Jump to content

Olje og oljekvalitet, sylinderpolering ?


Haba

Recommended Posts

:crazy:

Hei !

Nettopp lest noe skummelt i The Engine Oil Bible. Motoroljen kan og vil glassere sylinderveggene hvis motoren går for kaldt og lett over lengre tid, eks. ved fisking og tomgangskjøring. Det er tilsettingsstoffene som er årsaken, dvs. jo flere tilsettinger og høyere kvalitetsgrad jo større fare for problemet. Botemidlet er lavere kvalitetsgrad som eks. API CC/CD olje. Jeg har en Yanmar 4JH2UTE, 96HK motor og i manualen står det foreskrevet olje med kvalitetsgrad API: CD.

Jeg bruker olje, API: CF-4 - CH-4, SAE 15W -40 som jo er høyere kvalitet, i den tro at dette var en bedre klasse for min motor. Men nå etter å lest i "Bibelen" er jeg kommet i tvil om det var så lurt å bruke høyere klasse en API: CD.

Kan dere vennligst gi meg noen synspunkter på dette så jeg kan få ro i sjelen, skal snart sjøsette.

 

mvh

haba

Link to post

Det bør være vel kjent at moderne turbodiesler ikke har godt av å gå på tomgang og lavt turtall over lang tid. Turbodiesler er beregnet og satt opp til å jobbe effektivt og yte maksimalt med overtrykk i insugssystemet. Lang tombangskjøring og lav marsjfart/dorgefart med tilhørende lav arbeidstemperatur medfører nedsoting og glaserte sylindre. Ta en titt og se hva som kommer ut av eksosen bak når du gir på for å komme deg hjem etter en lang økt på dorgefart, og du skjønner hva det dreier seg om.

 

De fleste volvomotorene, ihvertfall 40 serien, har problemer med å komme over 70 grader på kjølevannet når de går ubelastet i dorgefart. Jeg har to motorer og slår alltid av den ene når vi cruiser i lav fart på solfylte dager. Fordelene er:

* høyere arbeidstemperatur

* bedre lading

* bedre drivstofføkonomi

* stillere gange

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Generelt skal du bruke olje som anbfalt av motorprodusenten. Jeg kjenner ikke betegnelsen på Yanmarmotoren din. Grunnen til at jeg ikke har turbomotor på Hulda, er at jeg kjører lavt turtall og ønsker å kunne kjøre en del på dorgefart. Huldas motor kan kjøre på SAE 30 eller 15W-40. Motortemperaturen er ca 85 grader C, uansett hvordan jeg belaster motoren. Jeg vil anta at det samme skjer hos deg. På vanlig mineralolje vil jeg også anta at faren for polering av sylinderveggene er minimal. De eneste motorene jeg har sett dette på er motorer som har kjørt på syntetisk olje fra starten av. I en del av motormiljøet er anbefalingen at nye motorer (bil) skal kjøres 1000 miles før man går over fra "dino"-oil (vanlig mineralolje) og til syntetisk.

 

Les det blant annet REM skriver, samsvarer med Huldas oppfatning. Når Hulda drar på etter en tid på lav fart, null røyk fra eksosen. Og som anført over, 85 grader C på kjølevannet hele tiden. På Hulda forventer jeg ikke polering.

Link to post

Jeg kjøpte en båt med en Volvo Penta AQAD 31 A i 2001. Motoren røyk litt ved oppstart men startet veldig greit. Vi brukte båten mye til dorging, mange timer i strekk, og når jeg da økte turtallet igjen når vi skulle hjem så var akselrasjonen veldig treg samtidig som kom en bra "poff" med svart røyk ut. Etter hvert ble motoren mer og mer tungstartet når den var kald og den røyk enda mere en før. Ved skifte av dysespisser ble kompresjonen målt og den viste gjevnt 20 kg på alle sylindre, noe som er ganske lavt da det er oppgitt et trykk på 25 på denne motoren. Batterier, startmotor (som ikke lenge etter måtte skiftes) kan kanskje tilskrives litt av den lave kompresjonen, men det er uten tvil litt gjennomslag i sylindrene.

 

Hvorvidt dette skyldes sylinderpolering som igjen kommer av dorgingen på lavt turtall vet jeg ikke, men jeg har ofte tenkt at det kan være en sammenheng her da motoren ikke hadde disse symptomene da vi kjøpte båten. Symptomene kom etter 1 års tid og hvorvidt de hadde kommet uavhengig av dorgingen og kjøringen på lavt turtall vet man jo aldri.

 

Hva skal man da gjør hvis man vil ha en rask båt med en moderne motor som man også kan dorge fra? Det er jo litt surt å risikere å ødelegge motoren hvis man dorger i for lange strekk.

 

Dette med at denne type motorer ikke har godt av å gå på lavt turtall uten belastning i noen timer har jeg ikke hørt/lest at Volvo eller deres forhandlere har uttalt, men jeg har lest det flere ganger på dette og andre forum.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post

Jeg kjøpte en båt med en Volvo Penta AQAD 31 A i 2001. Motoren røyk litt ved oppstart men startet veldig greit. Vi brukte båten mye til dorging, mange timer i strekk, og når jeg da økte turtallet igjen når vi skulle hjem så var akselrasjonen veldig treg samtidig som kom en bra "poff" med svart røyk ut. Etter hvert ble motoren mer og mer tungstartet når den var kald og den røyk enda mere en før. Ved skifte av dysespisser ble kompresjonen målt og den viste gjevnt 20 kg på alle sylindre, noe som er ganske lavt da det er oppgitt et trykk på 25 på denne motoren. Batterier, startmotor (som ikke lenge etter måtte skiftes) kan kanskje tilskrives litt av den lave kompresjonen, men det er uten tvil litt gjennomslag i sylindrene.

 

Hvorvidt dette skyldes sylinderpolering som igjen kommer av dorgingen på lavt turtall vet jeg ikke, men jeg har ofte tenkt at det kan være en sammenheng her da motoren ikke hadde disse symptomene da vi kjøpte båten. Symptomene kom etter 1 års tid og hvorvidt de hadde kommet uavhengig av dorgingen og kjøringen på lavt turtall vet man jo aldri.

 

Hva skal man da gjør hvis man vil ha en rask båt med en moderne motor som man også kan dorge fra? Det er jo litt surt å risikere å ødelegge motoren hvis man dorger i for lange strekk.

 

Dette med at denne type motorer ikke har godt av å gå på lavt turtall uten belastning i noen timer har jeg ikke hørt/lest at Volvo eller deres forhandlere har uttalt, men jeg har lest det flere ganger på dette og andre forum.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror dit problem ligger i du skal huske at din cylinderforing stempelkøling smørring først starter ved et olietryk på omkring 3,2 bar kig brugervejledning.

Ved lang tids tomgang smørrer man ikke foringer med sort slid til følge.

Dette problem er meget kendt ved feks renovations lastbiler som kører meget tomgang.

Mvh Bent.

Link to post

Til Saga: Var borti mye det samme som deg for mange år siden med en Tamd 30 motor. Hadde akkurat lest en sak i praktisk båtliv om en tungstartet Bukh motor som de hadd prøvd noe lurium på. Vel, den ble det mer fart i etterpå og tenkte, hvorfor ikke prøve det samme? Reklamens makt......

Kjøpte noe som het Qmi på en butikk for bilrekvisita. Det var det produktet båtliv hadde prøvd. Var igrunnen 2 produkter, noe som skulle rense motoren innvendig og løse opp mens den gikk på tomgang en tid. Deretter noe som skulle tilføres oljen. Da jeg hadde kjørt den anviste tiden med rensemiddelet i ble oljen pumpet ut. Du verden hvor den så ut!!!!! Det var det sorteste av sort.... Tydeligvis mye avleiringer, ja. Deretter ny olje og dette stoffet nedpå motoren. Så var det et par timer på fjorden med bortimot full guffe, ja det var nesten hva motoren klarte. Fulgte selvfølgelig med på temperatur og oljetrykksmåler pluss eksosen for å se at det ikke gikk helt over styr. Var mye rart som kom ut eksosen de første minuttene etter turtallet var oppnådd, håpte at ingen så dette....

Da tiden var der, ble turen lagt til havn igjen. Etter dette var motoren en helt annen. Har aldri stolt på alt dette luriumet som selges av disse pågående "såpeselgerne"...., men noe skjedde faktisk med motoren ja.

Kvikkere å starte, litt høyere tomgangsturtall og noen hundre omdreininger ekstra på fullt og temeraturmåleren viste et hakk mindre temperatur på marsj. Om det var Qmi som var årsaken eller tiden på nesten fullt som gjorde dette fikk jeg aldri noe svar på, men et eller annet var det.

Link to post

Etter å ha skrudd dieselmotorer i størrelsesorden 50 til 6500 hk. siden 74 har jeg aldri hatt troen på disse lurium produktene.

Men noe skjedde med disse motorene som både praktisk båtliv og jeg prøvde det på.

Nå skal det jo og legges til at det finnes vel knapt noen på på denne kloden som er mer konservativ enn oss båteiere, vi er jo like mistenksomme som gamle jomfruer :wink:

 

 

Vet et kjapt søk kom jeg over at Qmi eksisterer fortsatt, så mage år etter jeg var borti det.

 

Noen norske tester har de faktisk og lagt ut her:

 

http://www.qmi.no/TESTER.htm

 

Nå skal det legges til at produktet anbefales brukt på motorer med mange gangtimer, på relativt nye motorer har det ingen effekt.

 

 

Tenker som så at er man kommet i den situasjon at nå har vi et problem hvor valget står mellom å skru ut motoren som i tillegg til en uhorvelig masse penger gjerne medfører en masse demontering av pen innredning. Tak og dører må gjerne av pluss at man på kjøpet får all den grisingen det blir rundt om i båten når dette skal utføres, kan det kanskje være et alternativ å bruke noe hundredingser først for å se om det hjelper?

 

Jeg gjorde det med positivt resulat den gangen og motoren går den dag i dag. :headbang::headbang::headbang:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...