Jump to content

Viknes 980 Flerbruksbåten, hva synest dere?

ArImI

Recommended Posts

Ser at garnhaleren er montert helt i forpiggen, det i kombinasjon med mesanseil, vil nok sørge for at båten "ligger på været" under draging av bruk, vel og bra!

Men fytte katta, det må være utrivelig å stå der uten livd for vind og sjødrefs under andre årstider enn om sommeren.

Forhold vedr lasterom og bo-komfort (overnatting) sies det lite om, men har vanskelig for å se at plassen for dette tilpasset dagens krav til komfort.

Synes dette var en artig nyvinning!

Nå er den såpass ny at det er ikke annet enn brosjyretegninger av den.

Her er det tatt hensyn til hva mange, dog ikke alle, brukere vil ha når de skal på fjorden. Gode muligheter for fiske med stang, teiner, garn, line og vet ikke hva.

Vi har fått en ny generasjon båteiere (med myyye penger heheheh)som vil ha fart for å komme seg fort inn og ut men samtidig ha gode muligheter til å fiske.

Noen klager på for mye hus på Viknesbåtene og noen kommer sikkert til å klage på at det er for lite på denne.

Nå er vel det såpass mange modeller å velge i at det bør etterhvert være noe for enhver smak.

Spent på å se den første på fjorden og høre tilbakemeldingene etter noen ukers bruk.

Hadde jeg vurdert å kjøpe båt som skulle brukes til mer enn hobbyfiske så bør lastekapasitet, sjøegenskaper og le arbeidsforhold være prioritert. Det har lite for seg og overutruste en båt som egentlig er mest egna for koseturer. Skulle jeg valgt båt i dette segmentet hadde jeg valgt en Selfa Arctic speedsjark med 500hk Cummins, og proffe løsninger laga for yrkesbruk, men det har så klart sin pris

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Targa, Nordstar og minor har nok betydelig dårligere dekksplass til teiner, garn etc. en det 980 ser ut til å få.

Er nok en del flere produsenter i det segmentet en de du ramser der... du får gogle litt på svenske og finske båter, så får du se..

NB gjorde jo også et forsøk med lign. utgave på 820 skroget, uten sammenlign, nytt er det ikke ...

Må ellers si meg enig med -morten. det blir liksom hverken fugl eller fisk... men er nok god Viknes kvalitet

Til yrkesbruk stilles det helt andre krav til båter.. Det har vært en del ulykker med "speedsjarker" i forhold til vekt/lastevekt og stabilitet med dekslast. Skal man ha teinehaler/garnspill på fordekk, for så å transportere langs en smal passasje langs styrhus til lasterom på akterdekk vil nok dette bli ganske tungvindt.. det settes store krav til terskler, drenering/selvlensing og generell materialkvalitet og konstruksjon. Nå var det relativt liten info om båten.. og ikke vet jeg hva en moderne sjømann er.. Dem som vil drive lit avangsert fritidsfiske kan jo fint gjøre det fra hvilken som helst NB, Viknes eller Viksund. Dette er nok sikkert en bra båt uten tvil, men jeg tror det er en veldig smal brukergruppe som ønsker en sånn båt! Både Tobias og NB har jo tilsvarende modeller uten at det er blitt noen sukses! tror nok det er de tradisjonelle combibåtene som slår an hos de fleste.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Både Tobias og NB har jo tilsvarende modeller uten at det er blitt noen sukses! tror nok det er de tradisjonelle combibåtene som slår an hos de fleste.

Ikke helt enig med deg her.

Nå er det jo stortsett båter som dette Tobias produserer, hadde de ikke vært noen suksess hadde vel ikke Tobias overlevd.

Tobias sine båter er mye å se rundtom på Vestlandet.

Ser heller ikke likheten mellom Tobias om NB båter.

Tingen med kombibåter er ofte at de er mest turbåt og minst fiskebåt og dermed lite egnet til yrkesbruk.

Takk for svaret.

Jeg legger meg flat, i dyp beundring for dine gode og treffende argumenter....!

Da kan jo du utdype hva du mener en slik båt egner seg til?

Men det er jo klart at når en ikke vet om annet fiske enn bankfiske med juksahjul so sier det seg vel selv at en ikke ser noen bruksverdi med en Viknes 980

Redigert av Zenit (see edit history)

Er nok en del flere produsenter i det segmentet en de du ramser der... du får gogle litt på svenske og finske båter, så får du se..

NB gjorde jo også et forsøk med lign. utgave på 820 skroget, uten sammenlign, nytt er det ikke ...

Må ellers si meg enig med -morten. det blir liksom hverken fugl eller fisk... men er nok god Viknes kvalitet

Fullstendig klar over det, men det du kaller Targa segmentet, er båter med dårligere med dekksplass... du får google litt så får du se :wink: . Og derfor føler ikke jeg den faller i samme segment som Targa og lignende båter. Om du sammenligner det med Tobias, så er du mer i samme segment.

Tobias Admiral kommer med styrehus montert forut, akter eller midtskipps, og hver båt tilpasses kjøpers behov.

bilde

Nå er det jo stortsett båter som dette Tobias produserer, hadde de ikke vært noen suksess hadde vel ikke Tobias overlevd.

Tobias sine båter er mye å se rundtom på Vestlandet.

Enig med deg her. Tobias leverer også en del båter både til fiskeri (fiskeoppdrett) og industri. Gode båter til sitt bruk. Ser opp til flere tobias båter i mitt nærområdet...

http://www.tobias.no/arbeidsbater/index.html

NB ardea 27/29pro, og Tobias Admiral er båter på samme lest. Jeg tror dere må begynne å skille mellom fritidsbåter og yrkesbåter. Det som erfarne fiskere ser etter hos en god fiskebåt er først og fremst et skrog med lavt tyngdepungt og gode sjøegenskaper god lastekapasitet og gode arbeidsforhold. Mange moderne fiskebåter har en levegg samt utspring på den ene siden av styrhuset. De aller fleste har lugar forut og ikke store åpene fordekk. Det må være gode terskelhøyder og solide dører/luker. Dekk må være tilstrekkelig drenert og. Beregnet for last/lastkapasitet. Mesan må være riktig plassert i forhold til dreieretning. Motor og. Propellanlegg må være beregnet for den bruken, forsterkninger i forbindelse med utrustning som tåler bruken.

Varmeskap/tørkeskap. Teknisk rom med plass til f.eks hydraulikk osv osv. Viknes 980 er nok en helt kurrant båt for fritidsfiske på dagsturer i greit vær. ce godkjendt klasse B, så jeg rekner med den ikke er klassa for yrkesbruk. Da blir det en god del ekstra krav både til konstruksjon og materialer.

Viknes 980 er nok en helt kurrant båt for fritidsfiske på dagsturer i greit vær. ce godkjendt klasse B, så jeg rekner med den ikke er klassa for yrkesbruk. Da blir det en god del ekstra krav både til konstruksjon og materialer.

Fantastisk at du har kunne konkludere med dette på en båt du aldri har vært ombord i! Og ellers står det å lese på nevnt link som tråden starter med; Båten skal leveres både som fritidsbåt og yrkesbåt (...) Båten skal klassifisert i CE designkatogori B som fritidsbåt og kan leveres som godkjent Kyst Sjark ihht Nordisk Båtstandard.

Skroget er helt nyutviklet nettopp for å imøtekomme kravene til oppdrift og stabilitet som stilles til en godkjent kystsjark med åpent dekk. Viknes 980 har nemlig åpent dekk med høye fribord og et styrhus off-senter på babord side.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...