windy26 Startet 4.Desember.2013 Del på Facebook Startet 4.Desember.2013 Hvor mye hk kan et MS - gir holde , eller er det noen her på forumet som kan si noen om hvor holdbart det er?! ser det sitter på flere eldre 41 motorer Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 4.Desember.2013 Del på Facebook Svart 4.Desember.2013 Mener å ha lest at det tåler opptil 200hk Sitér dette innlegget Link to post
cantina Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Det ville jeg ikke anbefale, MS-4 giret er i utgangspunktet for svakt for 41 motoren. Du bør heller se deg om etter et HS1 hvis du ikke kan flytte på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 (redigert) MS 4 er som det sies et for svakt gear i utgangspunktet selv for 41 motoren, men hva det tåler kommer an på utvekslingen... Har du rundt 1,5:1 så kan det holde med pen bruk.. Har du opp mot 2:1 så kan du glemme hele greia slik jeg ser det.. Da er det for svakt åkke som.. Redigert 6.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mons Olav Svart 6.Desember.2013 Del på Facebook Svart 6.Desember.2013 Med ein lett båt og forsiktig bruk kan det gå bra ja.Ellere er eg enig med sydvesten.Prøv å få tak i noke sterkare. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
cantina Svart 7.Desember.2013 Del på Facebook Svart 7.Desember.2013 Det er god pris på brukte MS-4 gir, så hvis du har et i god stand trenger det ikke koste skjorta å bytte til et annet. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 8.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 har vel 218 hk på aksel i dag , men med litt lett propell har jeg et turtall på max gass ca 4200 omd skal vel ikke over 3900 , gearet har hodlt til nå , men ved skifte av propell fra 20x21 til 20x23 vil det bli for mye moment??(giret må tåle høyere belastning) mener giret i dag har en utveksling på 2,63:1 , Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Desember.2013 Del på Facebook Svart 8.Desember.2013 (redigert) I en gearkasse så har du inngående effekt, som generer et inngående dreiemoment på kassen, ut av kassen har du tilnærmet samme effekt(minus litt tap) og et annet moment.. Han du 1nm inn, så har du tilnærmet 2,63nm ut av kassen om den har en utveksling 2,63:1.. så er det bare å multiplisere momentet Dette er årsaken til at utvekslingen spiller stor rolle her.. Er meget skeptisk til Kad 43 med MS4 kasse og denne utvekslingen.. På min båt så tok et MS4 gear kvelden, den ble tannlaus og det med en 41 motor og utveksling 1,6.. eller deromkring.. Redigert 8.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
windy26 Svart 10.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Ser at HS -1 kasser er brukt , er det noen andre kasser som kan brukes som er eldre årgang og koster mindre? hva med BW , dem har kansje eldre solide kasser som er å oppdrive? hva kan anbefales jeg har plass til lengere kasse. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 ZF 45 og 63 har vært brukt på senere 41 og KAD 43-300 motorer, så de bør jo passe? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
cantina Svart 10.Desember.2013 Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Det er mange kasser som passer, men problemene starter hvis du ikke kan flytte på motoren. Det er derfor prisen er så høy på Hs1 og MS4. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 11.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Hadde vært fint med kasse som var nedvinklet som min MS 4 Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Her har du en tråd med skifte fra MS-4 til HS1 :) Ganske grei jobb. Ser du kan få gir med rett utveksling og det du trenger for ombygning for rundt 65 lapper i Sverige. Vet ikke hva det kan komme på i Norge? https://baatplassen.no/i/topic/50353-prosjekt-installasjon-av-hs1-gearkasse-i-princess-35vp41/page-2 Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 11.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Takk for linken Tskjei , men det blir uaktuelt og langt fra sun fornuft å legge så mye penger i gir kasse , skiftet motor i sommer det kostet ca 90000.- tenke å prøve en annen brukt gir kasse om jeg å så fall må rette opp motor er det mye billigere en 65000+ for en HS 1 kasse , min båt har kansje en reel salgsverdi på max 200000.- (nordan Family 27) derfor er jeg på jakt etter en eldre/gammel type kasse som BW hydraulisk eller lignende , dem koster jo fra ca 5000.- og oppover men er usikker på om den holder til hk antallet?? noen med forslag? er alternativet ikke nedvinklet kan jeg gå for dette også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Hadde vel sett etter et brukt hs1a til +/- 20 båtpenger. Disse har som nevnt lenger oppe samme inngående og utgående mål i tillegg til samme nedvinkling. Det som anbefales sterkt å gjøre er å bytte svinghjul og koblingsdemper, da det kan bli lyd i gearet med gammelt svinghjul og demperplate. Gjorde det samme på min t(a)md 41 for 3-4- år siden med veldig tilfredstillende resultat. Etter salg av gammelt gir kom det hele på ca 10 båtpenger. Lykke til Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Svee Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Her har du et gear som vel skal passe direkte - komplett med nytt svinghjul m.v. - jfr. denne linken: http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_backslag_HS1_51098014.htm?ca=11&w=3 Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 11.Desember.2013 Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 65.000,- var for ett overhalt gir med alt som man trenger. Hadde nok sjekket etter ett brukt i Sverige eller Norge :) Må bare huske at du må skifte demperplate og svinghjul. Det som Svee sendte deg link til er jo veldig overkommelig :) Da kan du bruke den gamle propellen ;) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 11.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2013 Dette så mye bedre ut :-) takk alle sammen da skal jeg se hva som er å få tak i :-) :-) :-) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Kan få kjøpt en kasse ZF 63A utv er 1.6:1 hvordan stiller det seg når jeg fra før av har 2.63:1 , er nå litt forvirret angående propell størrelse??? min propell er fra før av 20x21 , blir det da mindre propell som jeg skal ha? Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 11.Januar.2014 Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Ja, i teorien blir det jo det. Dette må jo regnes ut nøyaktig. Men husk på at ZF 63A gearet har dropsenter. Dvs. at utgangen (medbringer propellaksel) ligger lavere enn på Volvo sine MS og HS gir, som fører senterlinjen fra veivaksel gjennom gearet. Dermed må motor flyttes opp (mye arbeid, i stedet for å få tak i et volvo gear). Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
JRK Svart 11.Januar.2014 Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Giret som blir beskrevet til 2.63:1 det skal ikke være omvendt 1:2,63.? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Jo sikkert riktig det 1:2,63 , ZF giret har 1.6 som det står på skiltet , er det mye høyde forskjell på Ms-4 og zf 63 gearet? noen som vet i cm? Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 ZF 63A har et dropsenter på 140mm. Men du må trekke fra hva de 8' nedvinkling på medbringer utgjør, for den nedvinklingen har jo MS gearet også. http://www.klassenengine.com/PDF/ZF%20GEARS-WEB/ZF_63_A.pdf side 7. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Kweelhouse Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Dropsenter på MS4 er 97 mm, så du må heve motoren ca 47 mm. Propell 18 x 14 med utveksling 1.6:1 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Januar.2014 Del på Facebook Svart 12.Januar.2014 Hvorvidt MS 4 giret er stort nok skal jeg ikke uttale meg om men hadde selv giret med utveksling 1:2,63. Dette medørte at jeg hadde for stor propel og derved større aksling en normalt. Den gang sjekket jeg om dette var greit for giret med Volvo Penta. Da fikk jeg til svar at MS4 girene var mer robust dess mer nedgiret de var, så det trengte jeg ikke å bekymre meg for. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.