Jump to content

Viknes 980 Flerbruksbåten, hva synest dere?

ArImI

Recommended Posts

Båten er sikkert grei nok den men som fiskebåt vet jeg ikke om den er førstevalget slik den fremstår på brosjyren.

Huset tar unødvendig mye plass for en som fisker i nærområdet (og som vanligvis ikke sover ombord), og er trolig i minste laget for han som bor ombord over lengre tid.

Den ser ut til å ha grunn kjøl forover. Bra for farten ikke for så mye annet.

Så ser det ut som det er laget til noe skaplignende greier helt forut. Alle slike småbåter blir for trange så hvorfor gjøre noe slikt.

Akter kan det se ut som den er uten innerliner. Er det slik liner andre steder på dekk (det kan se slik ut) er det ikke noe pluss i mine øyne.

Re Zenit: Da kan jo du utdype hva du mener en slik båt egner seg til?

Jeg har faktisk problemer med å se noe potensiale hvor denne båten utmerker seg, ei heller hva Viknes har tenkt med denne båten.

Ut fra bildet er det dessuten vanskelig å gi en god og rettferdig bedømming. Båten kan den ha egenskaper og fasiliteter man ikke ser.

Som yrkesfiske-garnbåt mangler den tilgang til ratt og hendler for manøvrering under haling (dette kan riktignok ettermonteres da).

Fiskeren står altfor utsatt til for vær og vind under fiske i dårlig vær og kulde (vinterstid)

Evnt. fangst må "fraktes" akterover for sløying og plasseres i blødekar (kanskje opptil 1,5-2 tonn på en brukbar dag).

For stor avstand mellom Piccolohaler og garngreier akterut, arbeidsdekket er splittet i to av (for denne fangstmetoden)et malplassert styrehus.

Nå vet ikke jeg om det finnes noe ekstra lasterom foran styrhus, men det kreves plass både til plastcontainere og garnbruk og alt dette må jo hales bak plasseres på akterdekket.

Mulig den muligens kan brukes til teinefiske eller fangst av leppefisk? Denne fangsmetoden kjenner jeg ikke..

Sikkert kan den nok brukes til organisert turistfiske som tilbud ved fiskecamp etc. (stangfiske)

Muligens kanskje også som pick-up båt?

Som familie/turbåt mangler den nødvendig bo-komfort og sengeplasser.

Viknes er jo kjent for kvalitet og gode sjøegenskaper fra sine tidligere combibåter og er svært spent på hva filosofien bak denne nykommeren.

For stor avstand mellom Piccolohaler og garngreier akterut

Disse kan nok plasseres i avstand fra hverandre etter kjøpers ønske og behov.

En skal ikke legge for mye vekt i en illustrasjons tegning

Mulig den muligens kan brukes til teinefiske eller fangst av leppefisk? Denne fangsmetoden kjenner jeg ikke..

Hva tror du om teinefiske etter kreps og hummer da?

Jeg har faktisk problemer med å se noe potensiale hvor denne båten utmerker seg, ei heller hva Viknes har tenkt med denne båten.

Den er nok ment som en utfordrer til Tobias både som fiskebåt og arbeidsbåt innen oppdrettsnæringen.

Her har jo Tobias i en årrekke vist seg å være populære båter til slikt bruk.

Som familie/turbåt mangler den nødvendig bo-komfort og sengeplasser.

Nå er jo ikke dette ment å være en familie/turbåt heller da.

Redigert av Zenit (see edit history)

Fantastisk at du har kunne konkludere med dette på en båt du aldri har vært ombord i! Og ellers står det å lese på nevnt link som tråden starter med; Båten skal leveres både som fritidsbåt og yrkesbåt (...) Båten skal klassifisert i CE designkatogori B som fritidsbåt og kan leveres som godkjent Kyst Sjark ihht Nordisk Båtstandard.

Skroget er helt nyutviklet nettopp for å imøtekomme kravene til oppdrift og stabilitet som stilles til en godkjent kystsjark med åpent dekk. Viknes 980 har nemlig åpent dekk med høye fribord og et styrhus off-senter på babord side.

Jeg er genuint interessert i båter ogh har rekt opp og ned kysten vår utallige ganger.. har til dags dato ikke sett en sånn type båt på noen av de mest vanlige fiskeplassene. Mulig skroget er modifisert en smule, men dette skroget er ikke primært bygget for yrkesbruk.. det kan leveres som kystsjark står det. Jeg har også jobbet med båter, både supplybåter og mindre båter for yrkesbruk, så jeg vet at det kreves en god del av både konstruksjon og materialkvaliteter/utrustningskvalitet. En ykesklasset båt er i sin helhet en mye dyrere konstruksjon, enn en fritidsbåt. Da får nok denne modellen en veldig smal brukergruppe. jeg er nesten helt sikker på at det er fritidsbåtversjonen det kommer til å bli solgt mest av om det blir solgt noen. Dem som kjøper yrkesbåter har masse andre båter å velge mellom. Vi får se i fremtiden om det vil vrimle av slike båter som er klasset som kystsjark og om fiskerne kommer til å løpe mann av huse for denne nyvinningen konstruert for den "moderne sjømann"

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har til dags dato ikke sett en sånn type båt på noen av de mest vanlige fiskeplassene.

Hvor i landet holder du til da?

Du sier mest vanlige fiskeplassene, hva legger du i vanlige fiskeplasser og hvilket fiskeri tror du bedrives med en slik båt?

Dette er ikke en båt du kjøper for å pilke, dorge eller fiske med 10 stk hummerteiner med.

Her jeg holder til på Vestlandet kryr det av Tobias båter som brukes til å fiske leppefisk, kreps, hummer når det tillates og flere av de er rigget for not til makrellfiske

Denne Viknesen blir jo samme type båt som da største Tobiasene med samme bruksområde

Lofoten Vesterålen, finnmarkskysten, helgeland, Trøndelagsfylkene.. der dominerer den tradisjonelle sjarken samt en og annen speedsjark

Og der har du årsaken til at Tobias er dårlig representert og at du derfor heller ikke ser for deg Viknes 980 som en anvendelig båt.

Hvordan er fisket etter leppefisk, kreps, hummer og makrellfiske i fjordene på sensommeren/høsten?

Til dette er slike båter veldig praktiske.

Det hele har nok mye å gjøre med til hvilket fiskeri og på hvilken måte båten er tenkt brukt.

Selv om f.eks. Rana finnes over hele landet regner jeg med det finnes flere av de nord på enn lenger sør på samme måte som Tobias og Viknes sikkert er bedre representert her sør da de produseres her.

Rogeri, fisker man opp i mot land med teiner etc er det en stor fordel og ta opp redskapen i baugen. Man har full oversikt forover og trenger ikke gå så langt inn for og få fatt i redskapen.

Ellers med garnfiske har flere speedsjarker veltet når de haler garn midskips. Garndragning over baugen er det sikreste og minst belastende for redskapen. Risikoen for å få redskap i propellen er også redusert.

Båten har selvølgelig ulemper kontra Selfa og andre fartøyer alt etter bruksområdet. Bokomforten er også større i en Baltic men det er heller ikke konseptet.

Hvor praktisk tror rogeri f.eks en Viknes 1030 er til f.eks teinefiske med 10-15 teiner i lenke + mange hundre meter med tau.

Krepsefiske f.eks med mot 200 meter og reising i hver ende av lenken, da snakker du over 400 meter kun i reising så kommer selfølgelig teiner og tau mellom teinene i tillegg.

Selv du må evne og forstå at selv dekket på en Viknes 1030 kan bli i minste laget og lite pratkisk i forhold til en Viknes 980/Tobias med tanke på utnyttelse av dekk og få mest mulig bruk med seg.

Forresten hvor mange Viknes 1030 har du sett kaste etter makrell?

Det er utrolig å se hvor negative båtfolk er til enhver endring utover det kjente velprøvde. Jeg synes Viknes 980 virker som en praktisk arbeidsbåt, med stort dekksareal, lavt tyngdepunkt og et passe stort styrehus å søke tilflukt i ved behov. Greit å kunne bruke hele båten og ikke bli hemmet av et høyt fordekk. Også praktisk til frakt av materialer og utstyr, disse blir plassert lavt på dekk så båten beholder et lavt tyngdepunkt. Greit nok at det ikke er fiskebåten for de store fiskebankene, men hva så? Den kan være en stor og praktisk arbeidsbåt for mange andre typer bruk. Hvorfor ikke bare akseptere at det finnes andre bruksområder enn det man selv trenger?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg er ikke negativ til båten. Trådstarter ville vite våre meninger. Jeg syns den faller midt i mellom to segmenter. Og det er produsert liknende båter i dette segmentet som jeg kansje mener ikke er blitt noe særlig sucsess.. f.eks NB sine.. Det er en smal brukergruppe, og det har ikke noe med at jeg er negativ til båten.. Viknes har jo hatt stor sucsess med sine nye combibåtene, og var jo en av de første som kom med speedsjark (770) som var lit mere sjark enn combi. den vanlige Viknes kunde vil nok heller bytte i en ny combi enn å kjøpe denne. Dem som er ute etter en yrkesbåt vil kansje kjøpe noe annet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Båten ser flott ut den selv om den ikke er 100% slik jeg ville hatt den. For andre kan den være midt i blinken.

Men både Viknes og andre norske båtbyggere kunne kanskje hørt litt mere på hva brukerne sier. Hvis det da er hjemmemarkedet de satser på.

Satt for en tid tilbake hjemme i stua til "Tobias"og snakket båt (fiske). Sa hva jeg mente om båten og hva som etter mitt syn burde endres på.

Handel ble det ikke men et par år senere snakket jeg med en her i distriktet og spurde han hvordan han likte sin nye Tobias som var lik den jeg kikket på.

Fikk da opplistet det han mente burde vært annerledes.

Alt dette hadde jeg sagt til "Tobias" et par år tidligere. Det hadde ikke kostet så mye å gjøre disse endringene.

Den selvoppnevnte åndseliten er de som selv mener vet så utrulig mye....ikke bare om topic, men om personene bak..hvilken erfaring

og vilke kunnskaper de måtte inneha og hvilke motiver til at man uttaler seg. I dette tilfellet så var det bilde av Viknes 980 som var utgangspunktet.

Du hadde vel ikke ventet å få en navneliste, vel??

Men moro lell....! :giggle:

Neida, trenger ingen navneliste. Synes bare det er litt rart at et initiativ fra en produsent til å tenke litt annerledes blir møtt med såpass mye skepsis. Jeg tror på ingen måte at dette vil bli en volumselger, men som en stor, robust og enkel arbeidsbåt mener jeg at den har et marked. Til mitt båtbruk hadde den vært helt suveren, men den vil nok koste mer enn jeg kommer til å legge i båt med det første. Så da får jeg heller nøye meg med den gamle Viksunden en stund til, selv om den ikke er optimal til mitt behov...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

prisjiktet over 2,5 mill.alt etter bestykkning.

Da skal det jaggu fiskes noen leppefisker for å få en bærekraftig drift.

Dette sett i forhold til andre alternativer.

Men la oss håpe at jeg tar feil...

Tja

Folk betaler lett 2,5 mill for en cabincruiser og der er det vel helst utgifter og smått med inntekter

Dessuten som fisker så betaler en vel ikke moms på båten. Men det er du selvsagt helt klar over

I dette tilfellet så var det bilde av Viknes 980 som var utgangspunktet.

Var en del tekst også i artikkelen det var linket til. Finnes også flere andre artikkler om nevnt båt med en god del informasjon.

Man kan vel anta at denne båten havner i prisjiktet over 2,5 mill.alt etter bestykkning.

Da skal det jaggu fiskes noen leppefisker for å få en bærekraftig drift.

Dette sett i forhold til andre alternativer.

Men la oss håpe at jeg tar feil...

Markedssjef Christer Midthun kan fortelle at grunnversjonen begynner på en drøy million kroner med en 222 hk Yanmar, mens en fullutrustet båt i sjarkversjon vil komme på ca to millioner kroner.

Re Zenit: Dessuten som fisker så betaler en vel ikke moms på båten. Men det er du selvsagt helt klar over....

Nå er ikke jeg yrkesfisker lengre, helsa og alder har satt stopper for det. At momsen blir refundert, det vet da også jeg.

Har som sagt ikke kjennskap til forhold omkring not/teinefiske slik det praktiseres på Vestlandet og får bare håpe denne båttypen

treffer bra i det markedet.''

Ønsker i grunnen alt vel for Viknes og denne nyskapningen.....

• 2 måneder senere...

Var på premierevisning for 980 på Viknes i går. Ifølge viknes, kan hver båt skreddersys til bestillers ønske. Høyde på levegg, plassering for diverse fiske utstyr etc. Båten er designet i sammarbeid med fiskere fra austevoll. Men hver kunde kan være med å designe sin båt. Som tidligere nevnt vil prisen variere mellom 1 og 2 millioner med 222hk yanmar ut i fra utstyret man velger. Kan leveres som godkjent Kyst Sjark ihht Nordisk Båtstandard.

Tok noen bilder, men ikke av topp kvalitet :nonod:

bilde

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...