Jump to content

kan jeg bruke Ms-4 gear på en Kad 43?


windy26

Recommended Posts

MS 4 er som det sies et for svakt gear i utgangspunktet selv for 41 motoren, men hva det tåler kommer an på utvekslingen... Har du rundt 1,5:1 så kan det holde med pen bruk.. Har du opp mot 2:1 så kan du glemme hele greia slik jeg ser det.. Da er det for svakt åkke som..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

har vel 218 hk på aksel i dag , men med litt lett propell har jeg et turtall på max gass ca 4200 omd skal vel ikke over 3900 , gearet har hodlt til nå , men ved skifte av propell fra 20x21 til 20x23 vil det bli for mye moment??(giret må tåle høyere belastning) mener giret i dag har en utveksling på 2,63:1 ,

Link to post

I en gearkasse så har du inngående effekt, som generer et inngående dreiemoment på kassen, ut av kassen har du tilnærmet samme effekt(minus litt tap) og et annet moment.. Han du 1nm inn, så har du tilnærmet 2,63nm ut av kassen om den har en utveksling 2,63:1.. så er det bare å multiplisere momentet

 

Dette er årsaken til at utvekslingen spiller stor rolle her.. Er meget skeptisk til Kad 43 med MS4 kasse og denne utvekslingen.. På min båt så tok et MS4 gear kvelden, den ble tannlaus og det med en 41 motor og utveksling 1,6.. eller deromkring..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Takk for linken Tskjei , men det blir uaktuelt og langt fra sun fornuft å legge så mye penger i gir kasse , skiftet motor i sommer det kostet ca 90000.- tenke å prøve en annen brukt gir kasse om jeg å så fall må rette opp motor er det mye billigere en 65000+ for en HS 1 kasse , min båt har kansje en reel salgsverdi på max 200000.- (nordan Family 27) derfor er jeg på jakt etter en eldre/gammel type kasse som BW hydraulisk eller lignende , dem koster jo fra ca 5000.- og oppover men er usikker på om den holder til hk antallet?? noen med forslag? er alternativet ikke nedvinklet kan jeg gå for dette også :-)

Link to post

Hadde vel sett etter et brukt hs1a til +/- 20 båtpenger. Disse har som nevnt lenger oppe samme inngående og utgående mål i tillegg til samme nedvinkling. Det som anbefales sterkt å gjøre er å bytte svinghjul og koblingsdemper, da det kan bli lyd i gearet med gammelt svinghjul og demperplate. Gjorde det samme på min t(a)md 41 for 3-4- år siden med veldig tilfredstillende resultat. Etter salg av gammelt gir kom det hele på ca 10 båtpenger. Lykke til :thumbsup:

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
  • 5 uker senere...

Ja, i teorien blir det jo det. Dette må jo regnes ut nøyaktig. Men husk på at ZF 63A gearet har dropsenter. Dvs. at utgangen (medbringer propellaksel) ligger lavere enn på Volvo sine MS og HS gir, som fører senterlinjen fra veivaksel gjennom gearet. Dermed må motor flyttes opp (mye arbeid, i stedet for å få tak i et volvo gear).

"Sistemann tar med flagget"

Link to post

Hvorvidt MS 4 giret er stort nok skal jeg ikke uttale meg om men hadde selv giret med utveksling 1:2,63. Dette medørte at jeg hadde for stor propel og derved større aksling en normalt. Den gang sjekket jeg om dette var greit for giret med Volvo Penta. Da fikk jeg til svar at MS4 girene var mer robust dess mer nedgiret de var, så det trengte jeg ikke å bekymre meg for.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...