Jump to content

Nytt småbåtregister - Er det riktig?

Baard

Recommended Posts

Er det riktig at det kreves full opprinnelsesdokumentasjon ved registrering i NSSR's småbåtregister? Det er jo umulig å fremskaffe på en båt fra 1980 tallet som ble kjøpt brukt for 1 år siden. Det eneste jeg har er forbrukerrådets kjøpekontrakt med den forrige eieren.... Det kan jo være en haug eiere før det for alt hva jeg vet...

Jeg vet det står på hjemmesidene til NSSR at det kreves, men er det forskjell på teori og praksis?

Jeg kjøpte forøvrig båten uten motor og har kvitteringen på motoren, hjelper det?

Mvh

Baard

/Baard

Tror dette er spørsmål du bør rette direkte til registeret. Dette er folk som det er mulig å kommunisere med på en fornuftig måte, Hulda har prøvd det selv. I og med at Hulda er hjemmesnekret fra to paller jernplater, er også denne opprinnelsen "tvilsom". Hulda var imidlertid registrert i det statlige registeret. Dette medførte den gangen ingen problemer. Overføringen til det nye registeret gikk smertefritt, med unntak av at det er registrert en båt på Admiralen og en båt på meg. Det statlige rgisteret kunne ikke fortelle noen om hvem som var hvem og hvorfor. Dette særfenomenet har jeg imidleretid tenkt å ta opp med det nye registeret.

Ut fra hva jeg har lest vdr dette og egen erfaring (telefon) med registeret fikk jeg oppfattelsen

av at de ville bruke sundt bondevett.

Jeg kunne ikke dokumentere eldre enn tidligere båteier, men de antydet at det ville antakeligvis

funke med kopi av salgsdokument.

(Ellers ville de blitt et medlem mindre).

Fant imidlertid at båten tidligere var registrert, så behovet for dokumentasjon falt bort, da det holdt

med omregistreringsskjema som tidligere eier velvilligst hadde fylt ut.

mvh johan

Trodde bare dette gjaldt registrering av båter i "skipsregisteret". Her er dette et krav.

Ble derfor overasket når jeg nå klikket inn på NSSR.no og leste dette :

Slik går du frem ved:

Førstegangsregistrering:

Ved førstegangsregistrering av båt skal skjema ”Melding om nyregistrering av småbåter” benyttes.  Ferdig utfylt skjema, samt kopi av faktura sendes Redningsselskapet, Sikkerhets- og Småbåtregisteret, Postboks 499, 1323  Høvik, eller sendes på telefaks 67 57 77 05.  Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i nåværende Sikkerhets- og Småbåtregister, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres.

Kan bli litt av et puslespill for de som vil registrere en tidligere uregistrert båt :crazy:

Det var vel ikke slik tidligere ?

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

`MINA`

På skjemaet står det som du frykter:

"Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i Småbåtregisteret må båtens eierforhold

tilbake til den var ny, fremskaffes/dokumenteres.

Båter uten denne dokumentasjonen registreres ikke."

Som andre har bemerket vil man nok utvise "sunt bondevett" - får bare håpe at de som steller med et båtregister er "bønder".....

Jeg har også samme problemet, men jeg la ved bilder av totalrestaureringen og da ser de hvilken jobb det har vært/er også forklarte jeg at det ikke er normalt å stjele seg så mye jobb... :eek:

Men jeg skjønner jo problemet: Hvis de registrerer alt som de får inn ukritisk, så ville det vel vært norges enkleste måte å hvitvaske en båt på?

Bare å stjele en for så å få dokumentert at den er din.....

Håper på svar nå rett over påske så jeg kan få forsikret henne...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jo, men ved oppstart av et register så tror jeg at man må akseptere en noe ukritisk registrering. Dersom man skulle kontrollere alle opplysningene, så tror jeg det ville bli en kjempejobb.

<{POST_SNAPBACK}>

Saken er jo at dette ikke er en ren oppstart av et register. Redningsselskapet har på en måte overtatt driften av et register. Men loven gir de ikke rett til å "arve" registeret. Hvert enkelt medlem i det gamle registeret måtte akseptere at de ble overført. De som ikke besvarte den henvendelsen står ikke lenger i noe register når det gamle legges ned. De har da en uregistrert båt.

Som jeg skrev tidligere så er dokumentasjonskravet i det nye småbåtregisteret det samme som i det gamle.

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...