Bjørnevold Startet 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2013 Lurer på å få bytta ut det gamle 100 drevet med ett 280 drev eller lignende. Har lest å søkt men finner ikke noe oppskrift på hvordan det kan gjøres. tror det skal være muligt å få til men trenger hjelp. Hva trengs utenom drevet og transom, passer dette rett i det gamle clutchuset eller må nytt skaffes? Ellers noe man må passe på eventuelt hvilke deler trenger man? Hvis noen her har gjort denne jobben tidligere hadde det vert kjempe med en oppskrift/ handleliste :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 Dette skal være en ganske rett frem jobb. Du trenger transomplate med fullt tilbehør og drev. Antakelig mytt eksosbend også. Jeg antar det er forskjellig hull fra 100 til 280. Dette kan du finne ut om hvis du søker her på forumet. Alt annet skal egentlig være rett frem, da AQ 130 og AQ115 er begge bygget på B20/B18 motorer. Identiske utvendig mao. Tror det kan være lurt av deg, da 280 drev er billige nå og 100 drev er umulig å få tak i deler til. Sørg bare for å få rett utveksling, er antakelig 1:61 (mener det er noe i nærheten der) som du skal ha. 280 er vel i 3 utvekslinger tatt på husken, 1:61, 1:89 og 2:15. Tror så det er for 4-sylindret, 6-sylindret og 8-sylindret bensinmotorer. Dieselmotorer bruker vel 1:89 og 2:15. Er du heldig er transomhullet mindre på 100, eller identisk med 280, da er det lett å utvide til 280. Hvis det er motsatt er det nok verre, da det ikke finnes overganger å få kjøpt mellom de to drevene, da blir det mye støping etc. Start med å finne ut det. Komplett drev med transom og alle deler får du for 3000,-. For ett par år siden solgte jeg ett 280 drev 100% ok. Var utrolig tungsolgt, gikk til slutt for 1800,-. Så behøver ikke bli kostbart dette, gjør du jobben selv. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnevold Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 2,15:1 har jeg lest att passer best til bensin 4 syl. Eller er de di andre som ha r missforstått? Hehe ikke vett jeg så da er det jo greit å lufte slike ting her på forumet. Kjedelig å skaffe seg feil drev på ein måde. Eksos bend også ja, jo her får en jo kjøling fra drevet, stemmer det. Eksosen og kjølevann ut den gamle stussen til 100 drevet da? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 ja det er omvendt! Liten motor stort tall. 2.15 til R4 Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 Stol på Plutonium du. Jeg tok ting bare fra hodet, merker det er noen år siden jeg jobbet/eiet 280 og B20/B21 motorer nå. Min første båt en Alicraft 18, hadde forøvrig B20 og AQ100 drev. Ja eget utløp for både eksos og kjølevann. Eget inntak for kjølevannslangen på transomplaten, suger i fra drevet, så kan hende du trenger noen kobberrør overføringer der med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.