på norwegian.com - 2timer & 15 min her fra København

Eneste downside på en uge er du får båden lørdag eftermiddag og skal stort set være tilbage torsdag aften - så en uge er ikke en uge

Glemte at tilføje vi fik rabat 10% tror jeg det var ved del betaling inden 31/12 2007 hvor vi lejede i 2008

Det ser så ut

<-- enjoy relaxing music (not that I understand) :-)

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Vi leide båt fra Split i september 2012. Kravene til kaptein er Båtførerbevis samt VHF sertifikat. Kreves også seilererfaring men det kan jo være så mangt. Vi valgte en løsning der jeg var kaptein selv om jeg ikke hadde leid båt før, min co kaptein hadde lang erfaring med seiling både i kroatia og Hellas. Jeg har fritids skippersertifikat og VHF, litt seiler erfaring.

Båten vi leide var en Bavaria 46, sliten etter 5 tidligere sesonger som utleiebåt, ville nok valgt en nyere båt om jeg skulle gjøre dette igjen.

Navigering er veldig enkelt, det er omtrent ingen skjær i hele skjærgården rundt Split og øyene utenfor. Havnene er godt vedlikeholdt og det er alltid havneverter som tar i mot og hjelper med fortøyning. Litt dyre havneavgifter med fra 50 til 65 euro pr/døgn, til gjengjeld er det veldig billig å leve i Kroatia mat og drikke-). Kommer nok til å ta turen igjen når anledningen byr seg.

• 1 måned senere...

Denne bruger har en 6 til 7 gode video klip tæt på Split

http://www.youtube.com/user/kgp100?feature=watch

Selv holder jeg mest af Vis som jeg besøger hvert år i September - (som en form for forsikring mod den Danske sommer)

Kommer du til Vis sejl da ikke udenom Stoncica, Stiniva, Vis Town & Komiza, glem ej heller den blå lagune på den nærliggende ø Bisivo

Link til Komiza turist - http://www.tz-komiza.hr/en/

Sejl få sømil pr dag - de lange stræk kan du gemme til du kommer hjem : God Tur !

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Vi har de to siste årene kjørt til Kroatia med bil. Drømmer også om å leie båt der, men ikke kommet så langt enda. Vi landet via tilfeldigheter i Opatija rett ved Rijeka, og vi hadde ikke bestilt noen leilighet. Men det leies ut leiligheter langs hele kysten, så vi stoppet ved den første vi fant, ringte nummeret som stod på skiltet og bodde der 10 dager for 400 euro. To soverom, to bad, kjøkken og en herlig terrasse med utsikt til KRK. Så ønsker man å kombinere båt/leilighet så ville jeg lagt mest innsats i å finne båten.

• 2 måneder senere...

Leide en 33 fot Bavaria i September i fjor gjennom Salty Seas og Waypoint. Litt sliten båt, men alt fungerte greit. Krav er VHF sertifikat og dokumentasjon på at du har litt seilerfaring. Vi leide ut fra Trogir (Split) Fantastisk kyst både nordover og sørover.

I September har vi bestilt en Lagoon 38 sammen med 2 vennepar. Leid gjennom samme firma. Fikk 5% avslag og 5% avslag pga tidlig bestilling. Gleder oss veldig.

• 1 måned senere...

Heisann,

Jeg vil gi deg en link til vår reisebeskrivelse fra i fjor:

http://www.7-seas.biz/index.php/gjestebok

Vellykket Seilferie i Kroatia!

Vi planla en 14 dagers seilferie i Kroatia i år (slutten av juni/begynnelsen av juli), og fikk anbefalt Seven Seas Yachts av en av våre konkurrenter på regattabanen (takk for godt råd, Jarle!).

Fra første henvendelse til Seven Seas Yachts fikk vi super service, veiledning og gode råd om alt vi hadde bruk for - fra proviantering til forslag til seilrute - og valgte etter Øysteins anbefaling å bestille båt via Seven Seas Yachts hos BAN Tours Yachting.

Fra vi ankom den flotte Marina Frapa i Rogoznica (noen mil VNV for Split) og møtte representanten for BAN Tours Yachting ble vi mottatt på best tenkelig vis, og fikk overta båten noen timer før avtalt tid med grundig og profesjonell veiledning fra BAN Tours "supervisor".

Båten (2012 modell Dufour 335 Grand Large) var i plettfri stand og vi hadde stor glede av å seile godt over 250 sjømil i løpet av de 13 døgnene vi hadde båten.

Herlige temperaturer og fin vind for seiling, mange severdigheter, fine havner (både for svai i private bukter, i gjestehavner og i mooringer utenfor hyggelige Konoba'er), god mat og drikke (til svært hyggelige priser) gjør at vi uten tvil vil seile i Kroatia ved en senere anledning!

Vi nevner spesielt den Blå Grotte på Bisevo, Korcula by på Korcula, Pomena på Mljet, Jelsa på Hvar (Restaurant Turan må oppleves!) og øya Proizd på vestsiden av Korcula - bare for å nevne noen . . .

Seven Seas Yachts vil høre fra oss igjen!

Mvh, Nina & Arvid Massen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...